Когато първата масова кола в света - Ford T се появява на бял свят, гумите й са бели на цвят. Чак по време на Първата световна война автомобилните гуми стават черни. Знаете ли обаче защо?
Предвид естествения вид на каучука, автомобилните гуми би следвало да са светли на цвят. Има една съставка обаче, която ги прави черни. Тя се нарича технически въглерод или с неправилния, но използван в разговорния език термин "сажди".
Още преди началото на Втората световна война химикът Джек Кениг доказва ползата от използването на сажди в гумите. Неговото твърдение е, че автомобилна гума без наличието в нея на технически въглерод може да издържи пробег от едва 8 000 километра, а както е известно в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години или по над 30-ина хиляди километра.
Предимствата на използването на техническия въглерод за усилване на каучука са открити от химика Джон Моут в началото на ХХ век, Чак осем години по-късно технологията започва да се използва в гумите, първоначално в тези на компанията Diamond Rubber Co.
Днес основният метод за получаване на технически въглерод е използването на пещ. Течната въглеводородна суровина се вкарва в пещта, където се изгарят природен газ и загрят въздух. Високите температури водят до отделяне на дим, който впоследствие се охлажда с вода и така се филтрират малки частици сажди. Полученият прах се оформя в гранули, за по-лесно транспортиране.