Отидете към основна версия

13 144 57

АПИ счупи рекорда за възлагане на скъп ремонт

  • апи-
  • агенция пътна инфраструктура-
  • европейски пътища-
  • грома холд-
  • агромах

Пловдивската "Европейски пътища" ще получи 70 млн. лева за "превантивно асфалтиране" на път без дупки, докато другите 2/3 от шосетата у нас са в лошо състояние

Илюстративна снимка, БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Рекорди по възлагане на скъпи ремонти по новата схема с договорите за пътно поддържане счупи Агенция "Пътна инфраструктура".

За по-малко от седмица пловдивската компания "Европейски пътища" (новото име на "Пътища Пловдив" - бел. ред.), която е част от "Грома холд" (новото име на благоевградската "Агромах" срещу чиито шефове имаше дело за пране на пари) получи от държавата 70 млн. лв. по схемата за пътно поддържане. Това е най-голямата сума досега, давана по новия модел, въведен през третия мандат на премиера Бойко Борисов. Това показва справка, предоставена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) след запитване от Mediapool.

От сумата 58 млн. лв. са за ремонта на 31 км от пътя за Кръстова гора, останалите 12 млн. лв. са за 7.6 км участък от Подбалканския път. 

Така превантивните ремонти излизат средно по 1.8 млн. лв. за километър. За сравнение по оперативна програма "Региони в растеж", където има търгове и се правят поръчки, защото парите са от еврофондовете, основните ремонти излизат средно около 800 хил. лв.

AdPlatformZone = { id: "e9ca22318", format: "500x0" };

Това означава, че оскъпяването е с около 1 млн. лв. на километър и то при условие, че става въпрос за превантивен, а не за основен ремонт. Това се разбра от обясненията на началника на Областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев пред бТВ. Той застана начело на пътното управление в началото на февруари 2020 г., след като преди това успешно въртеше общинския бизнес като заместник-кмета по строителството на община Пловдив и частния си, изпълнявайки поръчки в други общини. Йордан Калев е електроинженер и до началото на годината не е имал опит в пътното строителство.

Освен че е рекордно скъп ремонтът, се оказва, че над две трети от Подбалканския път е в добро състояние и няма нужда от ремонт. Местните хора се чудят защо се ремонтира път без дупки при условие, че има пътища в много по-лошо състояние в община Карлово, се видя от излъчения репортаж по бТВ. По данни на АПИ около 60 на сто от пътищата у нас са в лошо състояние.

Как се заобикаля закона?

Новият модел - пътните ремонти да се възлагат на фирмите, избрани по Закона за обществените поръчкти за пътно поддържане на съответната област, се наложи в третия мандат на Бойко Борисов. Така се заобикаля Закона за обществените поръчки за ремонт на пътища, а компаниите усвояват десетки милиони при растящи в пъти цени на ремонтите за сметка на данъкоплатците. Преди това за тези ремонти се обявяваха отделни обществени поръчки.

Сумата се увеличава с всяка изминала година, мултиплицирайки порочната практика. За последните три години държавните пари, раздадени по този модел, са съответно - 163.5 млн. лв. за 2017 г., 296.7 млн. лв. - за 2018 г., и 312 млн. лв. - за 2019 г., показват данните от предоставената справка от АПИ на Mediapool.

С тези над 772 млн. лв. са обновени над 1301 км пътища и 33 съоръжения - мостове, тунели, подлези и надлези, посочват от АПИ.

До момента за последните три години нито една от пътно поддържащите фирми обаче не е успяла да вземе над 70 млн. лв. за една година. Най-голямата сума е получил консорциумът от фирми, поддържащи област София - над 43 млн. лв. през 2017 г., показва справката на АПИ.

Според Търговския регистър, "Европейски пътища" официално е собственост на Анка Кирилова Савева, но акциите са безналични и не е изключено действителният собственик да е някой корпулентен бизнесмен близък до управляващите.

Щедростта към област Пловдив може да се обясни и с факта, че през 2019 г. АПИ не е отпуснала нито лев по новата схема, но затова пък през 2018 г. са били инвестирани над 42 млн. лв. - третата най-голяма сума за изминалите три години.

Защо се ремонтира хубав път?

Защо се ремонтира път без дупки при условие, че други пътища в община Карлово са в много по-лошо състояние - това питат жители на Карлово, стана ясно от репортаж на бТВ от мястото на ремонта на пътния участък между града и село Васил Левски.

За сравнение пътят Карлово - село Ведраре, който също е около 8 км, е надупчен като швейцарско сирене и почти всяка година се кърпи, разказа Таня Иванова пред Mediapool, която живее в Карлово и се чуди как да стига до близките си в селото без да си счупи автомобила.

Около 6 км от пътя, който се ремонтира, са във видимо добро състояние. Само на 1.6 км около село Васил Левски има дупки, неравности и пукнатини.

Шефът на областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев обясни, че ремонтът е превантивен и цели запазването на пътната настилка. "Целта ни е да удължим срока на живота на пътя", каза Калев.

Освен това трасето между Карлово и село Васил Левски е част от първокласния Подбалкански път, който е алтернативно трасе на магистрала "Тракия". Очаква се именно той да поеме трафик от магистралата, когато бъде затворена за ремонт и по тази причини е необходимо да бъде в добро състояние, обясниха от АПИ пред Mediapool.

Проектът за превантивния ремонт на 7.6 км от Подбалканския път предвижда полагане на геомрежа, за да се усили пътната конструкция, както и цялостна подмяна на асфалтовата настилка. Ще бъде подобрено отводняването. Трасето ще е с нови бетонови бордюри, облицовани окопи, стоманени предпазни огради, пътни знаци и хоризонтална маркировка, е посочено в съобщението на АПИ.

Предвижда се ремонтът да приключи в края на септември.

Заради ремонтните дейности пътят е затворен, а автомобилният трафик е пренасочен по обходни маршрути - от Карлово през град Баня и село Марино поле до село Васил Левски.

Догодина ще има и втори етап

Това е първият етап от ремонта на Подбалканския път край Карлово. Догодина ще има и втори. Той обхваща участъка от село Певците до Карлово и на ул. "Теофан Райнов" в града, която от 2019 г. също е част от първокласния път I-6 София - Бургас. Това става ясно от съобщение на община Карлово.

Кметът на Карлово Емил Кабаиванов се е похвалил на страницата на общината, че той е убедил АПИ колко належащ е ремонта на този пътен участък. Аргументите му са, че това е единственият неремонтиран участък от целия Подбалкански път. В същото време трафикът е изключително натоварен - 3 милиона автомобила преминават годишно между Сопот и Карлово. Освен това в района на двете общини има няколко големи предприятия, сред които ВМЗ, "Българска роза", "Бамекс", "SKF", в които работят над 10 000 души.

"За подобряване условията на пътуване, на транспортни дейности и най-вече за повишаване безопасността на движение, основният ремонт е повече от необходим", заявява Кабаиванов.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 16 гласа.

Свързани новини