Коментар във Фейсбук на финансиста и икономически анализатор Евгений Кънев
Конституцията бе поправена според замисъла на авторите на съдебната реформа от ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ - поздравления!
Да видим какво ще каже Конституционният Съд. Защото с времето и в неговия състав доста спорни юристи влязоха, включително такива, движени от целесъобразността на предложилите ги. Знаем и че има президентска квота, а президентът многократно е доказвал, че не му пука много за Конституцията, в която републиката ни е дефинирана като парламентарна.
Но по-важният тест е как поправките ще работят на практика и дали съдебната система ще се освободи от захвата на дуета “Магнитски”. Защото със сигурност те имат план как да се опазят от правосъдието. Ключът е явно в 2/3 парламентарно мнозинство нужно за избора на състава на прокурорите. Защото за да стане този избор без ГЕРБ и ДПС, това означава двете партии заедно да имат под 80 депутати (сега имат 105) и да нямат техни проксита в другите партии, както сега. С други думи, за да се образува антистатукво прокурорско мнозинство - включително за избора на главен прокурор - ПП-ДБ трябва да наложат поне 3/6 избрани от парламента и да се разчита, че прокурорите и следователите ще изберат всичките 3/4 достойни свои колеги от тяхната квота, за да има някаква заплаха за Дуета. При толкова дълго време негативен подбор в системата това надали може да стане. Така че дано поне новата архитектура на двата съвета дадат резултат след време.
Като положителна промяна отчитам възможността за депутати да се кандидатират наши емигранти, които са граждани или поданици на други страни. Качественият човешки капитал бързо се топи не само у нас, а и по цял свят и става все по-дефицитен. Трогателна е загрижеността на русофилите от президентство, БСП и Възраждане за националната сигурност, заради двойното гражданство. Сякаш на тях им пречи да слугуват на чужда държава и без да са нейни граждани под слогана, че защитават българските интереси.
Всъщност, дори и да го вярват - това само е показателно, че интелектуалната ограниченост може да причини далеч по-големи щети на държавата, отколкото чуждото гражданство. Както вече го видяхме след 9.9.1944 г. и продължаваме и до днес.