22 Август, 2020 10:15 13 123 57

АПИ счупи рекорда за възлагане на скъп ремонт

  • апи-
  • агенция пътна инфраструктура-
  • европейски пътища-
  • грома холд-
  • агромах

Пловдивската "Европейски пътища" ще получи 70 млн. лева за "превантивно асфалтиране" на път без дупки, докато другите 2/3 от шосетата у нас са в лошо състояние

АПИ счупи рекорда за възлагане на скъп ремонт - 1
Илюстративна снимка, БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Рекорди по възлагане на скъпи ремонти по новата схема с договорите за пътно поддържане счупи Агенция "Пътна инфраструктура".

За по-малко от седмица пловдивската компания "Европейски пътища" (новото име на "Пътища Пловдив" - бел. ред.), която е част от "Грома холд" (новото име на благоевградската "Агромах" срещу чиито шефове имаше дело за пране на пари) получи от държавата 70 млн. лв. по схемата за пътно поддържане. Това е най-голямата сума досега, давана по новия модел, въведен през третия мандат на премиера Бойко Борисов. Това показва справка, предоставена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) след запитване от Mediapool.

От сумата 58 млн. лв. са за ремонта на 31 км от пътя за Кръстова гора, останалите 12 млн. лв. са за 7.6 км участък от Подбалканския път. 

Така превантивните ремонти излизат средно по 1.8 млн. лв. за километър. За сравнение по оперативна програма "Региони в растеж", където има търгове и се правят поръчки, защото парите са от еврофондовете, основните ремонти излизат средно около 800 хил. лв.

AdPlatformZone = { id: "e9ca22318", format: "500x0" };

Това означава, че оскъпяването е с около 1 млн. лв. на километър и то при условие, че става въпрос за превантивен, а не за основен ремонт. Това се разбра от обясненията на началника на Областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев пред бТВ. Той застана начело на пътното управление в началото на февруари 2020 г., след като преди това успешно въртеше общинския бизнес като заместник-кмета по строителството на община Пловдив и частния си, изпълнявайки поръчки в други общини. Йордан Калев е електроинженер и до началото на годината не е имал опит в пътното строителство.

Освен че е рекордно скъп ремонтът, се оказва, че над две трети от Подбалканския път е в добро състояние и няма нужда от ремонт. Местните хора се чудят защо се ремонтира път без дупки при условие, че има пътища в много по-лошо състояние в община Карлово, се видя от излъчения репортаж по бТВ. По данни на АПИ около 60 на сто от пътищата у нас са в лошо състояние.

Как се заобикаля закона?

Новият модел - пътните ремонти да се възлагат на фирмите, избрани по Закона за обществените поръчкти за пътно поддържане на съответната област, се наложи в третия мандат на Бойко Борисов. Така се заобикаля Закона за обществените поръчки за ремонт на пътища, а компаниите усвояват десетки милиони при растящи в пъти цени на ремонтите за сметка на данъкоплатците. Преди това за тези ремонти се обявяваха отделни обществени поръчки.

Сумата се увеличава с всяка изминала година, мултиплицирайки порочната практика. За последните три години държавните пари, раздадени по този модел, са съответно - 163.5 млн. лв. за 2017 г., 296.7 млн. лв. - за 2018 г., и 312 млн. лв. - за 2019 г., показват данните от предоставената справка от АПИ на Mediapool.

С тези над 772 млн. лв. са обновени над 1301 км пътища и 33 съоръжения - мостове, тунели, подлези и надлези, посочват от АПИ.

До момента за последните три години нито една от пътно поддържащите фирми обаче не е успяла да вземе над 70 млн. лв. за една година. Най-голямата сума е получил консорциумът от фирми, поддържащи област София - над 43 млн. лв. през 2017 г., показва справката на АПИ.

Според Търговския регистър, "Европейски пътища" официално е собственост на Анка Кирилова Савева, но акциите са безналични и не е изключено действителният собственик да е някой корпулентен бизнесмен близък до управляващите.

Щедростта към област Пловдив може да се обясни и с факта, че през 2019 г. АПИ не е отпуснала нито лев по новата схема, но затова пък през 2018 г. са били инвестирани над 42 млн. лв. - третата най-голяма сума за изминалите три години.

Защо се ремонтира хубав път?

Защо се ремонтира път без дупки при условие, че други пътища в община Карлово са в много по-лошо състояние - това питат жители на Карлово, стана ясно от репортаж на бТВ от мястото на ремонта на пътния участък между града и село Васил Левски.

За сравнение пътят Карлово - село Ведраре, който също е около 8 км, е надупчен като швейцарско сирене и почти всяка година се кърпи, разказа Таня Иванова пред Mediapool, която живее в Карлово и се чуди как да стига до близките си в селото без да си счупи автомобила.

Около 6 км от пътя, който се ремонтира, са във видимо добро състояние. Само на 1.6 км около село Васил Левски има дупки, неравности и пукнатини.

Шефът на областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев обясни, че ремонтът е превантивен и цели запазването на пътната настилка. "Целта ни е да удължим срока на живота на пътя", каза Калев.

Освен това трасето между Карлово и село Васил Левски е част от първокласния Подбалкански път, който е алтернативно трасе на магистрала "Тракия". Очаква се именно той да поеме трафик от магистралата, когато бъде затворена за ремонт и по тази причини е необходимо да бъде в добро състояние, обясниха от АПИ пред Mediapool.

Проектът за превантивния ремонт на 7.6 км от Подбалканския път предвижда полагане на геомрежа, за да се усили пътната конструкция, както и цялостна подмяна на асфалтовата настилка. Ще бъде подобрено отводняването. Трасето ще е с нови бетонови бордюри, облицовани окопи, стоманени предпазни огради, пътни знаци и хоризонтална маркировка, е посочено в съобщението на АПИ.

Предвижда се ремонтът да приключи в края на септември.

Заради ремонтните дейности пътят е затворен, а автомобилният трафик е пренасочен по обходни маршрути - от Карлово през град Баня и село Марино поле до село Васил Левски.

Догодина ще има и втори етап

Това е първият етап от ремонта на Подбалканския път край Карлово. Догодина ще има и втори. Той обхваща участъка от село Певците до Карлово и на ул. "Теофан Райнов" в града, която от 2019 г. също е част от първокласния път I-6 София - Бургас. Това става ясно от съобщение на община Карлово.

Кметът на Карлово Емил Кабаиванов се е похвалил на страницата на общината, че той е убедил АПИ колко належащ е ремонта на този пътен участък. Аргументите му са, че това е единственият неремонтиран участък от целия Подбалкански път. В същото време трафикът е изключително натоварен - 3 милиона автомобила преминават годишно между Сопот и Карлово. Освен това в района на двете общини има няколко големи предприятия, сред които ВМЗ, "Българска роза", "Бамекс", "SKF", в които работят над 10 000 души.

"За подобряване условията на пътуване, на транспортни дейности и най-вече за повишаване безопасността на движение, основният ремонт е повече от необходим", заявява Кабаиванов.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 16 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    78 6 Отговор
    Снощи Отровното трио ни разправиха как властта в Пловдив мачка гражданите.Но те вече се събуждат.

    Коментиран от #7, #8, #9

  • 2 Алфа Вълкът

    13 95 Отговор
    Бойко ще напълни още 2-3 чекмеджета, а Радев ще продължи да се чуди на кого да става ибрикчия. Баце недей тъй, дай малко на селянчето да спре да размахва юмруци!

    Коментиран от #27, #53

  • 3 Бойку шкафа

    57 6 Отговор
    Всичко зависи от мен,и най-вече,каква ще влезе след това в шкафчето.

    Коментиран от #21

  • 4 Шофер

    9 68 Отговор
    Интересно, може ли статистика, за построените/ремонтирани пътища от правителствата на Костов, Станишев, Царя? Май изобщо няма такива. Не говорим за Орешарски и Радев.

    Коментиран от #10, #14, #17, #19, #44, #54

  • 5 Сектант

    20 5 Отговор
    Алоуу редактора-ти на кръстова гора качвал ли си се бе,знаеш ли за какво иде реч???
  • 6 БойкУ БурисоФ

    61 1 Отговор
    Имам поръчани нови 150 шкафчета,трябва да ги напълня скоростно...Не съм корумпиран,не съм корумпиран,не съм корумпиран.
  • 7 Алфа Вълкът

    11 12 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Ти си само за Америка, почна от чистач през сервитьор, барман, готвач, съсобственик ресторантьор до бизнесмен! Пред очите на целия сайт се издигна!

    Коментиран от #11

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Фен

    3 27 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Човек, почини си! Ако трябва, смени жената! Зарежи ги тия тримата кретена!
  • 10 Римляни

    42 1 Отговор

    До коментар #4 от "Шофер":

    Император Бойко Борисов изобрети пътищата.Хайл,Цезаре!

    Коментиран от #23

  • 11 Последния Софиянец

    24 4 Отговор

    До коментар #7 от "Алфа Вълкът":

    В момента съм с намален персонал заради измисления коронавирус.Сутрин в седем отварям едната бърза закуска,на обяд отивам в другата, следобед в ресторанта.От осем на протеста.Тежко е ,но се налага.
  • 12 Така е

    34 1 Отговор
    в най - бедната и най - корумпираната държава на ЕС - 2/3-и в джобове и шкафчета !
  • 13 Пенсионер 200

    38 1 Отговор
    Ремонт на ремонта на ремонта! Нищо ново, отработена схема! За подробности - Йорданка Фандъкова ("кака Данчи") зам. председател на ГЕРБ.
  • 14 Един

    56 1 Отговор

    До коментар #4 от "Шофер":

    За сметка на това има статистика, колко километра пътища са построени от комунистите между 1945-89г. ВСИЧКИТЕ!
    Преди войната в България е имало само 9 км асфалтирани пътища (6км от тях - до двореца Евксиновград). Сегашните мародери само ремонтират построеното от бай Тошо през соца за по 10 милиона на километър! Радваш ли се герберче?

    Коментиран от #20

  • 15 нема път, нема проблем

    25 1 Отговор
    фирма "Африкански пътища" търси работа на ишлеме
  • 16 123

    22 0 Отговор
    Ако може да се съди от снимката пътя който се ремонира е 2 плата по едно в противоположна посока, ремонт на настилката на такъв път струва 629 000 лева на километър. Защо е толкова скъпа смяната на настилката на този път? Реалната цена е 24 279 400 лева за смяна на настилката.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Калинке-малинке

    31 0 Отговор
    Да си краднем като за последно!
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Джоко

    30 1 Отговор

    До коментар #14 от "Един":

    Един въпрос ме мъчи. Построеното от Тулупио ще издържи ли 30- 40 години? Ще издържи ли 10 годишния гаранционен период без поддържащ ремот и след 10 години, фирмите строили днес на кой слабоумен ром ще бъдат прехвърлени!?

    Коментиран от #24, #26

  • 21 В Шкафа

    20 1 Отговор

    До коментар #3 от "Бойку шкафа":

    Ще влезе даже и мис бикини, само по парфюм.
  • 22 Шофер

    11 2 Отговор

    До коментар #19 от ""Оооо, тигре, тигре, имаш ли пари...!"":

    То с преди 30 години не го сравнявай. Сравни го с тия, които сега искат да управляват. Квото било, било. Въпросът е на къде вървим сега.

    Коментиран от #28

  • 23 Мухаха!

    11 1 Отговор

    До коментар #10 от "Римляни":

    НА КОЙ МУ Е НАЙ-ТЯСНА ВРАТОВРЪЗКАТА? НА БОЙКО МЕТОДИЕВ БОРИСОВ С. БАНКЯ, УЛ(НЕ СЕ ЧЕТЕ), НОМЕР(НЕ СЕ ЧЕТЕ)
  • 24 Васил Левски

    19 1 Отговор

    До коментар #20 от "Джоко":

    Това е по скоро риторичен въпрос,след още 10години толупЪ ще си харчи милиардите на хавайте,а пък народа пак ще мизерства.За това трябва да го свалим и тикнем в затвора.
  • 25 Прост народ

    16 2 Отговор
    После пак да си гласувате за герб
  • 26 Фен

    3 14 Отговор

    До коментар #20 от "Джоко":

    И мен ме мъчи. Построеното от Станишев, Костов, царя, Софиянски, дали ще издържи? То всъщност няма как да се развали, защото просто не съществува. Те просто откраднаха всичко, и не създадоха нищо. И искаме още от това ли!?

    Коментиран от #49

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Ооо тигре тигре..

    17 1 Отговор

    До коментар #22 от "Шофер":

    КОЙТО НЕ СИ ПОЗНАВА МИНАЛОТО, НЕ ЗАСЛУЖАВА БЪДЕЩЕ!
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 ОтговорносТТа

    9 1 Отговор
    Краденето да започне, Сега!
  • 32 Гост

    18 1 Отговор
    Къв е тоя ремон за милион и 800 хиляди на км??!?!?! Яка превенция ще да е за 500 години напред.... Лошото е е , че кучето си лае кереанът си върви! Няма съд в България... няма и честни прокурори!
  • 33 Asdfg

    16 1 Отговор
    Всички поддръжници на ГЕРБ внимателно да прочетат и осмислят написаното!

    Коментиран от #36

  • 34 Иво

    19 1 Отговор
    ТИЯ СА ЗА СЪД ДИРЕКТНО ПРИ Лаура Кьовеши и спиране на всички еврофондове и ревизия...

    Коментиран от #35

  • 35 Гост

    14 1 Отговор

    До коментар #34 от "Иво":

    Ако парите са от евро фондове то тя трябва да бъде сезирана все пак това е част от задълженията на европейският главен прокурор а именно злоупотреба с евро средства!!! Не малко направи тя в Румъния !! Крайно време е България да и влезе в полезрението!!!
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Геп

    17 1 Отговор
    Чупим рекорди по крадене!
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Шмайзера

    14 1 Отговор
    РЕМОНТИРАТ ЗДРАВ ПЪТ ЗАЩОТО ЩЕ ГО БОЯДИСАТ АСФАЛТА С БИТУМНА БОЯ И ЩЕ КАЖАТ, ЧЕ СА ГО АСФАЛТИРАЛИ!!!
  • 40 Гост

    12 0 Отговор
    Безобразията нямат граница.Как може фирма като "Агромах" и дъщерни фирми да получават държавни поръчки след като това е доказана пирамида,която дължи стотици милиони на своите подизпълнители.Има заведени дела и хоп сменят имената и всичко чисто.Трябва на собствениците и управителите да се сложат в черен списък за да не се докопват до държавни пари.Ама нали се отчитат доволно на властта какво значение има другото.

    Коментиран от #42

  • 41 Историйки от абсурдистан

    10 0 Отговор
    Чудно.
    Какво можеш да напишеш под такава статия ?
    Народ НЕспособен да се управлява сам.
    Вече дори Румъния не можем я настигна.
  • 42 Как може ли ?

    11 1 Отговор

    До коментар #40 от "Гост":

    Може,когато престъпления и кражби се протекират на държавно ниво.
    Когато името на държавата е замесено във ВСЕ-КИ крупен финансов скандал и престъпление.
    За 30-ет години колко милиарда бяха раздадени,присвоени и откраднати ?
    И как щеше да живее бг.данъкоплатец ако поне половината от тези милиарди цяха действително предназначени за него ?
    КОЛКО ОЩЕ Х30 години ЩЕ ТЪРПИМ ???
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Дупка

    4 0 Отговор

    До коментар #4 от "Шофер":

    Ела да ти я дам статистиката, директно в дупката ще ти я набия!
  • 45 апи

    7 0 Отговор
    Защото сме корумпиани ....... !
  • 46 Наблюдател

    6 2 Отговор
    АПИ добросъвестно работят за пълнене на нощни шкафчета и най-вече банкови сметки по Кайманови и други егзотични острови на тоя дето подремва гол край най-известното нощно шкафче в ЕС!
  • 47 К, като 🐞🐞🐞🐞

    7 0 Отговор
    Тя сметката кристална: 38,6 км х 800 хил. лв. = х 1 млн./км такса чекмедже!Електроинженер прави пътища?! Аз понеже имам профи книжка в този аспект, що не ме вземат малко в някой авиопревозвач! Така да "покарам" и аероплан. Така де, нали имам книжка?! От протестите незнам колко ще е файдата, ама ако народа изригне масово и избеси по дърветата голяма част от БКП-наследниците... Френската революция! Мисля, че след това ще се получи правовата държава!!!
  • 48 Протестите са ефективни за детска градин

    6 0 Отговор
    След революция винаги има Ред и Съд за богопомазаните!Те стават майстори по чукане на камъни и оформяне на павета...А някои дори се издигат и над земята...
  • 49 Не бе не искаме това

    4 1 Отговор

    До коментар #26 от "Фен":

    Искаме тулупът да подължава да си пълни чекмеджетата с пачки и кюлчета. Нали и ти го искаш?
  • 50 незнайко

    4 1 Отговор
    Ето как сами ЩЕ СИ СПРЕМ КРАНЧЕТО от ЕИ !!! Това крадене ще ни погуби !!!
  • 51 Странджата

    7 0 Отговор
    Преди 2 години минах по един участък от Симеоновград за Димитровград/подлъгах се по новия път/.Първите 10 мин. благославях правителството следващите час и половина за няколко км. отсечка ги псувах яко.15 коли с надпис пътища без жива душа наоколо в 10 сутринта+остърган от асфалт до земя път целият в огромни ями.Говорих после с местните и ми казаха,че така било от 2 години.Крайно време е да има някакъв надзор на тия строителни компании под чадъра на Бойко/или които и да е там/.
  • 52 Превозвачков

    5 1 Отговор
    Точно агромах имат НЕ изплатена фактура, за превоз на инертни материали, на която пък сума платих ДДС и данък печалба, още от магистрала Марица. ЗА ПОГРЕБАЛО ДА ГИ ДАДЪТ...
  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 И какво е

    0 1 Отговор

    До коментар #4 от "Шофер":

    е общото между президента Радев и крадливата АПИ, троле? АПИ пълни чекмеджетата на Боко, Николай Нанков и онова ловешкото недоразумение Терзийски.
  • 55 3892

    0 0 Отговор
    като спряха студеният резерв на ТЕЦ Варна , не са спрели да го финансират , да живее Доган , и да си закара след 50 г и парите с него .... не наяли се ненафинансирали се
  • 56 безпартиен

    0 1 Отговор
    Как се пълни чекмедже?
  • 57 Наблюдател

    1 1 Отговор
    По-скъпи ремонти по-големи комисионни ! А от ремонт на здрав път повече може да се краде! Тия работи ако не друго Бойко Борисов много ги разбира!