Отидете към основна версия

24 008 19

Защо не се използва барут вместо бензин?

  • бензин-
  • барут-
  • автомобили

Задавали ли сте си въпроса: След като куршумът излита от дулото на оръжието с огромна скорост, то защо подобен механизъм не се използва и в автомобилите?

Изхождайки от първия закон на термодинамиката, енергия не може да бъде създадена или унищожена. Автомобилът преобразува наличната енергия в кинетична, като тази енергия идва от продукти от нефт или от електричество. Ние обаче ще поговорим за бензиновите коли.

И така, смес от бензин и въздух попадат в цилиндъра, където се сгъстява от буталото, а сгъстената смес се възпламенява, което кара буталото да се върне, като по този начин се завърта и коляновия вал. Използването на бензин е масово, защото първо той е сравнително евтин и второ, отделя много енергия при горене.

Казано накратко, то отделената енергия е нещо като "енергиен напор", получаващ се от определено количество субстанция. За да се движи нормално един автомобил му е нужно вещество с ефективно съотношение между мощност и тегло.

В стандартния акумулатор, който присъства във всички автомобили това съотношение е малко - 0.17 мегаджаула на килограм, а в урана от реактор, например, то е прекалено голямо - 80 620 000 мегаджаула на килограм. Така се стига до използването на бензин, който е далеч "по-скромен" от урана, но и доста по-ефективен от оловно киселинните акумулатори.

Всичко това ни връща към въпроса от заглавието - Защо не се използва барут вместо бензин? Барутът отделя енергия равна на 11.3 мегаджаула на килограм, като на този фон отделяната от бензина енергия е 46.4 мегаджаула на килограм. Оказва се, че барутът има шокиращо ниска отделена енергия, която обаче е достатъчна да изстреля куршума, но не и тези тон и половина, колкото е средната маса на един автомобил.

Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 19 гласа.

Свързани новини