15 Декември, 2020 20:30 5 187 36

Какво ще стане, ако Великобритания излезе от ЕС без сделка?

  • брекзит-
  • великобритания

За последиците от Брекзит винаги досега се е казвало, че от него ще загубят и двете страни

Какво ще стане, ако Великобритания излезе от ЕС без сделка? - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

За първи път Борис Джонсън призна, че е много вероятно на 1 януари 2021 Великобритания да напусне ЕС без сделка. В такъв случай британците биха загубили много. Ето за какво става въпрос:

За първи път британският премиер призна, че е "много вероятно" Великобритания да се раздели с ЕС без сделка. Това не била целта, към която той се стремял, но щяло да позволи на страната "от януари нататък да прави само това, което тя желае".

Досега Борис Джонсън винаги говореше за "австралийска сделка", имайки предвид всъщност липсата на търговски договор с ЕС. Бившият австралийски премиер Малкълм Търнбул обаче го контрира с думите: "Внимавайте какво си пожелавате. Австралийските търговски отношения с ЕС не са онова, което Великобритания би могла да желае", обясни той. Защото това би означавало, че цялата търговия ще се води по правилата на Световната търговска организация (СТО), а за някои търговски сектори те са крайно неизгодни.

Ако не се сключи сделка, ще отпаднат и други аспекти на досегашното сътрудничество - например в сферата на енергийния пазар или на взаимодействие между полицейските органи. Какво точно ще се промени от 1 януари 2021?

Пристанища и граници

Според сценарий на британското правителство, край Дувър и останалите пристанища на Ламанша ще се образуват дълги опашки от тирове - до 7000 на брой, които навярно ще трябва да чакат до два дни, докато преминат границата. ЕС смята да въведе пълен митнически контрол от началото на 2021. За пътуването с фериботите вече ще се изискват значителни формалности: попълване на митнически и данъчни декларации, свидетелства за произход на стоката, ветеринарен контрол. Само в Дувър досега се обработваха по близо 10 000 камиона дневно. В бъдеще това едва ли ще е възможно. В близост до пристанището вече бяха построени огромни паркинги за тировете. Лондон е изчислил, че британските фирми ще бъдат натоварени с извънредни разходи за 13 милиарда британски лири. С помощта на извънредни правила ЕС смята да поддържа поне за шест месеца въздушния трафик към и от Острова, а и да признава разрешителните на шофьорите на автобуси и товарни камиони.

Почивки, застраховки, шофьорски книжки

Британските туристи обаче ще трябва в бъдеще да застават на опашката за неевропейски граждани по летищата, те ще изгубят досегашното си право на Европейска здравна осигуровка и навярно ще се нуждаят вече от международна застраховка "Гражданска отговорност" за автомобилите си, както и от нова шофьорска книжка за ЕС.

И още: в случай на ограничения, въведени заради пандемията, британските граждани временно няма да имат право да влизат на територията на ЕС. За домашните животни ще се изискват огромен брой документи. А онези, които притежават второ жилище в ЕС, ще имат право на престой от само 90 дни в рамките на половин година. Този факт вече предизвика някои разгорещени заглавия в британския печат.

Търговия, мита и стоки

Британската автомобилна индустрия се опасява, че Брекзит без сделка може да ѝ нанесе смъртоносен удар. Фирмата Нисан, която произвежда в британския пристанищен град Съндърланд, вече обяви, че обмисля да затвори тамошното си предприятие. Поради дългото чакане по границите, доставките Just-in-time вече няма да функционират както преди. Точно поради тази причина фабриката на Хонда в Суиндън вече спря производството. Освен това правилата на СТО предвиждат 10-процентови мита върху автомобилите. Това би унищожило конкурентоспособността на произвежданите във Великобритания автомобили, заедно с хиляди работни места.

Британската фармацевтична индустрия пък ще трябва да получи допълнително разрешително от Европейската служба за контрол над лекарствените средства (EMA), за да може да продава своите медикаменти в Европа. А това отнема време и струва много пари.

Селскостопанските стоки от Острова ще бъдат облагани с нови европейски мита: за млечните продукти те ще са с 30% по-високи, за говеждото и агнешко месо - с 40% и повече. Отпадат освен това и европейските субсидии за селските стопани, които съставляват близо половината от техните доходи. За редица британски фермери това може да се окаже фатално. Много от тях гласуваха за Брекзит, защото не можаха да допуснат, че Великобритания ще напусне ЕС без сделка, която да гарантира техните права.

Финансови пазари и услуги

Най-важната британска експортна стока са финансовите услуги. Те така или иначе нямаше да са предмет на търговско споразумение между ЕС и Острова, но и липсата на добро желание от страна на ЕС може да се отрази неблагоприятно.

Британските банки и застрахователи загубиха своето разрешително да работят в ЕС още през януари 2020. В бъдеще те ще се нуждаят от документ, признаващ еквивалентността на техните услуги - разрешително, което Брюксел ще може да оттегля, когато пожелае.

Някои от британските фирми създадоха свои дъщерни дружества в ЕС, за да могат да работят в Европа. ЕС все още се нуждае от определени финансови услуги на Лондонското Сити, но Париж, Франкфурт и други градове са амбицирани постепенно да ги поемат. Бъдещето на Сити-то следователно е неясно.

Квалификациите на адвокати, архитекти и инженери от Великобритания явно няма да се признават в Европа, а тези кадри ще се нуждаят от скъпи работни визи, ако желаят временно да работят в ЕС. Същото се отнася и до хората на изкуството.

Какви са последиците за ЕС?

За последиците от Брекзита винаги досега се е казвало, че от него ще загубят и двете страни. Както и това, че Великобритания ще загуби повече, тъй като близо 50% от британския стокооборот е обвързан с ЕС. "Ние сме 27, а британците са само една отделна страна и ЕС е най-богатият вътрешен пазар в света с над 400 милиона потребители", казва Мария Демерцис от брюкселския мозъчен тръст "Bruegel".

Но и ЕС би усетил болезнено един Брекзит без сделка. Това се отнася особено до Нидерландия, Белгия и Северна Франция, където има редица поддоставчици на британски фирми, а и защото тези региони са поддържали особено активна търговия с Великобритания.

Най-големият номинален губещ би била Германия, но пък нейните предприемачи отдавна вече се преориентираха. Британските фирми междувременно слязоха от трето на пето място в ранглистата на най-активните им търговски партньори.

Особен случай е Ирландия, чиято икономика по традиция е тясно обвързана с британската. Затова и правителството в Дъблин е най-силно притеснено от опасността, произтичаща от Брекзит без сделка.


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЕвроЗона

    20 7 Отговор
    Ми к'во да стане? Ще си решават сами!
  • 2 Тьтko

    4 3 Отговор
    Ще стане ..ешек секи !
  • 3 Жак Фреско

    5 9 Отговор
    Това е без значение вече! Въпрос на време е хората да си минават границите свободно без никой да им слага бариери.! Анархия в буквален превод от старогръцки е ....без господар.... Сами си го направиха!
  • 4 вес

    20 22 Отговор
    Много обичам Дойче веле да ни казва, какво да мислим и да не мислим. Като икономист дори не ми се коментират глупостите в поредния немски бълвоч, а това с 40 процентното увеличение на митата е трагикомично. Дори Тръмп не си помисли да налага подобни мита на Китай. Истината е, че ЕС е големият губещ от Брекзит.

    Коментиран от #7, #31

  • 5 Диверсант

    15 9 Отговор
    Със сигурност ще ограничат европейските и китайски гов.а къде заливат хипермаркети и после контейнерите за боклуци. Имат си тяхна валута. Какъв им е проблема. А евентуално няма да получават африкански подаръци от Меркел
  • 6 карамфила

    11 1 Отговор
    И това ще мине.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Бааас ииии ииии

    3 2 Отговор
    И икономиста.
  • 9 Fuck the EU

    21 11 Отговор
    Въпроса е кога България ще напусне еврогейския съюз?
  • 10 Наркос

    16 6 Отговор
    Да точно британците ще изплашат със санкции...тия непукисти няма да платят една стотинка неустойка, най-много да пратят картичка на Меркел за нова година.
  • 11 123

    16 11 Отговор
    Англичаните си играят с Меркел, а тя не може да направи абсолютно нищо. Вече сключиха търговско споразумение със САЩ, за каквото ЕС не може да се надява. До 5 години острова ще изпревари немската икономика, която остава сама да плаща сметките по буксуващите икономики в ЕС. Макрон вече открито си призна, че не могат да се справят и ще трябва пълно преосмисляне на еврофондовете, т.е окончателно умряхме от глад в България и хайде още един милион емиграция.

    Коментиран от #16, #20

  • 12 А ДАЛИ МИ ДРЕ МЕ

    12 0 Отговор
    ЗА НАЙ-ГОЛЕМИТЕ РАСИСТИ НА СВЕТА....А???
  • 13 РЕАЛИСТ

    13 10 Отговор
    В Германия се шегуват" За първи път Англия е на колене, без дори една пушка да е пукнала"

    Коментиран от #19

  • 14 Четник

    10 8 Отговор
    Мирише та се не трае ,ама вонята била от DW.Европейският концлагер —4ият Райх вие на умряло.Голям пазар ,нема що.Затова милиони еврозелки идваха да пазаруват евтини парцали в Кралството.Най смешното в случаят е ,че Английският език остава официален за Евроколхоза.Анадън му?
  • 15 ТаУмВзе

    3 3 Отговор
    Спокойно. Албионските плавници, краварите са ги скрили отдавна. Гледай сега, варваризъм на деменция бай пън и сините венци Хамала.
  • 16 Врачка

    4 10 Отговор

    До коментар #11 от "123":

    Мани,скочиха и търговски договор с Япония за безмитна търговия!Какво се произвежда в Европа и какво в Япония.Абе,еврогейове,да сте чували за Commonwealth,с население от 2.4 милиарда население е под управлението на Нейно Величество Елизабет II.
  • 17 пенсия на стаж

    9 3 Отговор
    мистър бийн ще си припомни гладните години на маргарет тачър.

