Отидете към основна версия

14 851 38

За попа на един фолк или защо новите пионерчета са чалгари

  • чалга-
  • ес-
  • пари-
  • пайнер
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Нови работни места в поп-фолк индустрията ще се разкрият през следващите месеци и това ще допринесе за развиването на българската икономика. Ще има по-качествен поп-фолк, ще се реализира качествен медиен и музикален продукт не са само за родния ефир, но ще има и износ – за международните пазари.

Това резюме щеше да звучи абсурдно, ако не е истина

Брюксел дава по европейска програма „Конкурентноспособност” близо 2 млн. лв. на най-голямата продуцентска и медийна компания за поп-фолк. Новите работни места и приносът към икономиката не са измислица, а аргументи, с които е спечелен проектът през 2011 г.

Тези пари трябва да бъдат усвоени за периода юли 2012 г. – април 2013 г. С тях популярната медия, която денонощно излъчва хитовете „Как ти стои”, „Мръсно и полека”, „Не барай”, ще повишава качеството на предлагания продукт и ще привлече още нови зрители.

Вълна от възмущение тресе социалните мрежи

Малко от разтревожите обаче подозират, че поп-фолкът отдавна изнася звезди в Брюксел. Там звездите на планетарния калейдоскоп вече са отъпкали поклонническа пътека на турбо-фолка. „Музикални празници в Брюксел”, за „горещо балканско парти в старата столица на Европейския съюз” – информират анонсите на фолк-турнетата.

Евро-фолк проектът е логично продължение на търпимостта към тази култура, която се превърна в норма за българското общество. Една годишнина на поп-фолка, озвучена от хитове и полуголи тела, беше отбелязана с голяма сцена пред храм-паметник „Александър Невски” през 2010 г. Тогава разрешение за концерта беше дадено от Столична община. Светият синод пък се сети да реагира едва след него. Въпреки това някои високоморални митрополити заклеймиха концерта на Мадона защото „певица отправя въздействащи послания, противоречащи на християнския морал”. А за поп-фолка засега висшите отци нямат мнение.

Свидетели сме на двоен морал, който легитимира пошлостта

и посредствеността в причудливи форми. Чалгата е продукт за износ и той все повече ще се произвежда в България. Чалгата се изучава в училище, звучи в мобилните телефони на подрастващите, излъчва се денонощно по телевизията. Бързо се забрави училищният концерт на подрастващи във Видин, които имаха цяла хореография под стенанията на Азис.

Чалга е, когато вътрешен министър изкачи по анцуг Околчица в Деня на Ботев. Чалга е, когато митрополит облепи християнски храм с тапети. Чалга е, когато министър-председател посреща на крака Лепа Брена и Цеца Величкович, става вдъхновение на фолк-рими и участва в награждаването на чалга-гърли. Чалга е, когато културният министър обявява публично, че покойната оперна прима Гена Димитрова ще пее в Москва в дните на българската култура. Преди време имахме и един зам.-министър на културата, който е автор на хита „Аз съм волна пеперуда”.

Животът ми е поп-фолк”, ще обобщят от Ъпсурт

Тогава защо да се възмущаваме на това, че един чалга проект е спечелил проект по европейски фонд. Една подробност – собственикът на поп-фолк медиата е неуспял кандидат за депутат на ГЕРБ. Това обаче не му пречи да бъде гост на държавната трапеза и да печели от европейските благини.

А и на фона на информацията, че някои български медии ще получат от ГЕРБ в изборната година 14 млн. лв., за да рекламират европейските програми, възмущението от чалга-проекта е справедливо, но и хабене на гражданска енергия.

Когато управляващата партия ГЕРБ влезе в учебниците по история за 11 клас с описанието, че са “важен елемент в развитието на партийно-политическата структура”, историците и представителите на българската интелигенция се снишиха удобно в своите кресла. Днес имат нов повод да проявят отговорност.

Положението накрая ще се окаже “куче влачи, рейс…”

Илия Вълков, журналист

https://valkov.wordpress.com/

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини