Китайският производител на батерии Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) беше домакин на онлайн събитието Tech Zone, за да покаже търговски образци на първото си поколение натриево-йонни батерии. Те могат да се произвеждат паралелно с литиево-йонните, без преоборудване на конвейерите, а могат да се използват и в електрически превозни средства. Досега такива батерии не можеха да се похвалят с изключителни характеристики, но CATL успя да реши основния проблем: да синтезира материали за катода и анода с необходимите кинетични свойства.
Натриево-йонната батерия работи по подобен начин на литиево-йонната батерия. Когато устройството се зарежда и разрежда, йони се движат между катода и анода. Но техните размери са по -големи от тези на литиевите йони, като освен това натриевите йони са склонни към образуване на нежелани примеси, които съкращават живота на батерията и следователно са взискателни към структурната стабилност и кинетичните свойства на материалите за катода и анода. CATL твърди, че е намерил решения на тези проблеми.
По този начин като катод се използва материал, наречен Prussian white с рециклирана обемна структура, което решава проблема със загубата на капацитет. А за анода - порест материал на базата на твърд въглерод, който осигурява бързо движение на натриеви йони и дълъг експлоатационен живот. В същото време плътността на съхранение на енергия на натриево-йонна батерия е ниска: само 160 вата на килограм (за литиево-йонни батерии-285 W/kg).
В сравнение с литиево-железните фосфатни батерии, натриевите йонни батерии се представят по -добре при ниски температури и се зареждат по-бързо. За други показатели - безопасност, ресурс и ефективност на прилагането - те имат паритет.
Новите батерии имат редица предимства. Например, отнема само 15 минути, за да презаредите до 80 процента. При -20 ° C батерията запазва повече от 90 процента от капацитета си. CATL вижда няколко сценария за използване на източници за натриево-йонните батерии. Първо, електрически превозни средства, особено ако се експлоатират в региони със студен климат и второ, буферни устройства за съхранение на енергия, да речем, за слънчеви панели.