Отидете към основна версия

10 401 27

Адв. Камен Добрев за ФАКТИ: Нямам никаква надежда, че този състав на ВСС би прекратил предсрочно мандата на Гешев

  • адв. камен добрев-
  • камен добрев-
  • иван гешев-
  • главен прокурор-
  • прокуратура-
  • всс

"Необходимо е управляващите ясно да заявят, че свалят доверието си от ръководството на КПКОНПИ", смята адв. Добрев

Снимка: ФАКТИ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

"За видеоконферентни разпити и техническото им обезпечаване съдилищата получиха по оперативна програма близо 2,5 млн. лева, а сега Валентина Маджарова обяснява, че за Божков нямало процесуална възможност за провеждане на разпита. Кои законови текстове визира тя, понеже очевидно четем различни нормативи?".

Това каза адв. Камен Добрев в интервю за ФАКТИ.

"Нямам никаква надежда, че този състав на ВСС би прекратил предсрочно мандата на Гешев", посочи още той и обясни проблемите в процедурните правила, които бяха гласувани от ВСС:

"Гешев няма да отговаря за действия и за свои изявления, случили се до януари 2020 г., докато той беше заместник главен прокурор и административен ръководител на Специализираната прокуратура, а преди това – прокурор от СГП и СРП".

"Мисля, че искането от страна на министър Надежда Йорданова бе прибързано. От началото на октомври встъпва новият състав на ВСС, с нови лица, макар и при много условности и сложна аритметика, той би могъл да отстрани Иван Гешев", смята адв. Камен Добрев.

"Борбата с корупцията е невъзможно без прокуратурата", категоричен е той.

"Необходимо е управляващите ясно да заявят, че свалят доверието си от ръководството на КПКОНПИ", заяви още адв. Добрев.

"Приканвам хората да дойдат в понеделник от 10:00 часа пред ВСС на протеста на “БОЕЦ”, когато ще се обсъжда внесеното искане за предсрочното отстраняване на Гешев", призова той.

Целия разговор четете в следващите редове:

- Адв. Добрев, може ли броженията между ръководството на МВР и прокуратурата да имат положителен резултат?

- Питате дали биха имали положителен за обществото ефект и за това, към което се стремим – реформа в прокуратурата, отчетност и край на безконтролността на главния прокурор? Не, не мисля. И това цели прокуратурата. Този непрестанен антагонизъм в отношенията между институциите, взаимните обвинения, влизането от скандал в скандал, кой от кой по-фрапантен, арогантността на представителите на обвинението, които не желаят да прогледнат за фактите, които всички ние виждаме - това, вместо да събужда остри реакции, отдавна започва да насища. Хората се уморяват, не успяват да следят хронологията на всички скандали, стават отново апатични и инертни. Като една гъба, която е напоена и повече не може да поеме. Забравят, че всъщност целите, които си бяхме поставили, далеч не са постигнати и сме в началото. Голяма част от гражданите, които виждах по площадите, днес ги няма, не са активни. Дали защото се заблудиха, че някой друг ще довърши започнатото, или защото се умориха и отказаха, не зная.

Конфронтацията между МВР и прокуратурата достига връх. Извън словесните нападки, ще ви припомня откъде започна. В началото на месец юни 2021 г. служители на следствието под надзора на специализираната прокуратура претърсиха служебния кабинет и дома на началника на сектор „КИЦ“ в ГДНП МВР – Ангел Папалезов. Последва силна обществена реакция, множество се събрахме пред кабинета на Гешев още на следващия ден, по това време граждани блокирахме Съдебната палата за него. От тогава до сега – нищо. Днес, година и половина по-късно, същият този Ангел Папалезов, е само с мярка за неотклонение „подписка“ и вече е началник на отдел в ГДНП, а не на сектор. Няма никакво развитие по наказателното производство срещу него. Представяте ли си – с твърдения на прокуратурата, че е член на организирана престъпна група, ръководена от Васил Божков, с повдигнати обвинения за пране на пари и търговия с културно-исторически ценности, той продължава да заема висша полицейска длъжност и да има достъп до чувствителна информация, да ръководи цял отдел в МВР на национално ниво. И не обвинявам него, а просто защото срещу него прокурорите нямат нищо! И няма съд, който да му отнеме достъпа до класифицирана информация, и няма съд, който да го задържи под стража или да го постави под домашен арест. Това дело, започнало ударно и с фанфари, като стотици други, ще си стои на трупчета. Дотам стигнаха в своята несъстоятелност прокурорите! Кой би вярвал в тази прокуратура?

Последваха скандалите по разследването за строежа на автомагистрала “Хемус” и отказите на прокурорите от СГП да разпитат пред съдия и то навреме единствения засега обвиняем за източените милиони, като му дадат нужните гаранции той да назове имената на хората, които стоят над него. Разбира се, в тази вакханалия целта бе постигната и лицето се отказа да съдейства по какъвто и да е начин, като видя, че заявеното пред прокурорите се публикува незабавно в едни близки до предишната власт електронни издания – сам той го призна публично. Прокуратурата не закъсня и прехвърли отговорността върху служителите от ГДБОП и в частност на директора там, срещу когото бе образувано досъдебно производство, че се опитал да склони наблюдаващите прокурори да нарушат служебните си задължения -в кабинета си, в присъствието на разследващи, оперативни, на самия свидетел и неговия защитник и на трима прокурори от СГП.

Сега отново. Изглежда няма сила, която да накара представителите на специализираната прокуратура да прогледнат и да приобщят обясненията на Божков към воденото срещу самия него производство – твърденията, че същият е бил рекетиран от Борисов и Горанов, на които лично и чрез трети лица е предал в брой милиони, за да бъдат третирани дружествата му с преференциална, по-ниска ставка на облагане. Прочитът на законовите текстове, които Маджарова прави и нейните откровения, че са налице процесуална пречка за това, са наистина скандални и будят недоумение. Но на какво ли не се нагледахме вече от страна на прокуратурата?

Божков е задочно привлечен в качеството му на обвиняем. Както задочно са му повдигнали обвиненията, задочно са взети спрямо него мерки за процесуална принуда, така задочно и ще му бъде предявено разследването и той задочно ще бъде изпратен на съд, ако дотогава не бъде екстрадиран. Въобще, неговото отсъствие не е пречка за движение на делото до момента. И това, че провеждането на разследването в отсъствието на обвиняемия Божков няма да попречи за разкриване на обективната истина, е преценка, направена от самия наблюдаващ прокурор, още в самото му начало (чл. 206 от НПК). Божков обаче не отсъства от делото, той реализира правото си на защита като ангажира защитник, който да го представлява по него. Сега обвиняемият Божков изрично заявява желанието си да реализира предоставеното му и гарантирано от закона право на лична защита, тоест на лично участие в процеса - чрез разпит, макар и чрез видеоконференция. И Маджарова заявява, че това щяло да наруши правата му в процеса, щяло да попречи за разкриване на обективната истина. Как ще наруши правата му и как ще попречи за разкриване на обективната истина? Някой попита ли я при всичките ѝ медийни гастроли? Той самият заявява желание да разкаже за схемата, по която е плащал и това да не са просто журналистически публикации, а негови обяснения, закрепени по делото. Той сам се отказва от натрапената му от прокуратурата защита на правата му, сам настоява, че именно чрез разпита посредством видеоконферентна връзка ще упражни пълноценно правото си на защита.

Желае ли прокуратурата да работи в тази насока или се интересува само от Васил Божков? Може ли да се реализира корупционно престъпление от такъв мащаб и да се преследва само даващия подкупа, а прокуратурата да нехае и да разпъва чадър над длъжностните лица, които са го получавали? За подкупа винаги трябват поне двама, а тук получаващите са дузина. Въз основа на кои критерии обвинението приема да събере едни доказателства, а други подминава? Коя истина разкрива всъщност то?

На този фон, Маджарова се вихри из студията и ни запознава, че нямало и процесуална възможност Божков да бъде разпитан чрез видеоконференция. Как да няма законова възможност? Текстовете на НПК са ясни. Когато се намира извън пределите на страната и това няма да попречи за разкриване на обективната истина, обвиняемият се разпитва чрез видеоконференция – чл. 115, ал. 2 от НПК и чл. 138, ал.7 от НПК. Напълно възможна законова хипотеза, която се използва от прокуратурата. Дори защитени свидетели се разпитват чрез видеоконференция – чл .139, ал. 11 от НПК, а какво остава за обвиняем, публично известно лице като Васил Божков. За подобни видеоконферентни разпити и техническото им обезпечаване чрез нужното оборудването на съдилищата от Министерство на правосъдието получиха по оперативна програма близо 2,5 млн. лева, а сега Валентина Маджарова обяснява, че за Божков нямало процесуална възможност за провеждане на разпита. Кои законови текстове визира тя, понеже очевидно четем различни нормативи?

Въобще, защо Маджарова и говорителят на Специализираната прокуратура, а не наблюдаващият по делото прокурор, вземат отношение по темата за разпита на Божков чрез видеоконференция? Това някаква официална позиция на прокуратурата ли е? Къде се покри Ангел Кънев, от негово име ли говорят тези лица?

