Мит Ромни произхожда от влиятелно семейство. Още като дете става мормон. Завършил е Харвардския университет, а годишният му доход е над 21 милиона долара. Така ли изглежда визитната картичка на един кандидат-президент, пита и "Дойче Веле".
Мит Ромни е фаворитът в надпреварата за президентската кандидатура на Републиканската партия. Но успешната му кариера като мениджър и мормонската вяра му създават проблеми в предизборната борба.
Мит Ромни произхожда от заможно и влиятелно семейство. Баща му, автомобилният мениджър Джордж Ромни, беше през 60-те години губернатор на щата Мичиган. Там, в автомобилния град Детройт, на 12 март 1947 се ражда Мит. Още от малък той влиза в мормонската църква, а по-късно, както обикновено при мормоните, прекарва като мисионер две години във Франция.
Ромни завършва Харвардския университет в специален курс, което му позволява да се дипломира по две специалности едновременно - като икономист и като юрист. Само една дузина студенти биват допускани годишно до този изнурителен курс - който бъде приет, е задължително човек с особени интелектуални способности.
Двата кадилака и мормоните
Да работи здраво и много никога не е било проблем за Ромни. През 1978 той започва работа в бостънската консултантска компания "Бейн&Ко", където се издига до заместник-директор. През 1984 става съосновател на "Бейн Капитал" - инвестиционно дружество, което изкупува закъсали фирми, преустройва ги и след това ги продава с печалба. Днес съперниците му го обвиняват, че е правил пари като е разбивал фирми и уволнявал хора.
Бивши колеги на Ромни казват, че той е анализатор, който взима решения на базата на наличните факти. Чувствата не играят роля в тази работа. Това е предимство за един мениджър. Но може би затова Ромни изглежда така дистанциран и без искрени убеждения в предизборната кампания.
Той все още печели от работата си в "Бейн". Според данъчната му декларация, през 2010 доходът му е възлизал на 21,6 милиона долара. Богатството му създава проблеми в хода на кампанията, когато говори например за двата кадилака на жена си или за приятелите си, които притежават цели състезателни тимове. Това не се харесва на избирателите, особено в сегашните трудни времена.
Същевременно обаче Ромни би могъл да изтъкне, че само през 2010 е дарил за благотворителни цели почти 3 милиона долара. Половината от тези пари са били за мормонската църква. Мормоните инвестират не само много време, но и много пари в своята църква. Ала Ромни не обича да говори за това - може би защото мнозинството избиратели са християни, които не гледат с добро око на мормоните.
Най-голямото му изпитание
Ромни няма да промени вярата си, затова пък се опитва да се нагоди към консервативните ценности на републиканската база. По-рано той бе привърженик на абортите, днес е против; както е против и държавната здравна реформа на президента Обама. А като губернатор на Масачузетс сам прокара една такава реформа. Рик Санторъм, конкурент на Ромни в борбата за президентската кандидатура на републиканците, използва тъкмо това като аргумент: Ромни нямал шанс срещу Обама, защото не можел убедително да отхвърли неговата здравна реформа.
Силата на Мит Ромни е организацията, мениджмънтът. Така например той превърна зимната Олимпиада в Солт Лейк Сити 2002 в голям финансов успех. Ала установяването на контакт с обикновените хора му е трудно. В днешния "Супервторник" Ромни е изправен пред голямо изпитание: той трябва да убеди републиканците в десет щата, където се провеждат предварителни избори, че като политик може да бъде също така добър, както е като вярващ мормон и успешен мениджър.