Компанията разработва този агрегат от доста години, като основният акцент в него е системата за запалване SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) или иначе казано самозапалването на горивната смес от въздух и бензин се получава от компресия, както при дизеловите двигатели.
Сега Mazda представи негова актуализирана версия. Нека си припомним първоначалните характеристики на този необичаен двигател с вътрешно горене. Той е с обем 2.0 литра, мощността му е 180 к.с., а максималният въртящ момент - 224 Нм. Степента на компресия на двигателя достига впечатляващите 15: 1.
В режим на празен ход в Skyactiv-X бензинът се самозапалва поради компресията, а традиционните свещи се включват само при натоварване. Сега във версия 1.1 максималната мощност е увеличена от 180 на 190 к.с., а тягата нараства от 224 на 240 Нм.
Вярно е, че ако по-рано пиковият въртящ момент се достигаше при 3000 об/мин, сега това се случва при 4500. Не може обаче да се каже, че двигателят е станал по-„нервен“, тъй като тягата също се е увеличила в диапазона от около 1500 об/мин, поради което ускорението на колата, според японците, се е подобрило значително.
Сега на дневен ред стои въпросът: Дали тези, които са купили Mazda3 с двигател Skyactiv-X през 2020 година, автоматично се оказват собственици на остарял двигател? Отговорът е: Съвсем не: всички промени са свързани с препрограмиране на електрониката.
В началото на 2021 г. шофьорите ще могат да актуализират софтуера на своите автомобили за версия 1.1. Ще припомним, че за да подпомогне бензиновия двигател, Mazda3 е оборудвана и с "мека хибридна" система добавяща 6.5 к.с. идващи от синхронен двигател с променлив ток (4.8 kW) и литиево-йонна батерия.
Динамичните характеристики на Mazda3 с обновения двигател все още не са уточнени. Хечбекът с предишната версия на софтуера ускорява от 0 до 100 км за 8.2 секунди с механична трансмисия и за 8.6 секунди с автоматична скоростна кутия.