В 46-ото НС възможността за подмяна, а не промяна, е реална. Но подмяната много бързо би лъснала и не може да бъде скрита. А отговорността за нови избори би паднала изцяло върху ИТН, коментира Даниел Смилов.
Поведението на хората като цяло е смислено: т.е. всяко действие носи определена информация за намеренията на извършителя му. Смислено не означава добро или умно, а по-скоро “действие с определен замисъл”: затова смислени действия може да се окажат в крайна сметка глупави и неоправдани.
46-тият парламент ще бъде сложен за разбиране и затова отсега е необходимо да има някакъв базов тълковен речник за действията (реални и потенциални) на партиите. Oсобено на новата формация ИТН, която и бездруго поддържа стил на политическа енигма. Този речник, разбира се, ще трябва да се развива и допълва, но някакво начало е необходимо да бъде сложено. Ето и един неазбучен списък на десетте най-важни поведенчески знаци на партиите:
ИТН и ГЕРБ не участват в общата снимка: ГЕРБ маркират факта, че са обидена опозиция, а ИТН не са решили още дали да не предизвикат нови парламентарни избори. Това може да е знак на ИТН към останалите - да бъдат по отстъпчиви в преговорите за правителство. Но може и да е сигнал към електората, че това НС няма бъдеще.
ИТН кани всички без ГЕРБ на консултации за правителство: Трифонов иска да покаже, че е водещата партия и избягва тясно обвързване с “партиите на протеста” като оставя вратата за договаряне даже с ДПС. Това е начин да се окаже натиск върху останалите партии, за да се съгласят по-лесно на правителство, предложено от ИТН: ако някоя от тях не се съгласи, има и други кандидати, които да я заместят. Но това е много рискова стратегия, защото тя означава, че правителството няма да има “гръбнак” от партии на промяната (които заедно имат 112 места), а ще разчита на ад хок договорки на ИТН с останалите в парламента. Това ще направи партии като ДБ особено внимателни, когато се обвързват с каквато и да е подкрепа за подобен кабинет;
ДПС подкрепя Ива Митева за председател на НС: ДПС искат да са официално припознати като част от мнозинството. Те знаят, че това няма да може да стане, но се стремят да омаловажат ролята на ДБ в управляващо мнозинство и да се позиционират като резерва на БСП за неговата поддръжка;
ИТН сформират мнозинство с ДБ и ИСБГНИ (ако такова съкращение може да съществува) като договарят подкрепа с БСП за кворум, бюджет и важни приоритети: Трифонов иска да управлява в парламентарна демокрация и сформира единствено възможното в този парламент правителство, което може да има някакъв по-дълъг хоризонт на действие;
ИТН опитват да сформират правителство с ДБ, ИСБГНИ и ДПС: този вариант е невъзможен и означава, че ИТН искат да отидат на нови избори, но да прехвърлят вината за несъставеното правителство на ДБ и ИСБГНИ;
ИТН искат да сведат преговорите до мъгляво съгласие върху общи принципи, а не до реално обсъждане на детайлна програма: Това би било знак, че ИТН искат картбланш сами да определят какво и с кого ще се прави нещо в 46-тото НС. Ако формално се гласува правителство с гласовете на ИТН, ДБ, ИСБГНИ и БСП, а след това се окаже, че закони се приемат с гласовете на ИТН, ГЕРБ и БСП, ще станем свидетели на поредната подмяна в българската политика. Единствената гаранция е договаряне на достатъчно подробна програма за това какво ще се прави, какво няма да се прави от парламентарното мнозинство и какво партиите могат да гласуват свободно и без предварителна уговорка за координирани действия. Ако такава програма липсва, знакът за възможна подмяна започва да свети в ярко червено;
В новото правителство има знакови министри от служебното: Възможностите за договорки на ИТН с ГЕРБ и ДПС стават по-малки;
Предложеният кабинет от ИТН е същият като този с Николай Василев, но без него: Трифонов иска нови избори;
Опити за изолиране на ДБ от управляващото мнозинство: сигнал, че ДПС надделяват и успяват да се интегрират във властта;
Правителство е гласувано с гласовете на ИТН и ДПС (при сваляне от кворума на ГЕРБ): Вероятна цел на тази операция е приемане на нов мажоритарен изборен закон и няколко промени в спешно законодателство и нови избори, при които в парламента остават основно три партии – ИТН, ГЕРБ и ДПС.
Най-важният знак за това, което предстои, е качеството на разговорите между политическите партии. Ако те са формални и не влязат в дълбочината на политиките, много е вероятно да се стигне в кратки срокове до нови избори. Възможността за подмяна, а не промяна, е реална в 46-то НС, но подмяната много бързо би лъснала и не може да бъде скрита. А отговорността за нови избори би била изцяло върху ИТН, особено ако проблемите се дължат на липсата на ясни и конструктивни разговори, инициирани от тях. Защото това, което ИТН спечилиха на изборите на 11-ти юли, не е право да управляват, а право да сформират управленско мнозинство. Дали ще се възползват пълноценно от него, предстои да видим.
***
Този коментар изразява личното мнение на автора. То може да не съвпада с позициите на Българската редакция и на Дойче Веле като цяло.
И двете партии, ИТН и ГЕРБ, обещаха на избирателите си мажоритарен вот и получиха общо 128 депутата. Сега ще изпълнят ли обещанието си? Линк към резултатите