Асоциацията на българските киносалони (АБК) се обедини срещу Музикаутор в борбата с Кино Арена върху авторското право за музиката, използвана в киното. От браншовата организация разясниха ситуацията около казуса с писмо до медиите.
Големият проблем в културния бранш се оказва един изтекъл договор през края на 2019 г. Той представлява споразумение между киносалоните и органа за колективно управление на авторските права върху музикалното изкуство, където са формулирани цените за употреба на музика в публичното пространство. Законът за авторското право задължава Музикаутор да сключва колективни споразумения с различните организации, след което в тези рамки да се договаря индивидуално с отделните членове. В процеса на преговори остават в сила тарифите от предходния договорен период, който в конкретния случай е 2016-2020 г.
Големият проблем на АБК се оказват завишените изисквания на Музикаутор и отказа от преговори с колективния орган. Киносалоните отчитат, че все още не могат да преодолеят икономическите последствия от пандемията. Дори през 2022 г. се отчита спад в приходите от продажба на билети с 15% спрямо годината преди COVID-19 да скове света. При това на фона на боксофис феномените „Аватар 2“ и „Топ Гън: Маверик“, които генерираха общо близо 10 млн. лв. приходи.
Поведението на държавното ведомство се сравнява с „извиването на ръце“, както гласи част от писмото, което получихме днес на служебната си поща.
Асоциацията на българските киносалони е категорична, че ще сезира Министерството на културата, за да вземе отношение по темата.