- В понеделник предстои заседание на ВСС. Според Вас Висшият съдебен съвет ще се опита ли да отложи отново разглеждането по същество на искането за отстраняване на Иван Гешев от поста главен прокурор?

- Това, което предстои в понеделник -4 април, е дебат относно допустимостта на внесеното предложение от министър Надежда Йорданова за предсрочно отстраняване на Гешев. Не мисля, че ВСС ще отложи разглеждането на сигнала, но спорът ще се сведе относно неговата редовност. Не вярвам, че ще се влезе в диспут по същество, при който и да е от случаите. Не бих се учудил, ако Пленумът открие нередовности по самия сигнал и даде указания на министъра за отстраняването му и впоследствие би могъл да приеме, че тези нередовности не са отстранени и така да прекрати процедурата заради формално основание. Дебатът ще се удави в процедурни хватки, могат да правят каквото си искат и са го доказали във времето. Налице са всички предпоставки да действат – правилно и добре мотивирано чугунено мнозинство в Съвета, както и вътрешни правила за разглеждане на процедурата, приети изцяло с цел да обслужат Иван Гешев.

На практика вътрешните правила, които Пленумът прие и които ще съблюдава в хода на предстоящата процедура по отстраняване на главния прокурор и ограничението във времевия обхват по чл. 12, т. 4 от тях, амнистираха Иван Гешев за всичките му безобразия, извършени преди избора му за главен прокурор. Този подход противоречи на ЗСВ, дискриминационен е и привилегирова тримата големи спрямо всички останали магистрати. Чл .310, ал. 1 от ЗСВ предвижда, че дисциплинарното производство срещу магистратите се образува в шестмесечен срок от откриване, но не по-късно от три години от извършване на нарушението. Законовата разпоредба никъде не предвижда, че с преместване на магистрат от един пост на друг, той бива амнистиран за всички деяния, които е извършил до заемане на новата длъжност. Точно това обаче се прие за тримата големи. Така Гешев няма да отговаря за действия и за свои изявления, случили се до януари 2020 г., докато той беше заместник главен прокурор и административен ръководител на Специализираната прокуратура, а преди това – прокурор от СГП и СРП.

Внимателно проследих дебата покрай избора и двете заседания на Пленума на ВСС през есента на 2019 г. при гласуванията на кандидатурата му и тогава ясно помня, че никой не е коментирал и повдигал въпроси, свързани със скандали като "ЖосиГейт", "Осемте джуджета" (епизодите на АКФ още не бяха излъчени) или атентата срещу Емилиян Гебрев. Всички тези случаи, както и медийните изяви на Гешев, атаките му срещу неправителствения сектор, политическите му изказвания и многократното незачитане на презумпцията за невиновност, остават извън предстоящата процедура по неговото предсрочно освобождаване. Това важи и за частта от сигнала, касаещ Баневи и изявленията на Иван Гешев от 2018 г. като наблюдаващ тогава прокурор по делото, заради което ЕСПЧ осъди страната ни през януари 2022 г. Този случай остава извън обхвата на процедурата, тъй като изявленията на Гешев са отпреди да стане главен прокурор.

- Имате ли макар и минимално очакване, че мандатът на Иван Гешев ще бъде прекратен, ако не в понеделник, то при приключване на процедурата в идните месеци?

- Не, никаква надежда нямам, че този състав на ВСС би прекратил предсрочно мандата на Гешев, по чието и да е искане, каквото и да е изложено като фактология и мотиви в него. Но вече разгледани, случаите не подлежат на преразглеждане от друг състав на ВСС. А и би ли могъл някой да успокои най-крайните и най-нетърпеливите, които бяха по площадите, че съществува съображение, което да основава забавянето на внасянето на искането за предсрочно освобождаване на Гешев?

Мисля, че искането от страна на министър Надежда Йорданова бе прибързано. От началото на октомври встъпва новият състав на ВСС, с нови лица, макар и при много условности и сложна аритметика, той би могъл да отстрани Иван Гешев.

Мандатът на Гешев би могъл да бъде прекратен и при негова оставка след силен обществен, институционален и гилдиен натиск – на юристи, на адвокати. Трябва да се продължи изолацията му и да стане ясно, че прокуратурата пречи всячески в борбата с корупцията и противоборства на всички органи от системата на държавно управление. Всички, които съдействат и правят възможно това положение да се запазва, трябват да бъдат разобличавани. Затова приканвам хората да дойдат в понеделник от 10:00 часа пред ВСС на протеста на “БОЕЦ”, когато ще се обсъжда внесеното искане за предсрочното отстраняване на Гешев. Само с решителност и постоянство можем да си върнем държавността.

