Данъчни декларации, плащане на данъци, как ще се съберат приходите и на прицел на НАП ли са нови професии. Пред ФАКТИ говори Анна Митова, директор дирекция „Комуникации“ в Централното управление на Националната агенция по приходите (НАП).
- Г-жо Митова, дойде време да се попълват данъчни декларации. Всички са заредени вече в страницата на НАП и хората могат да ги подават. Нали така?
- Времето за попълване на годишни данъчни декларации дойде още на 10 януари, когато стартира данъчната кампания за деклариране на доходи на физически лица. За улеснение на гражданите за поредна година НАП им дава възможност да се възползват от предварително попълнените данъчни декларации. Те са достъпни в Портала за електронни услуги от 10 март. Потребителите, които имат персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП), могат да се възползват от автоматично въведената информация за получени от тях доходи. Съветваме ги преди да подпишат и подадат декларацията, да я прегледат и коригират, ако има необходимост от това.
- Колко се образоваха българите и увеличават ли се тези, които използват електронното подаване с персонален индетификационен код от НАП?
- С всяка изминала година се наблюдава устойчив ръст на гражданите, които доброволно декларират и плащат своите задължения съвестно и коректно изпълняват своите задължения. Това се дължи както на повишената данъчна култура сред физическите лица, така и на партньорския подход от страна на НАП, а също и на контролните мерки, които предприемаме, както и на електронната услуга за предварително попълнени декларации. Измерим резултат дават и непрекъснатото развитие на електронните услуги, съобразно потребностите на потребителите. През последните години между 84% и 86% от всички постъпили в НАП декларации са подадени по електронен път.
- Декларациите трябва да се подадат до коя дата…
- Годишната данъчна декларация за получени доходи за 2024 г. се подава в срок до 30 април 2025 година, а за физическите лица, извършващи дейност като търговци, регистрираните еднолични търговци и земеделските стопани, избрали този ред на облагане, срокът е до 30 юни 2025 г.
- Задълженията, ако има такива, в какъв срок се плащат?
- Задълженията по подадените годишни данъчни декларации се плащат в срока за деклариране, а именно до 30 април за физическите лица и до 30 юни за лица, извършващи дейност като търговци, регистрираните еднолични търговци и земеделските стопани, избрали този ред на облагане.
Подалите годишните си декларации по електронен път до 31 март могат да ползват отстъпка от 5%, но не повече от 500 лева от данъка за довнасяне. Данъчната отстъпка се ползва само при условие, че лицата нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията и внесат целия размер на данъка за довнасяне до края на март.
- Правите няколко кампании, в които напомняте, че инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание, както и на търгуващите в социалните мрежи, са задължени да декларират доходите си от тази дейност. Какъв е ефектът…?
- В момента тече кампания за информиране на инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание. Информираме ги за задълженията им по всички възможни канали. Освен с брошури и прессъобщения, колеги се свързват с тях по телефона и по имейл, за да им напомнят, че е необходимо да декларират приходите си и да платят задълженията си.
По въпроса Ви за търгуващите в социалните мрежи, в предварително попълнените годишни данъчни декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ са включени и сумите, получени от лицата от наложени платежи за изпратени пощенски пратки, за които НАП получава информация от лицензираните пощенски оператори. След приключване на кампанията за подаване на декларациите е направен анализ, при който е установено, че 9 625 лица са декларирали в подадените формуляри близо 30 млн. лв., като общата сума на данъка е над 3,5 млн. лв. Тази данъчна основа напълно съответства на сумите, получени от тях с наложен платеж и посочени в предварително попълнената информация в декларациите им.
- Скоро имахте и акция сред салоните за красота. Колко са изрядни? Какво е обобщението?
- Провеждаме информационна кампания в момента. Подобни информационни кампании се провеждат ежегодно, като те са насочени към различни сектори и дейности. Определено при всяка проведена кампания – информационна или контролна, се наблюдава положително поведение от страна на данъкоплатците. Според анализите, които НАП прави, причините за неспазване на законодателството са различни – незнание, финансови, нежелание и други. Кампанията е в разгара си. След 30 юни ще можем да кажем дали има съществена промяна в поведението на тези лица.
- Една много интересна част от обществото са т.н. „майстори на домашни ремонти“. При тях как стои въпросът с акуратното деклариране на доходи?
- Предприетите в момента мерки спрямо т.нар. „домашни майстори“ са комуникационни, като целта ни е да кажем на тези лица, че трябва да декларират доходите си, даваме им нужната информация и разясняваме правата и задълженията им. Дали има промяна в поведението на тези лица, ще можем да кажем по-категорично след 30 юни. Но и на този етап можем да кажем, че определено има положителен ефект, като с поне 10% се е повишил броят на подадените декларации от тези лица. В рамките на провежданите кампании изготвихме брошури. Те са насочени, освен към „домашните майстори“, и към инфлуенсъри, блогъри, влогъри, търгуващите онлайн, към представителите на бюти бранша и други. Целта ни е преди да започнем с проверки и ревизии на лицата, които не декларират коректно доходите си, да ги информираме за правата и задълженията им. Този партньорски подход на НАП е доказано ефективен.