За първи път Борис Джонсън призна, че е много вероятно на 1 януари 2021 Великобритания да напусне ЕС без сделка. В такъв случай британците биха загубили много. Ето за какво става въпрос:
За първи път британският премиер призна, че е "много вероятно" Великобритания да се раздели с ЕС без сделка. Това не била целта, към която той се стремял, но щяло да позволи на страната "от януари нататък да прави само това, което тя желае".
Досега Борис Джонсън винаги говореше за "австралийска сделка", имайки предвид всъщност липсата на търговски договор с ЕС. Бившият австралийски премиер Малкълм Търнбул обаче го контрира с думите: "Внимавайте какво си пожелавате. Австралийските търговски отношения с ЕС не са онова, което Великобритания би могла да желае", обясни той. Защото това би означавало, че цялата търговия ще се води по правилата на Световната търговска организация (СТО), а за някои търговски сектори те са крайно неизгодни.
Ако не се сключи сделка, ще отпаднат и други аспекти на досегашното сътрудничество - например в сферата на енергийния пазар или на взаимодействие между полицейските органи. Какво точно ще се промени от 1 януари 2021?
Пристанища и граници
Според сценарий на британското правителство, край Дувър и останалите пристанища на Ламанша ще се образуват дълги опашки от тирове - до 7000 на брой, които навярно ще трябва да чакат до два дни, докато преминат границата. ЕС смята да въведе пълен митнически контрол от началото на 2021. За пътуването с фериботите вече ще се изискват значителни формалности: попълване на митнически и данъчни декларации, свидетелства за произход на стоката, ветеринарен контрол. Само в Дувър досега се обработваха по близо 10 000 камиона дневно. В бъдеще това едва ли ще е възможно. В близост до пристанището вече бяха построени огромни паркинги за тировете. Лондон е изчислил, че британските фирми ще бъдат натоварени с извънредни разходи за 13 милиарда британски лири. С помощта на извънредни правила ЕС смята да поддържа поне за шест месеца въздушния трафик към и от Острова, а и да признава разрешителните на шофьорите на автобуси и товарни камиони.
Почивки, застраховки, шофьорски книжки
Британските туристи обаче ще трябва в бъдеще да застават на опашката за неевропейски граждани по летищата, те ще изгубят досегашното си право на Европейска здравна осигуровка и навярно ще се нуждаят вече от международна застраховка "Гражданска отговорност" за автомобилите си, както и от нова шофьорска книжка за ЕС.
И още: в случай на ограничения, въведени заради пандемията, британските граждани временно няма да имат право да влизат на територията на ЕС. За домашните животни ще се изискват огромен брой документи. А онези, които притежават второ жилище в ЕС, ще имат право на престой от само 90 дни в рамките на половин година. Този факт вече предизвика някои разгорещени заглавия в британския печат.
Търговия, мита и стоки
Британската автомобилна индустрия се опасява, че Брекзит без сделка може да ѝ нанесе смъртоносен удар. Фирмата Нисан, която произвежда в британския пристанищен град Съндърланд, вече обяви, че обмисля да затвори тамошното си предприятие. Поради дългото чакане по границите, доставките Just-in-time вече няма да функционират както преди. Точно поради тази причина фабриката на Хонда в Суиндън вече спря производството. Освен това правилата на СТО предвиждат 10-процентови мита върху автомобилите. Това би унищожило конкурентоспособността на произвежданите във Великобритания автомобили, заедно с хиляди работни места.
Британската фармацевтична индустрия пък ще трябва да получи допълнително разрешително от Европейската служба за контрол над лекарствените средства (EMA), за да може да продава своите медикаменти в Европа. А това отнема време и струва много пари.
Селскостопанските стоки от Острова ще бъдат облагани с нови европейски мита: за млечните продукти те ще са с 30% по-високи, за говеждото и агнешко месо - с 40% и повече. Отпадат освен това и европейските субсидии за селските стопани, които съставляват близо половината от техните доходи. За редица британски фермери това може да се окаже фатално. Много от тях гласуваха за Брекзит, защото не можаха да допуснат, че Великобритания ще напусне ЕС без сделка, която да гарантира техните права.
Финансови пазари и услуги
Най-важната британска експортна стока са финансовите услуги. Те така или иначе нямаше да са предмет на търговско споразумение между ЕС и Острова, но и липсата на добро желание от страна на ЕС може да се отрази неблагоприятно.
Британските банки и застрахователи загубиха своето разрешително да работят в ЕС още през януари 2020. В бъдеще те ще се нуждаят от документ, признаващ еквивалентността на техните услуги - разрешително, което Брюксел ще може да оттегля, когато пожелае.
Някои от британските фирми създадоха свои дъщерни дружества в ЕС, за да могат да работят в Европа. ЕС все още се нуждае от определени финансови услуги на Лондонското Сити, но Париж, Франкфурт и други градове са амбицирани постепенно да ги поемат. Бъдещето на Сити-то следователно е неясно.
Квалификациите на адвокати, архитекти и инженери от Великобритания явно няма да се признават в Европа, а тези кадри ще се нуждаят от скъпи работни визи, ако желаят временно да работят в ЕС. Същото се отнася и до хората на изкуството.
Какви са последиците за ЕС?
За последиците от Брекзита винаги досега се е казвало, че от него ще загубят и двете страни. Както и това, че Великобритания ще загуби повече, тъй като близо 50% от британския стокооборот е обвързан с ЕС. "Ние сме 27, а британците са само една отделна страна и ЕС е най-богатият вътрешен пазар в света с над 400 милиона потребители", казва Мария Демерцис от брюкселския мозъчен тръст "Bruegel".
Но и ЕС би усетил болезнено един Брекзит без сделка. Това се отнася особено до Нидерландия, Белгия и Северна Франция, където има редица поддоставчици на британски фирми, а и защото тези региони са поддържали особено активна търговия с Великобритания.
Най-големият номинален губещ би била Германия, но пък нейните предприемачи отдавна вече се преориентираха. Британските фирми междувременно слязоха от трето на пето място в ранглистата на най-активните им търговски партньори.
Особен случай е Ирландия, чиято икономика по традиция е тясно обвързана с британската. Затова и правителството в Дъблин е най-силно притеснено от опасността, произтичаща от Брекзит без сделка.