- Мислите ли, че в исканията има достатъчно основания за неговото освобождаване?

- Категорично намирам, че и двете искания са основателни. С поведението си Иван Гешев многократно и грубо накърни престижа на съдебната власт и на практика непрестанно делегитимира прокуратурата. Всеки един от случаите, визиран в двата сигнала, е достатъчен, за да бъде отстранен от поста. Този човек е рецидивист. Неговите действия са всякога политически мотивирани. Прокуратурата неотменно продължава да прикрива престъпленията на предишните управляващи, свързани с присвоявания на публични средства и отнемане на бизнеси и затова пък ГЕРБ и ДПС го бранят в Парламента. Гешев беше инсталиран на поста, защото бе единственият, който се осмели на безобразието да не види Пеевски по делото КТБ, но цялото негово кариерно развитие е белязано с подобни постъпки. Пеевски, Борисов, Горанов остават все така недосегаеми и ще останат, докато Гешев не бъде отстранен.

Най-големият проблем обаче е, че Гешев превърна прокуратурата във военизирана структура, от която никой не очаква да се бори с корупцията. Засили единоначалието, обгради се и постави за административни ръководители сервилни нагаждачи, които може с един имейл да събере на стълбите пред Съдебната палата, за да му пригласят и да го аплодират в собственото му представление, в което той е сценарист и главен актьор, олицетворявайки прокуратурата и интересите на българските граждани. Ако забележите, той винаги говори от името на всички в прокуратурата и от името на всички български граждани, чиито права и интереси брани. Тези прокурори, около него, чудя се, имат ли някакво лично достойнство? Останалите са се снишили, недоволстват и ругаят, но не надигат глас, за да не си нарушат личния комфорт и да не го ядосат.

- Според Вас Европейската прокуратура дава ли сигнали, че предстоят сериозни събития, свързани с бившите управляващи?

- Кьовеши знае добре проблемите у нас и преди Европейската прокуратура да започне работа. Тя няма никакво доверие в Гешев и в българската прокуратура, не го и крие. Очакванията към нея от обществото са огромни и това е обяснимо. Българите сме най-жадни за реална борба с корупцията по високите етажи и край с недосегаемостта на политическата върхушка. Намирам, че тя ще оправдае тези очаквания, ще даде пример, но е необходимо време. При управлението на страната през времето на Борисов и Тройната коалиция изобилстват случаите на злоупотреба с евросредства, голяма част от тях станали публично известни заради разкритията на независимите български журналисти и общественици. Но не трябва да забравяме, че Европейската прокуратура има ограничена компетентност. Никой няма да свърши работата ни по отношение на Иван Гешев и този ВСС.

- Успява ли да се справи правителството ни в обещанията за съдебна реформа и нулева толерантност към корупцията?

- Борбата с корупцията е невъзможно без прокуратурата. Но тя не се осъществява само от нея. В този смисъл, управлението търпи сериозни критики. Изминаха над 100 дни и още никой не се занимава с Пеевски и неговото стремглаво забогатяване през годините, с Доган и придобития от него ТЕЦ “Варна” за 3500 лв. А тези двамата са ясен лакмус дали има или няма зависимости и избирателност в усилията в борбата с корупцията. Факт е, че НАП бездейства по отношение на тях. КПКОНПИ продължава да се оглавява от Антон Славчев и останалите протежета на Пламен Георгиев. Няма кой да чака тези до 2024 г. да завършат мандата си.

Необходимо е управляващите ясно да заявят, че свалят доверието си от ръководството на КПКОНПИ, че не могат и не желаят да работят с настоящото ръководство и да се започне процедура по предсрочно прекратяване мандата на нейните членове, огледална на тази при Гешев, заради техни тежки и системни неизпълнения на служебните задължения. Няма как ръководство, което проспа скандали като “Апартаментгейт” и “Къщи за тъщи”, и изпра всички замесени, да олицетворява борбата с корупцията занапред.

Очаквам с нетърпение законодателните промени за КПКОНПИ. Обещанията за нулева корупция не са изпълнени единствено със закриване на специализираното правосъдие. Не е лесно да си в коалиция с БСП и ИТН, с парламентарна опозиция като ГЕРБ, ДПС и “Възраждане”, но управляващите не трябва да забравят, че основен, обещан от тях приоритет бе борбата с корупцията и правосъдната реформа и дойдоха на власт именно заради огромните очаквания на обществото към тях в тази насока

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 33 гласа.

Свързани новини