Антикорупционният фонд (АКФ) сезира прокуратурата, Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и Антикорупционната комисия (КПКОНПИ) за нарушение в община Перник.
Става въпрос за обществена поръчка, която е била спечелена от братовчеда на заместник-кмета по строителство в общината инж. Владислав Караилиев в условия на конфликт на интереси.
През месец август 2017 година Община Перник сключва договор за реконструкция и рехабилитация на мост над река Струма на стойност 368 982 лева с ДДС, като проектът е бил финансиран по ОП "Региони в растеж" 2014 - 2020 година.
Обществената поръчка печели фирмата "Виа Интелего" ООД с управител инж. Иво Гаджов, който е първи братовчед на Караилиев, информират от АКФ.
Съгласно Закона за обществените поръчки (ЗОП) обаче, в процедури като тази в Перник не могат да участват дружества, управлявани от лица, свързани с възложителя. Същото ограничение е предвидено изрично и в документацията за участие в обществената поръчка. При подаване на офертата участникът е трябвало да подаде декларация, удостоверяваща липсата на такава свързаност.
В тази връзка от Антикорупционния фонд отправили запитване до кмета на община Перник Вяра Церовска дали Гаджов е подавал такава декларация, като поискали и копие от документа. В отговора на общината обаче Церовска написала до АКФ, че фирмата "Виа Интелего" е отказала такова копие да бъде предоставяно. В писмото кметът насочил АКФ към "Профила на купувача" на интернет страницата на Община Перник и към публикуваните протоколи от работата на комисията по обществената поръчка, в които няма данни, че такава декларация липсва и не е била подавана.
Следователно възможностите са две, посочват от АКФ.
Първата - Гаджов е представил декларация, в която е въвел неверни данни, пропускайки да декларира, че е свързан с лице, заемащо ръководна длъжност в общината.
Втората възможност - комисията за обществената поръчка не е отразила правилно в протоколите наличието или липсата на съответната декларация и неправомерно не е отстранила от участие "Виа Интелего" ООД. Това следва да бъде установено от компетентните органи, допълват от АКФ.
"Съмненията за наличие на конфликт на интереси произтичат и от състава на комисията за провеждане на процедурата. Трима от петимата членове на комисията, в това число и нейният председател, са служители на общината именно в ресора на заместник-кмета по строителството", пише още НПО-то.
Освен това се оказало и че ремонтните дейности на моста са забавени, за което не е била наложена санкция на изпълнителя. Според договора срокът за изпълнение на рехабилитацията е не повече от 194 календарни дни, а реално поръчката се изпълнява за 287 дни, което е с 93 дни повече от предвиденото. Става ясно, че работата на обекта е спирана 3 пъти за общо 95 календарни дни заради влошени метеорологични условия. От АКФ поискали достъп до обществена информация, за да стигнат до протоколите на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ), с които е било констатирано наличие на такива лоши условия.
АКФ: "От всички достъпни документи не става ясно дали са били налице неблагоприятни метеорологични условия."
"Дори метеорологичните условия да не са позволявали техническото изпълнение на проекта, това е трябвало да бъде предвидено от изпълнителя при изготвяне на предложението за участие в обществената поръчка и не може да бъде основание за спиране на работата. Отговорността уредена в договора се равнява на 0.05% от договореното възнаграждение за всеки просрочен ден, но не следва да надвишава 20% от стойността на договора. АКФ очаква реакцията на сигнализираните институции - прокуратура, АДФИ и КПКОНПИ", завършват от Антикорупционния фонд.