Китайският концерн Dongfeng Motor обяви доставката на партида от 50 електрически автомобила Dongfeng Aeolus E70 с твърдотелни батерии, разработени съвместно с производителя на литий Ganfeng Lithium. Тези седани ще влязат в пробна експлоатация в таксиметровите компании на Дзянси, Гуанджоу, Жедзян и Дзянсу. Все още не се говори за серийно производство на такива машини.
Спомнете си защо твърдотелните батерии са по-добри от конвенционалните литиево-йонни? Най-важното предимство на такива батерии е тяхната свръхбезопасност. Те няма да се запалят дори ако са пробити или ударени. Електролитът в тях не е течен, а твърд, поради което батерията е по-лека, по-плътна и по-компактна. И съответно са по-продуктивни: твърдите литиево-серни батерии са около пет пъти по-ефективни от литиево-йонните!
Тъй като не се страхуват от прегряване и хипотермия, те се зареждат по-бързо и имат по-дълъг експлоатационен живот и могат да се произвеждат по-лесно и по-бързо. С такива батерии е лесно да се правят сравнително евтини електрически превозни средства, които могат да се управляват свободно в широк диапазон от температури. Но все още няма промишлени, използваеми образци на такива батерии: учени и инженери продължават да работят неуморно. Ето защо първото такова тестване на електромобили Dongfeng е толкова интересно.
Вярно е, че батериите в китайските автомобили все още не са напълно твърдотелни. Това са така наречените полутвърди литиево-метални батерии – с анод не от графит, а от литий, като електролитът в тях е течен. Тези (първо поколение) батерии използват уникална гъвкава диафрагма, която позволява на литиевите йони да протичат между електродите, но блокира образуването на дендрити, основният проблем при литиево-анодните батерии. Производителността на такава батерия в сравнение с конвенционалните литиево-йонни е с около 80% по-висока - което е повече от добър показател.
Отделните елементи са тествани за пробиване и 50% деформация на смачкване. Нещо повече, според Dongfeng, батериите са тествани при екстремни условия при 180 градуса по Целзий. Батерийният модул използва рамка от алуминиева сплав, изработена с високопрецизна технология за лазерно заваряване. Ефективността на батерията достига 86 процента.
Ganfeng Lithium също така работи върху второ поколение твърдотелни батерии с енергийна плътност над 360 Wh/kg, но няма информация за времето на появата им. До момента компанията е пуснала производствена линия с капацитет 0,3 GWh, която произвежда твърдотелни батерии от първо поколение. През следващите години Ganfeng Lithium ще отвори още един завод за батерии, който ще може да произвежда приблизително 10 GWh годишно.
За съжаление характеристиките на Dongfeng Aeolus E70 с твърда батерия не се разкриват - известно е само, че машините поддържат и технологията "суап", тоест смяна на празна батерия с пълна на специална станция за три минути.
Стандартният седан навлезе на китайския пазар още през 2017 г. и се доставя основно на таксиметровите компании. Автомобилът е разработен в тясно сътрудничество с Peugeot и Citroen. Един електродвигател с мощност 125 конски сили е отговорен за тягата, с която автомобилът може да ускори до 100 км/ч за 9.9 секунди. Максималната скорост е 150 километра в час. Батерията е с капацитет 50.8 kWh, а автономният пробег е 351 км.