Отидете към основна версия

8 095 34

С "бонус-малус" някой се опитва да си стабилизира бизнеса

  • христо радков-
  • застрахователи-
  • обезщетения-
  • бонус-малус-
  • гражданска отговорност

Тълкувателното решение на ВКС за разширяване кръга на лицата е оправдание, то не е причина за високите цени

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков коментира за ФАКТИ системата „бонус-малус“, обсъжданията за която текат в момента.

Тепърва ще се обсъжда дали да отпадне предложението в случай на продажба автомобила да "наследява" лошата история на бившия си собственик?

Предлагат ни вариант, който го няма никъде. Всичко може да се случи. Навсякъде другаде малусът е 200%, бонусът – 50%, а тук бонус 25%, малус 400%. В Европа се гледа историята на нарушенията на шофьора, не на колата. Това би изкарало членовете ни на протест.

Какви са нередностите в българския вариант на системата?

Нищо не налага в момента въвеждането ѝ. Това е една стара система. Към онези години, когат е въведена, е имало дисциплиниращ ефект т.е. последно преди 40 г. Морално остаряла е. Към ден днешен прилагат у нас подобна система и човек без произшествие получава макар и 5% бонус, а на провинителите даже понякога отказват застраховка.

В момента защо се опитват да я въведат?

Заради „Олимпик“ и заради още две дружества, които са на ръба на фалита, някои смятат, че ще им помогнат. Застраховка „Гражданска отговорност“ трябва да се формира на база платени щети от предходна година , разделено на коефициента на платилите, има значение и двигателят.

Как трябва да се въведе системата, за да има усещане за справедливост, за да я приемат водачите?

Във Франция например има "бонус-малус", но когато водач прави много щети се съставят индивидуални договори със застрахователя. В Гърция също е на пряко договаряне, в Германия също го има, но по-ограничено.

Само от пролетта увеличението на застраховката е от 70 до 80%. Менда Стоянова казала, че повече няма да се качва – откъде има тази информация, това е свободен пазар, без регулатор.

На среща в КФН с експерти попитахме защо учебните коли плащат 25% повече, а самите учебни коли имат 1-2 инцидента годишно. Председателят Караиванова отговори , че не могат да задължат застрахователя, защото е свободен пазар. Защо тогава въвеждате „бонус-малус“ – това е противоречието.

Лошо управение ли е причина за загубите на застрахователните дружества?

Не е само лошо управление. Средната заплата в застрахователния бизнес е около 1800 лева.

Във всяка държава застраховката „Гражданска отговорност“ е като реклама на дружеството. „Гражданска отговорност“ много време беше по-ниска в сравнение с другите страни, но сега е много скъпа.

Тълкувателното решение на ВКС за разширяване кръга на лицата е оправдание, то не е причина за високите цени.

Каква ще е реакцията на Българското обединение на шофьорите, ако все пак въведат системата?

Не я приемаме, заявили сме го, ще пуснем официално писмо. Някой се опитва да си стабилизира бизнеса, никаква друга причина няма.

И още нещо: от КФН казаха, че 78% ще се възползват от бонус, но в МВР нямат статистика колко са изрядните шофьори. 1 400 000 се очаква да са фишовете до края на годината. Всички те отиват в малус, не в бонус.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини