Коментар на Георги Вулджев, Ekipbg.com
Миналата седмица правителството оповести, че има намерение да създаде държавна бензиностанция, която ще продава гориво на ниски цени. Брилянтната идея веднага обиколи всички медии като коментарите по темата бяха смес от подигравка и искрено недоумение. И с право. Трудно е да се проумее кой би сметнал, че това е добра идея. Опитите държавата да се занимава с търговска дейност винаги и навсякъде завършват с провал. Но отвъд икономическия нонсенс, идеята за държавна бензиностанция издава пълната неспособност на правителството и държавните институции да изпълнят регулаторната си отговорност и да разрешат проблемите на пазара за горива в България.
Защо държавна бензиностанция?
По каква причина правителството смята, че се налага създаването на държавна бензиностанция? Управлението на държавните резерви е съвсем отделна тема от осъщестяването на търговска дейност, така че това не може да е съображение. Единствената причина, поради която правителството може да иска да създаде държавна бензиностанция, която да продава на ниски цени е защото иска да субсидира сектора. Ако иска да субсидира сектора, това е признание, че нещо в него не работи както трябва. Ако нещо в него не работи както трябва, това е именно по негова вина, защото вносът и търговията с горива са силно регулирани от държавата дейности.
Проблемът е ясен от години, у нас надценката на горивата, които се продават на дребно е доста висока. Самите цени всъщност са сравнително ниски в абсолютна стойност, сравнени с останалата част от Европа, обаче надценката между цената на едро и тази на дребно у нас е една от най-големите. Повече данни за това какви са надценките в България в сравнение с други държави в Европа можете да намерите в тази статия.
На какво се дължи това? Дължи се на факта, че „Лукойл“ има изключително доминантна позиция на пазара за горива, конкретно във връзка с акцизните складове. Директно или индиректно, „Лукойл“ контролира над 80% от акцизните складове в България. Понеже всеки вносител на горива има нужда да ги съхранява в акцизни складове, за да е финансово рентабилен бизнесът му, всички фирми за горива трябва да използват акцизен склад. Това, разбира се, не е безплатно. И ако някой има доминантна позиция по отношение на контрола върху акцизните складове, той може да завиши разходите на своите конкуренти, което да доведе до по-високи надценки на горивата в страната.
Идеята е крайно несправедлива спрямо данъкоплатците
Създаването на държавна верига бензиностанции по никакъв начин не адресира този проблем. То просто го заобикаля. Вместо да намери начин да разреши проблема с контрола върху акцизните складове, държавата ще субсидира верига бензиностанции, които ще продават на ниски цени и така, може би, ще накара частните търговци да свалят надценките си. Дори това да се постигне, какъв е смисълът? Данъкоплатецът няма да спечели абсолютно нищо, защото евентуалното сваляне на надценките ще се постигне след като той плати за държавната бензиностанция чрез данъци.
Така всъщност се получава изключително перверзен парадокс. Жертвите на липсата на конкуренция на пазара за горива в страната – данъкоплатците – са тези, които сега ще трябва да платят за този проблем. Освен това – не всеки данъкоплатец потребява горива. Защото не всеки има моторно превозно средство. Но всеки данъкоплатец ще плаща за държавната бензиностанция. Това прави цялата схема още по-несправедлива. Човек като мен, който не е собственик на автомобил, ще трябва да плаща за това да има по-евтини горива за собствениците на автомобили, което е необходимо, защото държавата е неспособна да реши проблема с доминантното положение на „Лукойл“ при акцизните складове.
Най-големият скандал тук дори не е идеята за „държавна“ бензиностанция, колкото и абсурдна да е тя сама по себе си от икономическа гледна точка. Най-големият скандал е пълната абдикация на държавата от регулаторна отговорност, която самата тя си е присвоила. Хем политици постоянно ни обясняват как определени сектори, като горивата, имат нужда от стриктна държавна регулация, хем напълно се провалят в нейното прилагане. Не може публичните институции хем да имат пълна власт, хем да не носят отговорност и накрая сметката да да я плащат данъкоплатците. Това е просто недопустимо.
Държавната бензиностанция е абдикация от регулаторна отговорност
Да не говорим за всички останали проблеми със създаването на държавна бензиностанция. Например, сериозният риск от злоупотреба с публичен ресурс, който винаги е налице когато се позволи на държавата да развива търговска дейност. Нека не забравяме, че държавната Българска банка за развитие, която въпреки че уж трябва да подкрепя малкия и среден бизнес, през последните години нашумя с отпускането на кредити към редица доста крупни и все политически свързани бизнесмени. Освен това, тази „банка“ е подчинена на същото министерство, което сега се предлага да контролира държавната бензиностанция – министерство на икономиката.
В крайна сметка, идеята за държавна бензиностанция е подигравка с данъкоплатците и регулаторните отговорности, които са гласувани на правителството и държавата. И изключително озадачаваща идея в кризисен период, в който бюджетът така или иначе ще е на дефицит, съкращават се данъци, за да се подпомогнат определени сектори, отпуска се директна държавна помощ на работодатели и работници…Натоварването на бюджета с един допълнителен разход, който е и напълно ненужен ако регулаторната функция се изпълняваше, е абсолютно ненужно и дори рисковано от фискална гледна точка.