Японският автопроизводител Toyota е подал в американското Патентно бюро заявка за запазване на интелектуалните права върху нова система за промяна на степента на сгъстяване в двигател с вътрешно горене. Инженерите на компанията предлагат за целта да се използват мотовилки с изменяема дължина.
Идеята на Toyota е буталният болт да бъде заменен от ексцентрик, чието положение се управлява с помощта на два малки хидравлични цилиндъра с бутала. Ексцентриковият механизъм регулира позицията си в зависимост от налягането на маслото и така променя разстоянието между буталото и коляновия вал. Колкото по-голямо е то, толкова по-висока става компресията и обратното.
Неотдавна двигател с променлива степен на сгъстяване представи Infiniti. Компресията при него варира между 8:1 и 14:1. За работата на механизма отговаря система от лостове и кобилици между коляновия вал и мотовилките.