Отидете към основна версия

6 711 8

Билетче за градския транспорт от 1,60 лв. и спирка навес от ламарина

  • билет-
  • транспорт-
  • софия-
  • цена-
  • сос-
  • център за градска мобилност
Снимки: Венци Михайлов/Факти.бг
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Много отдавна билетчето в София беше 6 стотинки. През годините при всяко повишаване на цената от общината обещават, че всеки скок на цената е нужен, за да се купят нови транспортни средства.

Живея в един от северните квартали на София. По линиите на трамваи с номера 6, 11 и 12 не се движат нови, а втора ръка или рециклирани мотриси. За последно нови трамваи ми бяха обещани преди години, когато цената на билетчето се повиши от 70 стотинки на 1 лев.

Не вярвам на безумното обяснение, че с билетчето от 1,60 лв. от Центъра за градска мобилност ще "вдигнат качеството" на услугата. Все още се движа на мотриси произведени преди няколко десетилетия.  

И при билетче от 6 стотинки се качвах в трамвая от същия навес с ламарина

 и така вече над четири десетилетия.

Интересен факт е, че предложението за увеличаването на цената на билетчето се внася от Центъра за градска мобилност (ЦМГ), а не от ресорния кмет на Столична община по транспорт.

Основният проблем са гратисчиите. Това, че били само 6 % от пътуванията е лъжа. В София на ден има 2 млн. пътувания. Т.е. 60 млн. пътувания на месец, от които събраните пари от билети са... 8 млн. лв на месец, пресмята независимият депутат Георги Кадиев.

Според него простата аритметика показва, че от едно пътуване общината събира 13 стотинки, вместо 1 лев. Там е разковничето. Вдигането на цената е като вдигане на данъците - съвсем ще спрат да ги плащат, предупреждава Георги Кадиев.

Безумието – разкопан център и скъп градски транспорт...

Решението за цената на билета за градски транспорт в София наистина е политическо. Защото чрез цената променяш поведението на голяма маса хора.  Също политическо е и решението да модернизираш приоритетно автобуси, а не трамваи. Да не залагаш на развитието на велоалеи в града.

Цените на бензина са ниски, а голям брой възлови кръстовища в центъра на столицата са затворени заради строителството на метрото.

Общината трябва да заложи на кампания за сваляне на колкото се може повече хора от личните автомобили и качването им в градския транспорт, за да се избегнат задръстванията в целия град.

В същото време повишаването на цената на билета ще доведе до обратното – отлив на пътници и увеличаването на пътуването гратис.

Можем да очакваме, че тенденцията да се събират 13 ст. от билетче от 1 лв. да се запази и при предлаганата нова цена от 1,60 лв.

Липсва дългосрочна стратегия за актуализация, приоритизация и ускорение на градския транспорт.

За поредна година не е направено нищо за автономизация на трамваите, създаване на нови бус ленти, нови трамвайни и тролейбусни трасета и други инвестиции, които да оправдаят такова рязко поскъпване на билета, отбелязват от Спаси София.

Само 20 от реални 270  мотриси са нови.  Почти всяка седмица пътуващите с трамваи по линиите 6, 11 и 12 са принудени да слизат от аварирала мотриса и да чакат нова.

Липсва и дългосрочен план за актуализация и развитие на маршрутната схема на градския транспорт, която да отразява настоящите нужди на пътуващите, метрото не е интегрирано с наземния транспорт, а обещаните 10 квартални довозващи до него линии бяха удобно забравени.

Ако си жител на Надежда и искаш да отидеш на стадион Локомотив или до Търговския център Илиянци ще имаш нужда от между 2 и 3 билетчета на човек. Логично е една компания от 3-4 души да си вземе такси вместо да ползва градски транспорт.

Билетната система на метрото и тази на наземния транспорт не са интегрирани. Освен почасов билет все още няма карти за две наземни линии, две наземни линии и метро, семейните и фирмените абонаментни планове са на практика непознати на потребителите.

Значителна част от градския транспорт в София е бавен, занемарен и неадекватен...

В бюджета на Столична община за 2016 г. за транспорта са отделени 95 млн. лева, без необходимата икономическа обосновка. Ние настояваме да се обсъди икономическата рамка на обществения транспорт, която определя количеството и качеството на транспортното обслужване. Обезпокоени сме от влошеното обслужване на наземния транспорт и осем годишното забавяне на внедряване на технически средства в превозните средства, което да даде възможност за прилагане на нова по-справедлива тарифна политика, заяви Калоян Паргов от БСП.

Предложението на ЦГМ за цена от 1,60 лв. за билета за градски транспорт е в противоречие на обществения интерес и не решава натрупаните проблеми в системата на градския транспорт, смята Анета Григорова от коалиция „Сердика”.

Според нея основната задача на общината трябва да направи градския транспорт привлекателен за работещите хора в активна възраст, които масово се движат с лични автомобили. Те са 60% от населението, а представляват едва 23% от пътуванията с абонаментни карти, пресмята Анета Григорова.

P.s. И не на последно място няма нито една мотриса по линиите 6, 11 и 12 да е пригодена за ползване от инвалиди.

P.p.s. Факти.бг ще продължи да следи темата за цената на билетчето и качеството на услугите на градския транспорт в София.

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини