Отидете към основна версия

2 425 9

Има ли нещо гнило около АПИ?

  • апи-
  • дончо атанасов-
  • лазар лазаров-
  • ам марица
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Има ли нещо гнило в АПИ? Поредният конфликт, който се разрази около агенцията, е обществената поръчка за ТОЛ – системата, чийто връх достигна на 3 януари тази година. Скандалите в АПИ не са изненада, те следват в годините един след друг. Ето, че не секнаха и след смяната на Лазар Лазаров. Подозрителен е фактът защо толкова много се бързаше с реализирането на тази обществена поръчка и защо не се изчака още две седмици.

На 3 януари 2017 година новият български президент Румен Радев алармира за нарушение на АПИ, направено в предпоследния работен ден на 2016 година. Става въпрос за възобновяване на процедурата за възлагане на обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 т. Радев изрично посочи, че премиерът в оставка Бойко Борисов е разпоредил на министрите да спрат всякакви обществени поръчки, които не са неизбежни, а АПИ действа зад гърба му. Офертите за поръчката трябваше да се подават до 17 ч. на 5 януари 2017 г. и трябваше да се отворят на следващия ден – 6 януари. Последва мигновена реакция на премиера Бойко Борисов, който разпореди на министъра в оставка Лиляна Павлова да обсъди с Радев случая с обществената поръчка. Министър Павлова информира подробно Радев, че въпросната обществена поръчка не е нова, а възобновена съществуваща процедура, стартирана на 5 април 2016 г. Също така тя уведоми Радев, че въпросната обществена поръчка е била обект на много жалби, поради което е била спирана и възобновявана неколкократно досега. Последното произнасяне в полза на АПИ е от 29 декември 2016 г. и спазвайки законите на България пътната агенция възобновила процедурата с нов краен срок за подаване на оферти. Павлова е уверила избрания за президент Румен Радев, че е възобновила старата процедура без промяна на условията, като единствено е удължила крайния срок за подаване на оферти. Веднага след телефонния разговор стана ясно и че поръчката отново е временно спряна поради образувано производство по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП) по постъпили жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Жалба е постъпила на 30 декември 2016 г., ден след като процедурата беше възобновена и бяха определени нови срокове за подаване на оферти – до 5 януари.

Бързината на провеждането на обществената поръчка предизвика много подозрения. Възниква въпроса дали след отстраняването на Лазар Лазаров от поста шеф на АПИ, условието Дончо Атанасов да го наследи не е било изпълнението именно на тази обществена поръчка. И двамата в годините станаха известни като несменяеми от Управителния съвет на АПИ. Лазаров и Атанасов работеха заедно и при строителството на АМ „Марица”. Атанасов тогава работеше с италианската фирма „Чи Ем Чи ди Равена”, а Лазаров през 2013 г. бе назначен за главен изпълнителен директор на Пловдивския панаир, който е собственост на областния председател на БСП Георги Гергов. Самият Гергов навлезе в пътния бранш, след като купи компанията "Пътища Пловдив". Най-големият му обект в този период от време бе изграждането на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица". Лазаров бе взет именно, за да контролира и това строителство. Тогава Дончо Атанасов представляваше италианците у нас, които строиха първият участък на АМ „Марица”.

Освен препредаването на политиката в пътната агенция, мнозина преоткриха в случилото се и политически елемент. Някои смятат, че новоизбраният президент Румен Радев ще иска да спре поръчката, за да може тя да бъде осъществена от новото служебно правителство, което предстои да бъде назначено. Но в средите на БСП се заговори, че Радев бил показал „зъби” и на Георги Гергов, който в последно време се опитвал да кадрува не само в АПИ, но и в БСП.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини