Отидете към основна версия

2 624 50

Адвокат Гънчо Гънчев пред ФАКТИ: Жалко е да си признаем очевидната истина, че изборът на българските граждани се краде

  • гънчо-
  • гънчев-
  • адвокат-
  • избори-
  • гласове-
  • конституционен съд-
  • решение

Някой се опита да сложи прът в колелата на Конституционния съд, казва юристът

Адвокат Гънчо Гънчев пред ФАКТИ: Жалко е да си признаем очевидната истина, че изборът на българските граждани се краде
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Какви въпроси повдига решението на Конституционния съд, след като имаше ново броене на бюлетини в 2204 секции, а това се промени съставът от парламента. Пред ФАКТИ говори адвокат Гънчо Гънчев.

- Адвокат Гънчев, виждали ли сте друг път толкова много конституционни съдии да дават интервюта и да коментират решение, което са взели?
- Конституцията на Република България е основният закон на държавата, който установява принципите на управление – формата, структурата и процедурите на държавните, и местните органи, икономиката и обществото, и отношенията между държавата, и гражданите. Самият Конституционен съд е независим орган, който съществува, за да брани правата и свободите на гражданите на Република България, дадени им с Конституцията на страната. От последните събития е видно, че някой се опита да сложи прът в колелата на Конституционния съд.
Съгласно действащата у нас пропорционална избирателна система, при проверка на изборните резултати, при установяване на нарушения на закона, които са довели до промяна на състава на избраното Народно събрание, Конституционният съд може сам да определи по отношение на кои народни представители тези нарушения водят до незаконност на избора им. Тези действия Конституционният съд може да направи само след изчисленията, направени от Централната избирателна комисия.

В тази връзка, Конституционният съд възложи на Централната избирателна комисия да извърши необходимите преизчисления, като посредством резултатите от същите КС беше в правото си да постанови решение в тази посока.

От направеното на 10 март изявление на Председателя на КС е видно, че Централната избирателна комисия не е изпълнила възложените ѝ задачи, защото „Информационно обслужване“ е предало на Софийска градска прокуратура предоставените ѝ материали по конституционното дело, ведно с техническите носители и устройства без разрешението на Конституционния съд.
По този начин се направи опит за явно възпрепятстване дейността на Конституционния съд за приключване на делото по оспорване на законността на изборите.

Както ЦИК, така и „Информационно обслужване“ се опитаха на практика да шиканират работата на КС.

Съгласно Конституцията на Република България, КС е органът, който може да извърши преценка на законността на изборите за народни представители и всички държавни органи са длъжни да му оказват пълно съдействие, а не да препятстват работата му.

В настоящия случай, дейността на Конституционния съд беше поставена в зависимост от действия или бездействия на други държавни органи. Самият КС се почувства заплашен, колкото и да е абсурдно това, и отново потърси подкрепа в общественото мнение и енергията на хората.

Последен вик за помощ преди тоталния контрол на „дълбоката държава“ да загаси и последния лъч светлина.

И тук, в крайна сметка, отново прозира дългата ръка на главния прокурор и поръчковите мероприятия. Моделът Кой продължава да контролира една от най-силните бухалки в държавата - прокуратурата. Наред са регулаторите.
В тази връзка спомняте ли си през юли 2020 г. безпрецедентната акция на прокурори, които влязоха в сградата на президентството и извършиха обиски на два кабинета - според прокуратурата тогава действията бяха извършени по две разследвания - едното се води от Военно-окръжната прокуратура - София, а другото от Спецпрокуратурата и беше за търговия с влияние.

Пет години по-късно, нищо не се е променило.

Центровете на независима власт все повече губят своята свобода. Разделението на властите е с пожелателен характер. Като обобщение, при проверката на 2204 секции и 16 незаконосъобразно избрани народни представители и една политическа партия, изхвърлена от народното събрание. Какво би се случило, ако бяха проверени всичките 12 000 секции? На практика, при това съотношение на установените нарушения в изборния процес би се оказало, че 1/3 от народните представители са незаконосъобразни. Според мен, на КС им липсва смелостта да касират изборите изцяло.
Нарушенията са толкова скандални, че констатациите на конституционните съдии, визирам проф. Янаки Стоилов, който сподели, че този въпрос е стоял, но според него това е крайно средство, основание за което липсват. Според него волята на голяма част от обществото би следвало да е засегната и нарушенията да са променили техния вот. Според него множеството нарушения не са основание за касиране на изборите. Вие как мислите? Според конституционен съдия Белазелков, основание за цялостно касирене не е имало, защото нарушенията не са достатъчни. Според него изборите са били “преобладаващо честни”. Каквото и да означава това.

- Какво решение взе КС – правно или политическо…
- В продължение на предишния въпрос. Решението на КС идва след четири години политическа нестабилност и почти постоянен спад на избирателната активност. Политическите партии сами се вкараха в този капан, желанието им за пълен контрол върху политическите и икономическите процеси в държавата разпиля вота. Както виждаме, и днес девет партии са в парламента.

Сглобките и политическата еквилибристика изискват много усилия и безпринципни решения.

Дали решението на КС е правно или политическо? Считам, че решението на КС е по-скоро историческо. То отговори на един фундаментален въпрос - дали изборите в България са честни и дали вотът на хората е от значение. По-скоро решението на КС затвърди едно мнение, превърнало се в норма: “Не е важно как гласуват избирателите, а кой брои гласовете!”
Жалко е да си признаем очевидната истина, че изборът на българските граждани се краде, подменя се бъдещето им и то не от днес.
За 36 г. демокрация Секционните комисии по места се превърнаха в организирани престъпни групи с една основна цел - запазване на престъпните управления както в местното, така и националното ниво. Дали “демократичното” общество, в което живеем, ще се изтласка от дъното или ще продължим да се търкаляме в ямата, е изцяло наш избор.
Ето, че отказващите да гласуват на избори се оказаха първите прозрели тази свинщина и първите отказали да легитимират с гласа си изгубилата легитимността си корумпирана от отгоре-надолу и отдолу-нагоре политическа власт.

- Повторното преброяване на бюлетините в 2204 секции преобърна дневния ред на парламента, защото партия „Величие“ влезе в Народното събрание. До какво ще доведе новата конфигурация?
- Да, правителството вече има подкрепата само на минимален брой депутати, необходими за съществуването му, но само за пред избирателите. Както съм казвал неведнъж - парите, властта и зависимостите са силен катализатор за вземане на непопулярни решения и участието на политическите субекти в нелогични и напълно неприемливи сглобки, прикрити зад добри намерения за спасяване на нацията.
“Прозападните” сили в парламента и “проруските” сили са проекция на една и съща каста. Както видяхме всички, пребоядисването, смяната на парадигмите и наратива се случват по-бързо, отколкото можем да си представим.
Дали на запад или изток се интересуват, че България, която е в ЕС и е призната от света за “демократична” страна, всъщност не провежда честни избори. Изборите са за хората, а не за политиците.

Кой се интересува за права, свобода, прозрачности, когато говорим за власт и пари?

Надежда всяка оставете, ако се надяваме отвън да въведат ред в загубилата легитимност политическа система. Корумпираната политическа класа няма никаква нужда да избира между политическите ценности и граждански политики. Има единствено желание да управлява обществен ресурс в частен интерес.
Иска да бъде приета от „новия цар на света“ и да се поклони. Визирам администрацията на Тръмп! Коалицията на желаещите определила себе си като български политически “елит” се е научила през годините да следи световната конюнктура, като определяйки посоката и степента на нейното изменение и предвиждайки какво ще е нейното влияние в световен план, рязко сменя посоката, за да оцелее.
Тъй като въпросът беше за преброяването на гласовете по делото на КС, едно отклонение, ако позволите. „Информационно обслужване“ АД е търговско дружество. Същото това дружество е натоварено с отговорната задача да извършва преброяване на бюлетините.

Къде точно, в коя част на света търговско дружество извършва такава дейност?

Не на последно място самото дружество не е със 100% държавна собственост. Самото дружество не е еднолично, а в него фигурира и физическо лице.

- Истината ли възтържествува в дело №33 на КС, или по думи на управляващите президентът Радев е основата на влизането на „Величие“ в парламента, за да се разклати управлението?
- Президентът Радев винаги е бил удобната „боксова круша“ за политическата ни върхушка. Самата тя с обидни за обществото ни назначения на личности, попаднали изцяло по политически, а не по професионални критерии, превърна КС в поредната превзета от „дълбоката държава“ структура.

Истината е, че честни избори в България няма. Но тази истина се потвърди частично, липсата на проверка на целия изборен процес и частичната касация на изборите е малък шамар, в сравнение с този, който политическата ни класа заслужаваше. Това е, за съжаление, пирова победа.

Истината е, че справедливостта отново беше заметена.

Дали “Величие” ще разклати управлението? По-скоро - не. Това управление ще падне тогава, когато кукловодите решат да пуснат завесите. Желаещите да седнат на трапезата на управляващите са напълно достатъчни, за да превъртят няколко пъти сглобката, като конструкция, замествайки един политически субект с друг и тя пак да остане стабилна.

- Виждаме, че отново се заговори само за машинен вот. И президентът Радев спомена това. Пак ли си говорим за хартия срещу машини?
- Държавният глава още през 2020 г., след акцията на прокуратурата в президенството, заяви, че ни трябват честни избори и машинно гласуване. Но тук е редно да се отбележи, че това, от което имаме нужда, не са принтери, а реално броящи машини. Машинният вот на практика приключи "недействителните" бюлетини. А те са стотици хиляди! Спомняте си каква беше офанзивата от управляващата тогава „сглобка“ и как тя съсипа постигнатото, за да се върнем в изходна точка? За съжаление, се спъваме пак в един и същ камък, а после се оплакваме.
Започнатото от гражданските протестите от 2020 г, които имаха 75% одобрение в обществото ни и в тях участваха българите по цял свят, обединиха цялата нация за промяна на политическата система. Всичко това беше пропиляно от случайни политици, които излъгаха очакванията на хората за промяна. Постигнахме единствено подмяна. Изчегъртването така и не се състоя.
Знаете ли дори и най- добрите намерения, дори и най- съвършеният Изборен кодекс, няма да струват и цената на хартията, върху която са написани, ако липсва политическа воля за промяна. Такава на този етап не се наблюдава, всичко е прах в очите на хората.

- Вие от много време следите как се правят избори. Секционните избирателни комисии ли са големият проблем. Те ли са слабото звено на вота, особено в малките населени места?
- Секционните избирателни комисии отдавна са се превърнали в добре структурирани престъпни елементи, чиято цел е подмяна на вота на избирателя. Тук контролът е тотален. Неслучайно, часове преди изборите у нас - вълна от заявления за промени в съставите на секционните избирателни комисии заля цялата страна. Стигна се дотам Централната избирателна комисия да изпрати указания да не се правят подмени в последния момент. Като пример, изключения са възможни само при належащи причини като оставка на председател или болест.
Най-фрапираща беше ситуацията в Хасково, където местната избирателна комисия първа реши да въведе безпрецедентна досега мярка да спре и забрани подмените. Самата комисията е била затрупана с искания за смяна в повече от 100 секции в Хасково - или една трета от всички членове в областта. В над 90% от случаите заявените смени нямат никакви мотиви. Последната седмица преди вота са се извършили смени на над 3000 души.

Тук прозира контролиран, корпоративен и купен вот.

Както и преди съм казвал, това са трите стълба на контрол върху изборния процес. Като вземем предвид и изборната администрация, в която дейно участва местната власт, картината е пълна. Игри без граници.
Проблемът при малките населени места е силната зависимост, която е обратно пропорционална на големината на населеното място. Колкото по-малко е населеното място, толкова по-голяма е зависимостта на местните жители спрямо администрацията, било то кметски наместник, кмет на кметство или общинска администрация.

- Идеята да се обособят преброителни центрове допада ли ви… Така секционните комисии отпадат. Това решение ли е…
- Идеите се раждат и умират. Политическата класа няма намерение да се справи с избирателния хаос. Точно в него се крие и силата на „дълбоката държава“. Привидните опити за справяне с проблема са чиста проба прах в очите на хората. Прикрити зад новосформирани комисии и кръгли маси зад безсмислени дискусии и празнословия политическата система тупа топката, докато измисли следващия фокус. Дали ще е с машини, с бюлетини или биометрични данни - пак начинът на гласуване ще се контролира от тях.
Спомняте ли си за Костинбродската афера? Според прокуратурата тогава измамата е била да се манипулира изборният вот посредством 400 хил. отпечатани над разрешените по закон за гласуване бюлетини, които били разпределени по градовете - Благоевград, Хасково, Кърджали, Пазарджик, Кюстендил, Шумен, Варна, районни избирателни комисии и за Министерството на външните работи (за имащите право на глас български граждани в чужбина). Напечатаните над разрешените по закон бюлетини е следвало да послужат за купуване на вота на избирателите посредством предимно т.нар. индианска нишка.
Тогава беше повдигнато обвинение за престъпление по служба на Росен Желязков, настоящ министър-председател на България, по това време главен секретар на служебното правителство, заради неупражнен контрол от негова страна върху субекти, имащи отношение към изборния процес.
Впоследствие тезата на прокуратурата беше отхвърлена от Софийския градски съд по всички точки. Съдът прие за доказано, че намерените бюлетини не могат да бъдат използвани за изборна измама. Росен Желязков беше напълно оправдан. Прокуратурата не обжалва решението на съда.
Какво последва от това… Последва кръгла маса, създадена беше комисията за взаимодействие с граждански организации и движения. Същата в обобщения ДОКЛАД С ПРЕДЛОЖЕНИЯТА НА ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ, ДВИЖЕНИЯ И ГРАЖДАНИ направи предложения за Промени в изборните правила, част от които бяха:
- забрана за кандидатиране на едно лице в повече от един изборен район, създаване на независима, постоянно действаща, професионална и деполитизирана изборна администрация; съставът на ЦИК може да бъде намален при положение, че тя се превърна в постоянно действаща изборна администрация; равни квоти в нейното конституиране следва да имат законодателната власт и президентът; сравнително дълъг мандат на членовете на комисията, както и обновяване на ротационен принцип по подобие на обновяването на състава на Конституционния съд, въвеждане на машинно /електронно/ дистанционно гласуване; изчистване на избирателните списъци от “мъртви души”; активна регистрация на избирателите, разписване на правила и процедури относно обжалване на резултатите от избори, така че съдът да приема представените/изисканите доказателствени средства, включително и да брои повторно бюлетини.

Да ви звучи познато?

Бяха направени предложения за нова Методиката за определяне на изборния резултат, която да бъде част от Изборния кодекс, Централната избирателна комисия да се превърне в постоянно действащ орган – неговите членове да са ангажирани на пълно работно време в рамките на своя петгодишен мандат. Органът да се състои от 9 до 11 членове – съставен на експертен принцип, а не по политически квоти. Изборният кодекс да регламентира прозрачна процедура за назначаване на членове на ЦИК. В Изборния кодекс да се създаде отделна глава, която да гарантира правата и задълженията на независимите наблюдатели. Изборният кодекс да предвиди повторно преброяване на бюлетините в секции, в които има отчетени над два пъти повече недействителни гласове спрямо средното за страната и т.н. Дванадесет години по-късно нищо не се е променило. Всичко остана като добри пожелания.
В България, докато омерзените български граждани отказват да дадат своя вот, “мъртвите души” гласуват. За съжаление, гражданската енергия от протестите през 2020 г. угасна. За пореден път хората бяха излъгани. Поредните месии се провалиха.

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 18 гласа.

Свързани новини