    Коментиран от #18

  • 18 трола и града

    7 0 Отговор

    До коментар #17 от "пенсия на стаж":

    Кога им вдигна данъците да попълни резерва и им махна безплатните храни в училище и т.н.
  • 19 Пръц

    5 6 Отговор

    До коментар #13 от "РЕАЛИСТ":

    В Гелзенкирхен,Дюселдорф и други големи градове се изисква Турски език като основен за започване на работа.В БГ в Турските фабрики е същото,няма назначен на работа етнически Българин.Хи,хи,хи,

    Коментиран от #22

  • 20 РЕАЛИСТ

    12 3 Отговор

    До коментар #11 от "123":

    Стига фантазии. Никакво споразумение не са сключили със САЩ . Америка им предложи, но британските икономисти предупредиха, че това ще е края Великобритания, ако се съгласят. Ставаха просто 51-вия щат. До две седмици няма ли споразумение, Острова потъва. Французите имитираха митническа проверка за един ден в Дувър и Кент беше блокиран от камиони.

    Коментиран от #23, #24

  • 21 Чики-Рики

    3 2 Отговор
    Питайте ,, Баце,, ,той знае!Или Кубрат Пулев ,и той може да знае!?
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Criminal

    3 2 Отговор

    До коментар #20 от "РЕАЛИСТ":

    Ще стане като капитан Андреево и капъкуле.......мазало............
  • 24 Четник

    4 6 Отговор

    До коментар #20 от "РЕАЛИСТ":

    Сделка ще има,просто има заложени много пари на къси позиции.Така беше и по време на референдума в Кралството.8 трилиона паунда се разиграха тогава .Въпросът е ,кой ще е следващият напуснал блатото ЕС?

    Коментиран от #36

  • 25 Пръц

    3 2 Отговор

    До коментар #22 от "Criminal":

    Хиленето беше в отговор на друга тема.Не виждам К’во се засегна па ти?В България 30% от населението не говори Български език но групировката пази това в тайна.
  • 26 Брекзит

    4 2 Отговор
    Превоз (товар 120 м3!камион ) от централна Германия до централна Англия 600-700 км струваше между 1700-2500 € сега е от 3000 до 6000€ .Английските фирми купуват като за последно.

    Коментиран от #27

  • 27 Къна

    0 2 Отговор

    До коментар #26 от "Брекзит":

    Навлото е към 0.76€ на километър.Тия дивотии ги разправяй в Спедитор.НЕТ.
  • 28 Да дадем

    3 1 Отговор
    - Някой лев помощ на Ингилизите че скоро ще са по гладни и озъбени даже от нас , и ако са ваксинирани няма да са живи да вземат помощите от Велика България
  • 29 sd123

    9 5 Отговор
    От самото начало Борис ненормалний не иска сделка. не знам защо ЕС си губи времето с този психопат.
  • 30 Ехо

    4 2 Отговор
    Ще има споразумение!
  • 31 101

    1 1 Отговор

    До коментар #4 от "вес":

    Язък ви за дипломата, колега.
  • 32 LKWFahrer

    1 0 Отговор
    Вие добре ли сте бре кръвосмешените?! 7 хил. камиона са 140 километра опашка. На Капитана на 30 км чакат по 2 - 3 дни, а 140 км??? На каквито и аутохофи да ги турите нема да Ви стъпи никой с камион! Ша ядете грудкови и някоя и друга ябълка. Великите брити... адмирал Нелсън знаете ли 'га е умрял?! Сърбайте си ся попарата дето Ви я надробиха американчетата!
  • 33 Анонимен

    3 0 Отговор
    Не ги мислете. Те ще живнат, но тук към Анадола. В България, както в Турция. Те го казват османлиите. България ще стане както е в Турция. Весело да е. Българите ходят в Истанбулски болници. Кмета им отпуска пари и заминават на лечение. От това по хубаво здрсве му кажи.
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Али баба

    1 0 Отговор
    В момента за излизане от острова опашката от камиони е 10 км и това е само по А 2 И сигурно още толкова по М 20
  • 36 Оня

    1 0 Отговор

    До коментар #24 от "Четник":

    Въпроса е кой ще напусне пръв бившата велика британия! Всички залагат на Шотландия но може С.Ирландия или Уелс да ги изпревари. А че англичаните ще се оправят е ясно. Просто вече ще са Англия и ще си решават сами , не като великобритания