„Погледът вече е насочен към третия мандат, който президентът ще възложи на избрана от него парламентарна група. Това е и шансът да се постигне политическо съгласие за излъчване на правителство, за да се гарантира провеждането на съдебна реформа в този парламент“.
Това написаха вчера в свое в отворено писмо до политическите сили в 46-тото Народно събрание инициатива „Правосъдие за всеки“.
„Всички партии и коалиции в 46-тото НС, които заявяват, че искат реформи и борба със статуквото, следва да поемат ясен и точен ангажимент в писмен вид за минимално необходимото. Това трябва да се свърши сега и документът да бъде представен пред парламента, президента и обществото още тази седмица!“, настояват „Правосъдие за всеки“.
За да говорим за позицията на гражданската инициативата и за опасностите пред съдебната реформа, ако кабинет - макар и с кратък живот, не се състави, от ФАКТИ се свързахме с адв. Велислав Величков, председател на „Правосъдие за всеки“.
„Разпространихме нашето отворено писмо около половин час преди изявлението на Слави Трифонов, че – неизвестно в какво качество, той оттегля проектокабинета на „Има такъв народ“. След това, разбира се, променихме началото, за да не е неактуално след неговото изявление. Към момента, в който съставихме писмото, вече беше ясно, че този мандат не може да се реализира – след изявленията на парламентарните групи на „Изправи се.БГ! Ние идваме!“ и „Демократична България“ и статуса на Крум Зарков от БСП, в който той беше заявил, че в лично качество няма да подкрепи правителство.
Оттук нататък – при ясната заявка на ГЕРБ, че няма да реализират мандата, а ще го върнат, единствената възможност остава третия мандат. При явната нагласа на партиите на протеста, които заявяват себе си за реформаторски, които заявяват, че има безусловно важни приоритети, които трябва да се реализират в този парламент, за да не повтори съдбата на предишния, явно възможността остава те да седнат на една маса, да напишат един документ с тези приоритети, които трябва да се случат в ограничен срок от време. Тези партии очевидно няма да разполагат с мнозинство в Народното събрание, ще следва да се формира правителство на малцинството и то ще трябва да търси широко съгласие по няколко точки от дневния ред на този парламент.
Тези точки трябва да са именно онези, които подкрепят и „Има такъв народ“ – поне декларативно, и БСП, за да може да се стигне до общо съгласие. Тези 4 парламентарни групи – ИТН, БСП, ДБ и ИБГНИ, дават доста високо парламентарно мнозинство. Тъй като всички са декларирали нуждата от дълбока съдебна реформа, следва те да реализират този свой ангажимент, което не успяха да направят в краткосъществувалия 45-ти Парламент, за да не се окаже, че всъщност разпускането на пореден парламент и отиването на трети поредни за годината парламентарни избори се прави с цел да не се случи съдебната реформа“, обясни адв. Величков.
„В „Правосъдие за всеки“ вече имаме много сериозно съмнение, че една от причините да не се стига до съгласие да се излъчи правителство и да не се започне реално съдебна реформа в два поредни парламента, е именно за да се запази Висшия съдебен съвет, за да се запази Иван Гешев като главен прокурор, за да може този състав на ВСС да избере новия председател на Върховния касационен съд наесен по същия модел, по който избра Иван Гешев за главен прокурор, да не се закрият специализираните съдилища и прокуратури или да се направи по такъв начин, че закриването им да се отложи с две-три години напред с обяснението, че трябва да се приключат започнатите дела, да не се избере нов състав на Инспектората към ВСС, който е с изтекъл мандат от година и четири месеца, но продължава да действа, и евентуално при липса на парламент, да се забави и подмяната на квотите във ВСС. Наесен Народното събрание трябва да подмени двама души от парламентарната квота във ВСС. Промяна трябва да се направи и от президентската квота“, каза още той.
„Всички тези предложения на партията мандатоносител, които бяха валидни до днес, може да не се случат до едно при липсата на правителство и на парламент. Предлагането на такова правителство, което очевидно не можеше да бъде прието от партиите, които заявиха готовност да подкрепят мандат на ИТН, започва да ни вкарва в сериозни съмнения, че се прави, не за да се стигне до съгласие, а за да се стигне до нови избори и да няма съдебна реформа. Най-сигурният начин да не направиш нещо е да заявиш, че имаш желание, но не ти дават възможност. Струва ми се, че точно това се разиграва в последните седмици. Затова сега тези парламентарни групи и партии, които заявяват кой бил, кой не бил на протеста, кой щял да обиди протеста, да го предаде, нека седнат и да се разберат за това, което протестът и свободните български граждани категорично им поръчаха за това Народно събрание: съдебна реформа на ВСС и прокуратурата, ограничаване безконтролната власт на главния прокурор заедно със смяната на този главен прокурор и нови критерии за нов избор от нов състав на ВСС.
Ако не направят това, следващите избори ще бъдат през октомври или ноември, а тази съдебна власт ще продължава да бездейства, да действа избирателно и ще избере председател на Върховния касационен съд по същия начин, по който и досега избираше ръководителите в съдебната система – тоест по порочен начин, демонстриращ явни зависимости от олигархията“, категоричен беше адв. Велислав Величков от „Правосъдие за всеки“.
Той посочи още, че изброените от него спешни реформи са онези реформи, които може да приеме едно Обикновено народно събрание. „Не засягам това, което се предлага от отделни партии и най-вече от „Има такъв народ“ – да се мести прокуратурата от съдебната власт в изпълнителната власт, да се премахва парламентарната квота от ВСС, защото тези реформи най-малкото не са от компетенцията на Обикновено, а на Велико народно събрание. Предлагането им в тази предизборна кампания на „Има такъв народ“ показва, че те или не познават Конституцията и решенията на Конституционния съд, или умишлено предлагат неща, които не могат да се случат в обикновен парламент. Тогава защо ги предлагат, след като не могат да ги реализират?", попита той.
„Ние говорим за това, което може да бъде направено. Нещата, които по-горе изброих, могат да се направят от Обикновено народно събрание. Нашето мнение е, че включително и парламентарната квота във ВСС може да се намали от 11 на 5 души. Не да се премахне, защото това би разместило баланса и взаимния контрол на властите и ще влезе в противоречие с решение на Конституционния съд, а да се намали. Така политическото влияние в съдебната власт ще се ограничи. Намаляването на бройката на парламентарната квота не е разместване на баланса на властите и е от компетенциите на Обикновено народно събрание. Така важните избори, които предстоят в съдебната власт, ще може да се направят от преструктуриран Висш съдебен съвет, в който мнозинство ще имат съдиите, избирани от съдии, а не политиците и прокурорите, избирани от главния прокурор“, обясни адв. Величков.
Той посочи и причините да се търси начин съдебната реформа да бъде отложена в бъдещето: „Предстоят важни избори в съдебната система, начело с най-важния – няма по-важен избор от председателя на Върховния касационен съд, защото това е съдът по правото. Това е съдът, който, прилагайки принципите на правото, духа и смисъла на закона, може да промени и да отмени порочни съдебни актове надолу по системата и в гражданското, и в търговското, и в наказателното съдопроизводство. Ако този съд бъде овладян по същата схема, по която това се направи с много окръжни съдилища в страната и с Върховния административен съд, ако този избор бъде проведен по схемата, по която се проведе и изборът на Иван Гешев, ние окончателно ще зачеркнем върховенството на правото. Нашата съдебна система ще бъде окончателно овладяна и опитомена от извънпарламентарната олигархия. Повтарям го – не от парламента, което пак е недопустимо в парламентарна република, а от извънпарламентарната олигархия, която дърпа конците в тази държава поне от 20 години“.
„За мен – това е лично мнение, отлагането на съдебната реформа за следващ парламент, в който отново ще има неясни мнозинства, подобно разпределение на партиите и възможност и той да не излъчи правителство – тоест ще караме година-година и половина без парламент и без правителство, което е абсурдно в парламентарна република, премества нещата най-рано в края на годината, да не кажа в началото на следващата, когато всички тези избори в съдебната система, за които говоря, вече ще са били направени. Всички порочни структури, включително специализираните съдилища, ще продължават да работят. Тогава възниква въпросът „оти ручахме жабетата“ дотук вече 7-8 месеца. Този парламент трябва да си даде време и президентът трябва да му помогне да получи време, в което да свърши поне тези няколко важни неща“, категоричен беше адв. Великов.
„За съжаление за конституционни промени няма да има време, ако правителството е с ограничен мандат, защото те изискват от два до пет месеца отлагане до ново гласуване, ако на първо гласуване предложението не събере 180, но събере 160 гласа. Ако се окаже, че за конституционни промени няма време, тъй като не може да се излъчи правителство с третия мандат, то поне да се даде време за промените в Закона за съдебната власт и в Наказателно-процесуалния кодекс. Те могат да се случат за месец-месец и половина, за да може съдебната реформа да започне, а следващият парламент да бъде ангажиран – да не кажа задължен, да я продължи. Тогава това ще продължат ли започнатата съдебна реформа ще бъде част от кампанията, вместо да се питаме за трети път в една и съща година ще правят ли съдебна реформа“, завърши адв. Велислав Величков от инициатива „Правосъдие за всеки“.
2.5 млн. българи поискаха през 2016 г. мажоритарни избори в два тура за НС, но политиците отказват да го изпълнят.
Легитимни ли са за Вас избраните след това парламенти? Линк към резултатите от анкетата