Задавали ли сте си въпроса: След като куршумът излита от дулото на оръжието с огромна скорост, то защо подобен механизъм не се използва и в автомобилите?
Изхождайки от първия закон на термодинамиката, енергия не може да бъде създадена или унищожена. Автомобилът преобразува наличната енергия в кинетична, като тази енергия идва от продукти от нефт или от електричество. Ние обаче ще поговорим за бензиновите коли.
И така, смес от бензин и въздух попадат в цилиндъра, където се сгъстява от буталото, а сгъстената смес се възпламенява, което кара буталото да се върне, като по този начин се завърта и коляновия вал. Използването на бензин е масово, защото първо той е сравнително евтин и второ, отделя много енергия при горене.
Казано накратко, то отделената енергия е нещо като "енергиен напор", получаващ се от определено количество субстанция. За да се движи нормално един автомобил му е нужно вещество с ефективно съотношение между мощност и тегло.
В стандартния акумулатор, който присъства във всички автомобили това съотношение е малко - 0.17 мегаджаула на килограм, а в урана от реактор, например, то е прекалено голямо - 80 620 000 мегаджаула на килограм. Така се стига до използването на бензин, който е далеч "по-скромен" от урана, но и доста по-ефективен от оловно киселинните акумулатори.
Всичко това ни връща към въпроса от заглавието - Защо не се използва барут вместо бензин? Барутът отделя енергия равна на 11.3 мегаджаула на килограм, като на този фон отделяната от бензина енергия е 46.4 мегаджаула на килограм. Оказва се, че барутът има шокиращо ниска отделена енергия, която обаче е достатъчна да изстреля куршума, но не и тези тон и половина, колкото е средната маса на един автомобил.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Яжо Секвоев
Коментиран от #2
11:13 14.08.2019
2 Яжо Секвоев
До коментар #1 от "Яжо Секвоев":
От какво се прави Барут? Яко сладури сте! Сега да не дуднем КАК.11:24 14.08.2019
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 чико
Коментиран от #9, #19
11:37 14.08.2019
5 АУДИттрс420
12:18 14.08.2019
6 ТАД
13:24 14.08.2019
7 Jack Bauer
Коментиран от #10
13:24 14.08.2019
8 Кафъфъл
13:32 14.08.2019
9 майстора
До коментар #4 от "чико":
Да почти... само дето е малко еволюирал ....малко малко колкото е разликата в еволюционно отношение между динозавър и човек......13:33 14.08.2019
10 Димов
До коментар #7 от "Jack Bauer":
Тъкмо щях да питам същото. Малоумна работа, ей. Тия хора хептен изтрещяха. Бензинови патрони: "- Ти с какви стреляш? - С безоловни. А ти? - Аз съм с рейсингови с добавки за октан."13:44 14.08.2019
11 Dron
А всъщност са се ползвали за стартиране на двигателя.
16:22 14.08.2019
12 Симпатичен и скромен Пекински пор вдовец
21:50 14.08.2019
13 Проба
23:00 14.08.2019
14 Бонус
23:03 14.08.2019
15 Емил
17:56 15.08.2019
16 гуньо
19:13 15.08.2019
17 ТАС
В случая не е важна енергията, а характеристиките на горене на веществата. Има понятие скорост на горене. При течните горива то не е толкова зависимо от налягането съда(цилиндъра или патрона). При барута нещата са много различни. Скоростта му на горене силно зависи от налягането в съда. На практика се получава, че след първоначалното запалване в затворен съд той си само ускорява горенето защото повишава налягането в съда(лесно може да разруши съда) замислете се колко с дебели стените на затвора на едно оръжие. Обема на отделените газове е много голям, около 500 пъти по-голям от началния за бездимния барут. Стандартния дизелов двигател работи с до 20 пъти повишен обем(20 атмосфери). Подобен процес става почти неконтролируем в затворена среда.
22:07 15.08.2019
18 Глупости
07:57 16.08.2019
19 Cyka
До коментар #4 от "чико":
Информативно и крайно безполезно. Как е възможна цилиндрите да се пълнят с барут и каква система ще е необходима за това. Дали ще сработва достатъчно добре? И как ще се отрази на механика от колекторите, през клапаните и цилиндрите на сухото гориво, което вероятно ще полепва по стените на цилиндъра и всичко останало.15:59 16.08.2019