Отидете към основна версия

25 704 21

Тайният мотоциклет на Audi

  • audi-
  • nsu-
  • münch-
  • z02

С екзотични изключения като Münch немското мотоциклетостроене след Втората световна война обикновено се свързва с BMW. Друга баварска марка обаче също експериментира с разработки на две колела.

Пазен в строга секретност почти четвърт столетие, проектът Audi Z02 става достояние на широката публика чак през 1999 г. Инициатор за създаването му е вездесъщият Фердинанд Пиех - по онова време запален моторджия, който току-що е преминал от Porsche в Audi като главен технологичен директор.

С огромните си двигатели машините на Münch са едни от най-мощните, бързи и скъпи мотоциклети през 60-те и 70-те години на миналия век. В Инголщад виждат потенциала на подобни разработки, още повече, че Mammut се задвижва от 1000-кубиков агрегат от NSU Prinz.

През 1969 г. NSU става собственост на Volkswagen и е обединена с Audi. Пиех решава да се възползва от традициите и опита на един от най-старите немски производители на мотоциклети и привлича към проекта друг известен днес конструктор - Роланд Гумперт.

Така през 1975 г. се ражда Z02, единственият до момента мотоциклет на Audi. Експерименталният байк има рамка от BMW R 90S, на която е монтиран 1.1-литровият мотор на съвсем прясното Audi 50, превърнало се малко по-късно във Volkswagen Polo.

С четири цилиндъра, водно охлаждане и мощност около 70 к.с., Z02 е доста масивна и бърза машина по стандартите на 70-те години. С доста труд силовото предаване е адаптирано за работа със скоростна кутия от Norton, но резултатът си струва - максималната скорост надхвърля 200 км/ч.

Преломният момент за двуколесното Audi идва през 1977 г., когато след изтощителна тестова програма, проведена в пълна тайна дори от ръководството на компанията, мотоциклетът е представен пред тогавашния изпълнителен директор Вернер Шмид. Неговата присъда е категорична до бруталност - "Не сме търговци на велосипеди!".

След отказа Z02 е пратен да събира прах като любопитна антика от складовете на Audi, която става известна за света чак на прага на новото хилядолетие. Това обаче не значи, че някогашният мотоциклет на "Четирите кръга" не може да се сдобие с наследник. От 2012 г. компанията е собственик на италианската легенда Ducati, което предвещава интересни времена за баварското мотоциклетостроене.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини