"В България нещата са с главата надолу. Беззаконието е справедливост, мафиотщината е ред, науката е заплаха, незнанието е сила. А неваксинираните са слепи да видят, че техният строй оредява", казва д-р Христо Иванов.
“Защо българските учители с отказа си от ваксинация срещу Ковид-19 рушат доверието в науката и просвещението у подрастващите? Смятат ли, че така отговарят на призванието си да бъдат будители?” Този въпрос задава квантовият физик и университетски преподавател д-р Христо Иванов, който пред ДВ споделя, че винаги е възпитавал студентите си да живеят със съзнанието, че науката е най-демократичната сила.
По данни, обявени от Министерството на образованието, ваксинираните учители в България са над 40%. Това е два пъти над средното ниво за страната, но пак е недостатъчно.
"Превърнати сме в някакъв азиатски анклав"
Много са причините за отказите от ваксинация без медицински основания - учителите са извадка на нашето общество, казва д-р Христо Иванов. “В последните години забравихме завещанието: “Напред, науката е слънце”, което като че ли никога не е засядало в сърцата ни. Спотаили сме се в някакъв мрак, който много безскрупулно се използва от някои политици - смъртта ги устройва”.
Според доктора по природоматематически науки продължилата години негативна селекция по върховете на държавата е деморализирала българското общество. “Основната му имунна реакция - солидарността, е компрометирана, ние сме атомизирано общество. При нас нещата са обърнати с главата надолу. Беззаконието е справедливост, мафиотщината е ред, науката е заплаха, незнанието е сила, корупцията стана основен икономически двигател. Превърнати сме в някакъв азиатски анклав”, коментира д-р Иванов. Според него мнозина са се отказали от живота като ценност: “Неваксинираните са слепи да видят, че техният строй прогресивно оредява”.
Още по-деструктивно е поведението на политици, които “предумишлено саботират ваксинацията с откровени лъжи за изтекла годност на ваксините и с ясното съзнание, че това ще коства още човешки животи”, добавя д-р Иванов. С откритите си антиевропейски и антинационални изяви те се самоизобличиха като играчи с изтекъл срок на политическа годност, казва университетският преподавател. Закономерно е, смята той, стоката с изтекъл срок на годност да бъде свалена от рафтовете на държавното управление и на нейно място да заредим ново, свежо и просветено попълнение.
Като цяло партиите действат плахо, снишават се - или стигат до арогантен популизъм, атакувайки в съда зеления сертификат, констатира д-р Христо Иванов, определяйки това като “избирателна търговия с живота и смъртта”. Той дава за пример Германия, където, за разлика от България, “стриктно се ръководеха от професионалното мнение на експертите от института “Роберт Кох” и не позволиха на обществените медии да тиражират пропаганда срещу ваксините, а в добавка имаше и стриктен контрол върху мерките”. В България, обяснява той, доверието във ваксините беше сринато, а някои хора развиваха теорията на естествения подбор - 150 години след Дарвин.
Д-р Иванов отбелязва и една осезаема липса във времената на пандемия - тази на интелектуалците, “които да напътстват хората в тези моменти на лутания”. Интелектуалецът е автономно наложил се авторитет, който е в състояние да формира общественото мнение. Но eдни се спотаиха, други бяха напазарувани и сега сме като стадо без водачи, казва д-р Иванов. “Университетските преподаватели имаме претенцията да сме будители, а в същото време имам колеги - хора с титли, професори, които не вярват, че единственото оръжие, с което разполагаме в битката срещу пандемията, са именно ваксините.”
Ковид затъмнение в България
Според Диян Стаматов, директор на столичното 119-о училище и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета, основната причина за ниските нива на ваксинация сред учителите са лекарите и “лошите послания с противоречив характер”.
Тe са специалистите в областта на медицината и въпреки всичко правят препоръки да не се поставят ваксини, коментира Стаматов пред ДВ. Това оказва влияние, смята той, тъй като в едно общество най-силни при подобна пандемия са лекарите, а след тях - учените и хората с академичен опит.
На въпрос как убеждава колегите си да се ваксинират Стаматов отговаря: “С личен пример и елегантен подход към всеки един от колегите”. Но обяснява, че в училището, което управлява, половината от учителите са под 30 години и не са особено мотивирани да се ваксинират.
Заповедта на министъра на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров, която включва и тестване на децата два пъти седмично, определено създава напрежение, обяснява още Стаматов. “Нововъведението в ежедневната работа на учителите с реализиране на наблюдение на тестването доведе до разнопосочни виждания - едни колеги твърдят, че не е тяхно задължение и никой не може да ги накара, други са на противоположната позиция.”
Тестването на учениците е предвидено да започне най-рано на 10 ноември, ако до 8 ноември бъдат доставени първите 400 000 теста. Просветното министерство публикува 4-минутно видео, в което две деца показват как ще се правят двата вида тестове, одобрени от Министерството на здравеопазването. Това не са тестовете тип близалки и затова при обработването на пробата при по-малките ученици е необходима помощ от възрастен човек. Учители, педагогически персонал, медиатори и др., които ще помагат за тестовете, трябва да притежават зелен сертификат или резултати от антигенен тест.
В Деня на будителите родители и учители протестираха срещу тестването на децата в училище, както и срещу “принуждаването на учителите за зелен сертификат”. Мнозина от участниците обявиха, че не смятат да се ваксинират и че децата не бива да учат онлайн, ако родителите им откажат да ги тестват.
В България слънцето на просвещението е в Ковид затъмнение.