Отидете към основна версия

3 165 0

Българският туризъм потрива ръце за Brexit

  • туризъм-
  • brexit-
  • румен драганов

Според Румен Драганов при излизане от ЕС британските туристи ще се насочат към по-евтини дестинации

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Според прогнозите един Brexit  би се отразил отрицателно на туристическата индустрия, от гледна точка на очакваното поскъпване на пътуванията за британските граждани в чужбина. В България годишно влизат между 200 и 250 хил. туристи от Великобритания. Поскъпването на услугата в международен план не би навредило на България, тъй като ние сме нискобюджетна туристическа дестинация. Логиката от предишни години е, че винаги, когато британците обедняват по някакъв начин, те търсят по-евтини дестинации. Тоест, българският туризъм ще има изгода от един Brexit.” Това заяви пред Факти.бг Румен Драганов – директор на Института за анализи и оценки в туризма.

Как би се отразил един Brexit на туристическата индустрия?

Прогнозите са, че един Brexit би се отразил отрицателно на туристическата индустрия, от гледна точка на очакваното поскъпване на пътуванията за британските граждани в чужбина. В България годишно влизат между 200 и 250 хил. туристи от Великобритания. Поскъпването на услугата в международен план не би навредило на България, тъй като ние сме нискобюджетна туристическа дестинация. Логиката от предишни години е, че винаги, когато британците обедняват по някакъв начин, те търсят по-евтини дестинации. Тоест българският туризъм ще има изгода от един Brexit. Нискобюджетните дестинации ще спечелят, тъй като за част от английските туристи ще стане непосилно да ходят до скъпите дестинации. Винаги, когато във Великобритания има някаква криза, при нас има увеличаване на британските туристи. Тоест отиваме към по-високите числа от около 250 хил. туристи. Винаги, когато британците имат повече пари, те избират по-престижни дестинации и избягват да ходят в по-нискобюджетни дестинации, каквато се явява България.

При Brexit евентуално би могло да има ограничения в пътуванията на британците. Няма ли това да ограничи туристическите пътувания към България?

Няма да има ограничения по отношения на пътуванията на британските туристи, особено, когато говорим за туристически пътувания. Това са търсени туристи от цял свят и страните, които са извън ЕС не създават абсолютно никакви проблеми за пътуванията на британски туристи. От тази гледна точка те няма да страдат.

Може ли България да създаде стратегия за привличане на по-платежоспособни туристи, защото изглежда, че при нас идват туристи с по-скромни възможности?

Да, това е възможно, ако има специфична политика към инвеститорите в туризма и ако със своето законодателство страната не подкрепя нискобюджетните хотели. Говоря за такива с малки стаи, бани и тесни коридори. В момента такова е българското законодателство. Може да се премахне грубата намеса на държавата чрез закона по туризма и наредбата за категоризация в бизнеса. Бизнесът може да бъде освободен от попечителството на държавата и да започне да търси най-добрите световни практики. Тогава инвеститорите ще се ориентират към хотелите, които днес се строят по света, а не към тези, които са се строели през 50-те и 60-те години на миналия век, на които за голямо съжаление днес отговаря българското законодателство.

Какъв се очаква да е процентът на британските туристи през тази година и можем ли да очакваме бързо повишение при евентуален Brexit?

Ние минахме през една криза на английския пазар през последните няколко години. Имахме спад. През тази година се очаква един ръст на английския пазар с около 15%. Надяваме се , че тази тенденция ще се задържи и през следващите години, още повече, ако страната да стане по-атрактивна на английския туристически пазар.

Трябва ли да се насочим към стратегия за привличане на туристи от Запад, тъй като сякаш сме по-интересна дестинация за такива от Източна Европа?

Ние имаме традиции в Англия. Английските туристи са едни от тези, които посещават България от създаването на туристическите курорти в началото на 60-те години. Нашите интереси са трайни. Те са от много дълго време и това, което трябва да се направи е да се подобри рекламата във Великобритания.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини