Отидете към основна версия

8 122 49

"Северен поток-2" е на прага на смъртта

  • северен поток-
  • северен поток 2-
  • газопровод-
  • русия-
  • газпром-
  • санкции-
  • сащ-
  • ес

Русия оптимистично обеща да го завърши в най-близко бъдеще

Снимка: БГНЕС/ EPA
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Моментната ситуация около изграждането на скандалния газопровод "Северен поток-2" показва, че е напълно възможно екологичната катастрофа в Балтийско море да бъде избегната. Обективен анализ показва, че продължаването на строителството му в района, където след Втората световна война СССР потапя най-малко четири плавателни съда с химическо оръжие на борда, с общ тонаж на товари около 15 хиляди тона и извършва неконтролирано изхвърляне на 8 хиляди тона химически боеприпаси, в настоящите условия е малко вероятно. Как стана така - та нали "проектът на века" вече беше в последния етап на завършване и въпреки наложените американски санкции и оттеглянето на швейцарската строителна компания Allseas от проекта, Русия оптимистично обеща да го завърши в най-близко бъдеще. Пък и вече разполага в Балтика с потенциала на тръбополагащия кораб "Академик Черски". Не. Няма да се получи поради политически, технически, екологични и икономически причини. Нека се опитаме да ги разберем.

Политическите проблеми

Предлагам по-специално да не се говори за причините, които подтикнаха САЩ да наложат санкции срещу „Северен поток-2“, само ще кажем, че те са свързани основно със сигурността. Руската федерация твърде често използва, както самата тя я нарича, „енергийна дипломация“, за собствени цели, които далеч надхвърлят рамките на търговските отношения и този проект би трябвало да укрепи позициите на Кремъл. Ето защо бяха въведени драконовските санкции: всеки участник в завършването на газопровода автоматично попада под тях. Освен това, формулировката на самите норми за санкции е специално предписана по такъв начин, че да се изключи всякаква възможност от страна на Руската федерация да „изневери“, като организира, както им харесва там, някоя еднодневна компания. Това няма да се получи и всеки, който си сътрудничи с нея, ще падне под санкциите.

Проблемът за "Газпром" е огромен, защото единственият руски кораб за полагане на тръби "Академик Черски", който е в състояние да завърши строителството на "Северен поток-2", е 100% собственост на "Газпром флот", дъщерно дружество на руския газов монополист. Тоест, в случай на възобновяване на строителството, ще бъдат наложени санкции срещу всички компании, участващи в строителството, както и техните фирми-майки, включително и самият "Газпром". Въпреки факта, че руската компания няма активи в САЩ, Кремъл е наясно с всичко и също така вижда, че: европейските потребители на руски газ, които не искат да развалят отношенията със САЩ, вече, за всеки случай, започнаха подготовка за възможното въвеждане на санкции. Дори при общата тенденция за намаляване на доставките на руски газ за европейските страни. На този фон изпъква Полша, която де факто вече отказа доставките и транзита на руски газ, а Турция също намалява доставките си по руски газопроводи. В същото време и двете страни ще увеличат доставките на втечнен природен газ (ВПГ).

Това са най-ясните примери за факта, че САЩ са изключително сериозни по отношение на „Северен поток-2“ и няма хора, желаещи да попаднат под обещаните американски санкции. В действителност, при негативен развой на събитията, "Газпром" ще стане „токсичен“ като транзитен и доставчик на газ, а сътрудничеството с него ще стане опасно за европейските страни.

Технологични проблеми

След като газопроводът Allseas бъде изграден, компанията-изпълнител на проекта "Северен поток-2", е задължена преди реалното му приключване да излъчи подизпълнител, който да представи на Датската енергийна агенция (DEA) актуализиран работен план, да посочи кой кораб ще го изпълнява, както и да осигури застраховка за полагане на тръби. Последното изискване веднага повдига въпроси, защото всяка компания, която застрахова "Академик Черски", автоматично ще попадне под санкции, очевидно надвишаващи възможните приходи от "Газпром". Да предположим, че Руската федерация ще се опита да реши този проблем за сметка на своята застрахователна компания, но DEA ще изгуби надеждния си статус и съответното доверие.

Днес "Газпром" дори не може да осигури изпълнението на работа на "Академик Черски" по по-нататъшно полагане на тръби с необходимия диаметър. Търговете се отлагат за повече от 5 месеца и перспективите за намиране на застраховател дори за такива дейности са много неясни. В такива случаи рисковете обикновено се „презастраховат“, което този път е невъзможно поради същите санкции, следователно ние оценяваме вероятността за издаване на разрешение за DEA като „под средното ниво“. Забележете, че ние се фиксирахме само до полагането на тръбата и вече изскочиха достатъчно нерешими въпроси и огромни проблеми. Все още не е ясно дали "Академик Черски" има на борда си динамична система за позициониране, която да отговаря на изискванията за започване на работа. По време на пътуването си от Тихия океан до Балтика той има доста дълъг престой в Сингапур, където всъщност е построен. Възможно е той да бъде преустроен, но "Газпром" мълчи за това. Така по принцип има два възможни начина за продължаване на работата: Руската федерация „неочаквано“ обявява спазването на изискванията за "Черски" или се опитва да използва така наречената система „кораб-кораб“ - „връзка“ на два кораба, като вторият е баржата "Fortune ”, който сега също се намира в Балтика. И двата варианта са изключително лоши и, очевидно, това е причината "Газпром" да дърпа със съответно съобщение. В първия случай системата трябва да бъде сертифицирана, което ще отнеме допълнително време, а във втория възникват сериозни съмнения, че Дания ще се съгласи на такива условия. Първоначално "Газпром" се опита да убеди DEA във възможността за използване на тръбния слой Fortuna с помощни съдове, но датският регулатор не се съгласи на такива условия, смятайки, че рисковете надвишават допустимите. Няма абсолютно никакви причини да се види, че този път нещо беше различно и това прави завършването на газопровода по принцип невъзможно.

Екологични проблеми

Във всеки случай, дори ако невъзможното се случи и руснаците успеят да решат политическите и технологичните проблеми на проекта, началото на неговото изграждане през следващите два-три месеца изглежда абсолютно нереалистично и в този случай проектът има друг проблем. През юли-август започва хвърлянето на хайвера на треската близо до остров Борнхолм и всяка работа в този регион е забранена, което позволява теоретично да започне работа не по-рано от есента. Но до този момент ще започне изграждането на газопровода BalticPipe, по който ще се доставя газ от Норвегия до Полша, той вече има всички необходими разрешителни. Тръбите за него вече се произвеждат от фирмата изпълнител. Ще се наложи DEA да избере: с кой проект да започне, тъй като поради екологични причини работата не може да бъде извършена едновременно. Що се отнася до мен: изборът в посока на абсолютно безпроблемния BalticPipe е очевиден. Така че, това отлага евентуалното начало на строителството на Северен поток -2 за още 2-3 месеца, тоест до декември 2020 г., началото на сезона на бурите в Балтийско море.

Икономически проблеми

Зад кулисите остават два въпроса: може ли "Газпром" да управлява финансово проекта и има ли нужда някой въобще от него в сегашните условия? В началото - отговорът е прост, да, те могат. Въпреки факта, че през първото тримесечие на 2020 г. доставките за износ на "Газпром" паднаха с 19%, а компанията за първи път през цялото си съществуване отчете загуби от около 4,2 млрд. долара. Самият проект първоначално беше чисто политически. Целта му беше да засили влиянието на Русия в Европа и да „накаже“ Украйна. Така че, ако в Кремъл бъде взето фундаментално решение, ще се намерят пари. Засега те все още са във Фонда за национално благосъстояние. Следващата година обаче, когато е възможен поне теоретичен старт на строителството, ситуацията ще изглежда малко по-различна. Всъщност, като се вземе предвид най-трудната глобална ситуация на световните енергийни пазари, загубите на руските нефтени и газови предприятия само ще растат, а доходите ще падат. Вероятно при такива обстоятелства на Кремъл вече няма да му е до любимите си, а и много скъпи „играчки“.

С втория въпрос, като цяло, всичко също стана ясно: по принцип няма нужда от "Северен поток-2". На 15 май германската Федерална агенция за мрежи отказа на "Северен поток-2" да освободи тръбопровода от правилата на Третия енергиен пакет на ЕС, което дава възможност за зареждането му с не повече от 50%. Руският газ в Европа по принцип вече не е особено необходим. Освен това, според договора с Украйна, "Газпром" във всеки случай е принуден да изпомпва синьо гориво през своята територия, което прави завършването му чисто безумие, но целият проект първоначално е бил точно такъв, така че този въпрос няма да повлияе на политическото решение на Кремъл.

Да обобщим

Въпреки факта, че Руската федерация продължава да "инвестира" в проекта и се опитва поне по някакъв начин да запази имиджа си, проектът е„ замръзнал ”, дори по-скоро е на прага на смъртта. Вероятността да започне работа преди март-април 2021 г. е изключително ниска и какво ще се случи с Русия, европейския енергиен пазар и световната икономика до този момент е изключително трудно да се предвиди, но, във всеки случай, в момента е ясно, че светът няма да има нужда от огромни обеми от енергоносители. Всичко това се случва на фона на „изтласкване“ на руските енергийни компании от конкуренти, традиционни за тези пазари: Саудитска Арабия, Катар, САЩ увеличават доставките на нефт и газ в Европа, дори достигат до Беларус. Така че няма пълна яснота за завършването на строителството последните 160 км на „Северен поток-2“. Ако това се случи, ще означава само, че Русия е решила да „удави“ допълнителни средства в Балтийско море - поне 10 милиарда долара вече са инвестирани в проекта. Проектът е спрян точно във фазата, когато може да повреди потопеното химическо оръжие, което със сигурност ще доведе до разхерметиация и екологична катастрофа от местен или глобален мащаб.

Превод: ФАКТИ

Автор: Ритас Витаутас за сайта Udf.by

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 27 гласа.

Свързани новини