Отидете към основна версия

7 430 15

Трябва ли да внимаваме с виното в кутии и качеството на продуктите? Андрей Велчев пред ФАКТИ

  • велчев-
  • храни-
  • цени-
  • вериги-
  • вино-
  • кутии-
  • лозарство-
  • таван на цени

Ако има внимателен анализ, който към момента нашето сдружение не вижда, е възможно определен таван на цените да доведе до някакви позитивни, казва експертът

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Храни, цени, търговски вериги, проверки… Какво да очакваме… Пред ФАКТИ говори Андрей Велчев, председател на УС на Сдружение „За достъпна и качествена храна".

- Г-н Велчев, как гледате на факта, че държавата проверява големите търговски веригите?
- Може би това е един радостен факт за българските потребители поради простата причина, че те в голяма степен придобиват усещането, че държавата си влиза в ролята. Че има гарантиран контрол на неща, които понякога са ужасно скъпи, но в същото време не са достатъчно качествени.

- В смисъл, че високата цена не гарантира високо качество. Така ли да разбирам?
- Това е категорично. И точно това показват нашите наблюдения в разговорите ни с малки, средни и дребни производители. Ние говорим постоянно с тях, но и получаваме сигналите от българските потребители на нашата платформа www.zdkh.bg.

- Ако погледнем през очите на малките производители, как изглежда според тях всичко това с вдигането на цените…
- Проблемът е, че не се правят анализи в този момент, защото просто няма равно разпределение на напрежението в сектора. В момента говорим за проверки в големите веригите, но това рефлектира и върху малките търговци, защото се засяга не само техният оборот, но и им се нарушава работата. Например, при регулярните проверки, в които нашето сдружение участва заедно с Агенцията по храните и Комисията за защита на потребителите, всеки път, когато посетим някой конкретен магазин по-малък, несъмнено му се нарушава работата. Обектът, да кажем, че може да обслужва един-двама клиенти. Когато изведнъж влязат трима проверяващи, четирима-петима представители на потребителски асоциации, работата му със сигурност се нарушава.

- Увеличението на цените как си го обяснявате. То не стана от днес за утре, както се казва, в много бърз порядък, но тенденцията в последната година-две бе такава. Трябваше ли по-рано да се вземат мерки…
- Проблемът, като цяло, е свързан с овладяването на инфлацията, защото няма как да кажем, че този ръст е станал изведнъж. Нашето сдружение функционира от две години и наблюденията ни са за плавно покачване цените от т. н. „малка потребителска кошница“. Изключение правят хлябът, който знаем, че няма ДДС, както и неща, при които така или иначе сме свикнали, че са скъпи продукти. Наблюдението ни е поне за последната година и половина, че средно с по 10 стотинки и повече се качваше цената на месец, за да стигне своя пик в момента. Към момента, за наше щастие, местните продукти държат цена и благодарение на този факт там нямаме голямо увеличение. Тука ще дам следния примерът. Ако вие сте обикновен потребител и имате семеен бюджет от 100 лева за седмични покупки, няма как да купите неща за 120 лв. Но това е фактът. Нещата, които преди сме можели да купим със 100 лева, в момента трябва да ги купим срещу 120 лева. Това е увеличението. Това е ефектът от увеличението на цените.

- Мярката таван на цените работеща ли е…
- Ако има внимателен анализ, който към момента нашето сдружение не вижда, е възможно този определен таван на цените да доведе до някакви позитивни, макар и временни. Иначе изкуственото потискане на цените надолу не е решение, напротив, ще има обратен ефект.

- Виждаме, че същите големи вериги у нас, които имат филиали в други страни в ЕС, влязоха в някаква колаборация с държавата и за определен период от време са склони определени продукти да влязат в някакви граници на цените. У нас няма такова нещо все още…
- Със сигурност имаше опит за диалог между държавата и търговските вериги, но в случая няма развитие. Разговорът между институциите и частния сектор не върви. Също така и отдавна се пречи на неправителствения сектор, на сдружения и организации като нашата, когато тръгнем да спазваме ангажиментите си и да бъдем медиатор между българските търговци и потребители това да се случва. Потребителите трябва да бъдат добре информирани, но срещаме едно непълно разбиране от страна на институциите. Те го приемат като атака за свършената от техните експерти работа. Със сигурност мога да кажа, че последната година Българската агенция по безопасност на храните, Комисията за защита на потребителите работят много усърдно, но все още остава неприятният вкус у потребителите, че това е по-скоро кампанийно и като всяко нещо в България е за няколко дни.

- Наближаваме Великден и темата за яйцата става все по-актуална. А точно яйцата са един от продуктите, които почти двойно вдигнаха своята цена за последната година. Вашите наблюдения какви са. Ще бъдем ли залети с украински и полски яйца, които не се знае откъде и как идват…
- В млечния сектор темата за суровини от Полша и Украйна не е от вчера. Внася се мляко от Украйна, от Полша, от други държави. За да сме сигурни какво се внася, отговорността е на институциите, които упражняват граничен контрол. Вече веднъж стоката влязла в страната, не ми се мисли какви дефекти може да има върху потребителите. Ние скоро започваме кампанията „Знам какво ям“, в която ще продължим да разказваме на българските потребители за редица продукти, с които са свикнали. Млечни продукти, месни продукти, но не на последно място, за което не се говори много като хранителен продукт, но сме свикнали с него и то много - това е виното. През първите три месеца на годината имаме множество сигнали за съмнителни качества на винените продукти в магазините.

- Говорим за внос или българско вино…
- Говорим най-вече за предлаганите вина от типа „3 литра в кутия“, а такива има всякакви. Агенцията по лозарство и винарство проведе своите проучвания и казаха, че нямат притеснение за качеството на самия продукт. Оказва се, че и те са имали няколко сигнала за производствен дефект при български производители. Но и производителите трябва да бъдат много внимателни във всеки детайл, защото днес всеки продукт се гледа под микроскоп.

Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 20 гласа.

Свързани новини