14 Август, 2019 11:06 24 007 19

Защо не се използва барут вместо бензин?

  • бензин-
  • барут-
  • автомобили
Защо не се използва барут вместо бензин? - 1

Задавали ли сте си въпроса: След като куршумът излита от дулото на оръжието с огромна скорост, то защо подобен механизъм не се използва и в автомобилите?

Изхождайки от първия закон на термодинамиката, енергия не може да бъде създадена или унищожена. Автомобилът преобразува наличната енергия в кинетична, като тази енергия идва от продукти от нефт или от електричество. Ние обаче ще поговорим за бензиновите коли.

И така, смес от бензин и въздух попадат в цилиндъра, където се сгъстява от буталото, а сгъстената смес се възпламенява, което кара буталото да се върне, като по този начин се завърта и коляновия вал. Използването на бензин е масово, защото първо той е сравнително евтин и второ, отделя много енергия при горене.

Защо не се използва барут вместо бензин?

Казано накратко, то отделената енергия е нещо като "енергиен напор", получаващ се от определено количество субстанция. За да се движи нормално един автомобил му е нужно вещество с ефективно съотношение между мощност и тегло.

В стандартния акумулатор, който присъства във всички автомобили това съотношение е малко - 0.17 мегаджаула на килограм, а в урана от реактор, например, то е прекалено голямо - 80 620 000 мегаджаула на килограм. Така се стига до използването на бензин, който е далеч "по-скромен" от урана, но и доста по-ефективен от оловно киселинните акумулатори.

Всичко това ни връща към въпроса от заглавието - Защо не се използва барут вместо бензин? Барутът отделя енергия равна на 11.3 мегаджаула на килограм, като на този фон отделяната от бензина енергия е 46.4 мегаджаула на килограм. Оказва се, че барутът има шокиращо ниска отделена енергия, която обаче е достатъчна да изстреля куршума, но не и тези тон и половина, колкото е средната маса на един автомобил.

Защо не се използва барут вместо бензин?


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 19 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Яжо Секвоев

    32 6 Отговор
    Па смени дилъра бре!

    Коментиран от #2

  • 2 Яжо Секвоев

    7 3 Отговор

    До коментар #1 от "Яжо Секвоев":

    От какво се прави Барут? Яко сладури сте! Сега да не дуднем КАК.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 чико

    20 3 Отговор
    За сведение първите двигатели на дизел са работели със стрит като брашно въглищен прах.Съвременния дизел е всъщност двигател на Сабатие ,но популярност е добил под името на Дизел.

    Коментиран от #9, #19

  • 5 АУДИттрс420

    1 3 Отговор
    къде си суперкар
  • 6 ТАД

    12 1 Отговор
    Защото трудно минава по тръбите ;-)
  • 7 Jack Bauer

    25 2 Отговор
    Интересна статия. И се сещам за следващия въпрос - защо патроните не ги правят с бензин, след като бензина има по-добро съотношение отделяна енергия/тегло? Тогава боеприпасите ще бъдат по-леки и доста по-мощни.

    Коментиран от #10

  • 8 Кафъфъл

    7 3 Отговор
    А аз питам, защо не се използват лай.... вместо мозък?
  • 9 майстора

    0 1 Отговор

    До коментар #4 от "чико":

    Да почти... само дето е малко еволюирал ....малко малко колкото е разликата в еволюционно отношение между динозавър и човек......
  • 10 Димов

    17 1 Отговор

    До коментар #7 от "Jack Bauer":

    Тъкмо щях да питам същото. Малоумна работа, ей. Тия хора хептен изтрещяха. Бензинови патрони: "- Ти с какви стреляш? - С безоловни. А ти? - Аз съм с рейсингови с добавки за октан."
  • 11 Dron

    4 1 Отговор
    https://en.wikipedia.org/wiki/Coffman_engine_starter

    А всъщност са се ползвали за стартиране на двигателя.
  • 12 Симпатичен и скромен Пекински пор вдовец

    1 1 Отговор
    би било суперско с барут заредено колицататполи за минута от българия в бразилия
  • 13 Проба

    7 0 Отговор
    Смесете барут с бензин, гаранция колата ви ще литни.
  • 14 Бонус

    5 1 Отговор
    И бонус, светлинни ефекти.
  • 15 Емил

    4 1 Отговор
    Сега обясни и обратното - като бензинът е толкова енергийно висок, защо не става за патрони, а само за "коктейл молотов"! СМЕШНИЦИ!
  • 16 гуньо

    3 0 Отговор
    Навремето са правили такива опити дори имало прототип но се оказало бошлаф работа много не ефективен се оказал.Но на въглища и дърва има газоженни двигатели пиролиза мисля беше и отделя газ.Малко преди и по време на втората свтовна воина са били доста распространени поради липсата на бензин.Бях чел някаде че имало и самолети които исползвали въглищен прах,правоточни двигатели мисля че бяха и представлява една траба надупчена.Извинявам се че немога да дам подробности много отдавна съм го чел и бях много изненадан че има такъв двигател ито на самолет за това съм го запомнил.
  • 17 ТАС

    2 1 Отговор
    Журналисти, като не ви е работата да се бъркате в науките физика и химия не го правете.
    В случая не е важна енергията, а характеристиките на горене на веществата. Има понятие скорост на горене. При течните горива то не е толкова зависимо от налягането съда(цилиндъра или патрона). При барута нещата са много различни. Скоростта му на горене силно зависи от налягането в съда. На практика се получава, че след първоначалното запалване в затворен съд той си само ускорява горенето защото повишава налягането в съда(лесно може да разруши съда) замислете се колко с дебели стените на затвора на едно оръжие. Обема на отделените газове е много голям, около 500 пъти по-голям от началния за бездимния барут. Стандартния дизелов двигател работи с до 20 пъти повишен обем(20 атмосфери). Подобен процес става почти неконтролируем в затворена среда.
  • 18 Глупости

    1 0 Отговор
    Двигател на Сабатие?! Има теоретични разработки в тази насока заедно с Тринклер, поради което се нарича "двигател на Сабатие-Тринклер", но реално се отличава доста от разработките на Дизел. Впрочем, покажи ми само един линк към сайт с инфо за първите работещи двигатели на въглищен прах, защото съм сигурен, че опитите да се внесе въглищен прах в горивната камера са неуспешни - самото гориво трябва да се подава непрекъснато, а изгорелите вече сажди да се изкарат навън. Т.е. работещ двигател на въглищен прах никога НЕ Е СЪЗДАВАН!
  • 19 Cyka

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "чико":

    Информативно и крайно безполезно. Как е възможна цилиндрите да се пълнят с барут и каква система ще е необходима за това. Дали ще сработва достатъчно добре? И как ще се отрази на механика от колекторите, през клапаните и цилиндрите на сухото гориво, което вероятно ще полепва по стените на цилиндъра и всичко останало.