Отидете към основна версия

793 0

Плащаме двойно за пътя до морето

  • километър-
  • според-
  • трябва-
  • загора-
  • стара-
  • участък-
  • магистрала-
  • струва-
  • строителството-
  • излиза-
  • португалците-
  • цената-
  • карнобат-
  • тракия-
  • повече-
  • договора-
  • оризово-
  • магистралата-
  • държавата-
  • изграждането-
  • концесията-
  • почти-
  • много-
  • магистрален-
  • софия-
  • фирми-
  • м

Между 2,7 и 5,1 млн. евро ще струва километър от магистрала "Тракия". Това предвиждат разчетите в инвестиционната програма, приета заедно с подписването на договора. Изграждането на цялото трасе и ремонтът на вече съществуващи участъци ще погълне 717 млн. евро за 5 г. През първите три години от концесията трябва да се построи отсечката от Стара Загора до Карнобат с дължина 117 км. Предвидените разходи за нея са 311 млн. евро, т.е. близо 2,7 млн. на километър. Северната дъга на софийския околовръстен път от 22,5 км ще струва 115,3 млн. евро, или над 5,1 млн. евро на километър. До петата година от началото на договора трябва да се построи и участъкът Калотина-София, който е 48 км. Цената му е 125 млн. евро, или почти 2,7 млн. евро на километър. Отделно ще бъдат похарчени 36,4 млн. евро за нужното оборудване, което включва поставяне на тол-съоръженията.

Какво излиза?

Според експерти от бранша тези цифри са много раздути. Не е нужно да си работил в Агенция "Пътища", за да изчислиш колко излиза километър ново строителство на магистрален участък. Е, в сравнение с други държави числата са направо скромни. Например в Гърция построяването на 680-километровия аутобан "Игнатия" ще струва най-малко 4,5 млрд. евро. Което е към 6,6 млн. евро на километър. Почти толкова ще глътне и отсечката Брашов - Борс в Румъния. Във Франция средната цена на километър нова магистрала е 7 млн. евро. Но проектът за "Тракия" въобще не може да се сравнява с тези пътища. По няколко причини. Първо, в тези цени са включени минимум по три ленти във всяка посока, зони за отдих на всеки 10 км, ресторанти и магазини почти на всеки 20 км, тройна светлинна маркировка, звукова маркировка, високи 3 метра стени за звукоизолация, където е необходимо, много по-висококачествен асфалт. Второ, работната ръка в тези страни е доста по-високо платена. А още от сега е ясно, че "Тракия" няма да я правят никакви португалци, а българските фирми. И не на последно място - "Тракия"

минава през много лек терен

В Агенция "Пътища" са правили подробни разчети колко би струвало изграждането на магистралата (за тези сметки министър Валентин Церовски мълчи). Трасето от Калотина до София ще струва 48 млн. евро, са сметнали експертите. А не 125 млн. евро, колкото са заложили "инвеститорите" и правителството е одобрило. Та това е 2,6 пъти повече! За 117-километровия участък от Стара Загора до Карнобат според нашите специалисти трябват 250 млн. евро. Или по 2,11 млн. евро на км. А цялата магистрала - от границата до Бургас - излиза 430 млн. евро. Ако към това се прибавят 40-50 млн. евро, които според португалците са нужни за изграждане на каси, бариери и т.н., сумата става 470-480 млн. евро.

Според условията на концесията новият стопанин трябва да ремонтира изградените от държавата участъци от магистралата. Това са 182 км аутобан. Според наши експерти най-скъпият възможен ремонт на 1 км магистрален път е 300 хил. евро. Значи трябват 55 млн., а не 230 млн. евро. Иначе с разликата могат да се рехабилитират над 760 км. Та ние нямаме толкова магистрали!

Според сметките на концесионера обаче ремонтът на 10,7-километров участък от софийския околовръстен път ще струва 37 млн. евро. Това е повече отколкото за ново строителство! Странна работа. Другият участък за реконструкция е София - Оризово с дължина 171 км. За него ще са нужни 89,5 млн. евро, или 520 хил. евро на километър. Изглежда разумно на фона на другите цифри.

Още един пример за цената на строителството. За двата участъка от магистралата Оризово - Стара Загора (39 км) и Карнобат - Ветрен (35 км) държавата осигури заем за строителството в размер на 100 млн. евро. След проведен търг, в условията на конкуренция изграждането на първия участък бе спечелено от консорциум от български фирми. Общият размер на строителството е 53,5 млн. евро. Т.е. цената на километър излиза 1,38 млн. евро. За другата отсечка постигнатата цена е 1,3 млн. евро на километър. Теренът за строителството не е по-различен от този между Стара Загора и Карнобат. Два пъти бе анексиран договорът с консорциума от български фирми "Рънуей БГ", който изгражда Оризово - Стара Загора. В крайна сметка окончателната цена ще е около 2,4 млн. евро. Няма да коментираме дали случайно министър Церовски точно сега се съгласява да променя договорите. Но пак цените са по-ниски от предложението на португалците.

Възниква и още един въпрос. Като се има предвид практиката в България постоянно да се анексират сключени договори с цел да се надува цената, какво пречи на португалците и те да завишат разходите на следващ етап? Още повече че тази опция е разписана в договора за концесията.

Какъв е изводът?

При тези цени ще си платим двойно, за да имаме магистрала. Защото не трябва да се забравя, че 717 млн. евро е само инвестицията, макар и раздута. Тези пари

ще бъдат взети назаем

от концесионера. И ще трябва да се върнат двойно с лихвите. Ще ги връщат обаче българите - до последната стотинка. Защото португалците са дошли, за да печелят. И не на последно място - държавата е изградила 182 км от магистрала с данъците, събирани от всички. Взела е заем от 100 млн. евро за строителството на още 74 км, които пак ще се връщат от всички. А някакви си португалци взимат всичко наготово, слагат си бариери и ни карат пак да си плащаме. И това ако не е магистрален грабеж?

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини