Отидете към основна версия

8 004 34

От сметките на КФН: Примерният шофьор ще продължава да кара 15-годишни таратайки

  • кола-
  • автомобил-
  • гражданска отговорност-
  • бонус-малус

Системата „бонус – малус“ не решава, а задълбочава проблемите

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В България автомобилният парк е в параметрите на 15+ години. Предлаганата от Комисията за финансов надзор система за „бонус-малус“ не решава, а ще задълбочи проблемите.

Всеизвестен факт е, че шофьорите в България обикновено купуват коли втора ръка около 7-10 години.

От сметките на КФН излиза, че един примерен шофьор ще трябва да кара една и съща кола поне 7-8 години, за да ползва пълният бонус от „Гражданската отговорност“. Причината е, че примерните шофьори няма да тръгват веднага с бонусите,

а ще трябва да чакат поне една година, за да получат някаква отстъпка.

Така КФН индиректно ще принуди шофьорите да карат по-дълго закупената кола, за да не изгубят бонуса.

Абсурдно е един човек със "златен талон" да тръгва от същата основа, както и друг, който има нарушения. Въвеждането на „бонус-малуса“ се забавяше, за да се свържат системите на застрахователите с МВР. Отделно се предвиждаше и самите застрахователи да обменят информация за своите клиенти.

От предложенията на КФН излиза, че "златният" талон не означава нищо. Горко за тези водачи, които не са имали нарушения през последните 6 години. Намалението всъщност ще настъпи чак след няколко години.

Както казват зевзеци от автомобилните форуми при развод човек има шанс да получи по-голям бонус, отколкото от предложенията на КФН. И както казва един колега - бонусите за застрахователите, малусите - за нас.

Корупцията ще стърчи като фалос!

Предлаганата санкция от 400% поскъпване на „Гражданска отговорност“ за джигитите само ще засили корупцията. Публична тайна е, че МВР все още не може да се справи с корупцията в своите редици, въпреки иновационните камери, закачени на униформите на полицаите.

Най-пресният пример идва от Плевен. Там почти всички служители на полицията си извадили инвалидни свидетелства, за да могат да паркират безплатно в „синята зона“ на града.

Или да припомним Търговище, където пияният служител от съдебна охрана помля двама младежи, но беше задържан едва след като населението се възмути публично.

Създава се един парадокс. Наказват се водачи за превишена скорост - веднъж ще плащаме акт или фиш, втори път ще платим висока „Гражданска отговорност“, трети път ще платим обезценка на автомобила.

Всеки един от тези джигити ще предпочете да плати на подкупен служител пред заплахата застраховката му да скочи четири пъти. Изкушението е голямо 300 лв. на ръка вместо 1200 лв за "Гражданска отговорност".

До момента се замита под килима един проблем. Преди година средната стойност на „Гражданската отговорност“ беше около 180 лева. В момента тя е около 300 лв. и няма никакви индикация, че поскъпването ѝ ще бъде спряно.

Системата "бонус-малус" беше очаквана от 15-20 години в България. Сега е на път да се въведе на принципа фалос за шофьорите, а бонусите...

P.S. Експертите ще продължат да се тюхкат, че българите карат коли на 15 години, които са смятани за част от предпоставките за катастрофите, а да не говорим колко повече замърсяват околната среда.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини