Производителите на автомобили се опитват да натъпчат все повече и повече функции в своите информационно-развлекателни системи. Повечето от тях са просто трикове и никой не ги използва след първата среща с тях, докато други могат да бъдат полезни, но са толкова лошо проектирани и внедрени, че повечето предпочитат да ги избягват и да използват мобилните си телефони. Въпреки това автомобилната индустрия харчи милиарди за разработване на софтуер и това е истински срам, тъй като е видно, че смартфоните на пазара с в пъти по-добри алтернативи.
Един от основните примери е навигационната система. Почти всяко превозно средство на пазара днес, дори в по-ниските класове, разполага с навигационна система в таблото. Това беше желана функция в дните, когато смартфоните не съществуваха. Само най-ексклузивните модели идваха с навигация и това предизвика повишаване на цените на тези и без това доста скъпи автомобили.
През последните пет години обаче приложенията за смартфони станаха много по-добри. Трудно е да си представим някой да се откаже от Google Maps или Waze и да използва навигацията на колата, на която често липсват най-основните функции като отчетиза трафик в реално време, например. Освен това все по-големите екрани на смартфоните станаха и по-ярки от повечето дисплеи на автомобили.
Последният пирон в ковчега беше, когато интерфейсите на Apple CarPlay и Android Auto станаха норма в превозните средства. В началото не беше лесно, тъй като производителите на автомобили не бяха склонни да позволят на Google и Apple да диктуват играта на техен терен. Но след като хората свикнаха с тях, нямаше връщане назад и скоро малцина искаха да си купят кола без този вид интеграция на смартфона. Въпреки това автомобилните производители продължават да предлагат навигационни системи и все още искат да харчат милиарди за разработване на нов софтуер.
Спомняме си, когато за първи път карахме Mercedes-Benz A-Klasse с новия интерфейс MBUX, който между другото е разработен в България още през 2018 г. Огромните екрани и красивият интерфейс бяха почти безполезни. По принцип беше невъзможно да накараме колата да се придвижи до хотела, в който бяхме отседнали, с помощта на гласови команди.
Още тогава бяхме озадачени защо Mercedes-Benz искат да разработят собствената си система за гласови команди, вместо да използват тази на Google или Apple. На въпрос представителите на компанията се похвалиха, че тяхната система е много по-добра и достъпна на повече езици. Практиката обаче показа, че още тогава от Mercedes не са били прави. Google прекара последните десетилетия в усъвършенстване на своята система за гласови команди и компания с доста по-малък опит в софтуера не може да се пребори това.
И все пак производителите на автомобили продължават да не разбират това. Тяхната борба не е да дадат на хората по-добър избор, а да запазят контрола. Използването на автомобил генерира много данни, които могат да бъдат събрани за печалба, а предоставянето на тези данни на Google или Apple не е това, което искат производителите на автомобили. Това е и основната причина, поради която Toyota отказваше да предложи Android Auto и Apple CarPlay до съвсем скоро, през 2018 г. BMW дори искаше хората да плащат за използването на Apple CarPlay , въпреки че този ход им се отрази негативно.
Сега, румънската марка Dacia направи един гениален ход. Тя представи новото Sandero с една на пръв поглед незначителна характеристика, която веднага ни се стори гениален ход. Базовата версия на колата няма никакъв екран на таблото, а само ефектен държач за смартфон. Просто трябва да поставите смартфона си там, да инсталирате интелигентното приложение и вуала, имате екран на таблото с достъп до всички функции на колата, радиото и всичко останало. Дори и премиум марките не могат да направят по-добър софтуер от този на смартфоните, а Dacia спести много пари от това си гениално решение.
Така постепенно нещата започват да се завъртат и виждаме, че големите производители на автомобили вече се обръщат към софтуерни компании за помощ. GMC Hummer EV ще използва Android Automotive OS за захранване на информационно-развлекателната си система, с всички екстри, които идват с нея. Volvo също използва операционната система на Google в своята гама от превозни средства Recharge, а Ford обяви същото за своите коли, които ще бъдат пуснати на пазара през следващата година.
Това е почти задължително решение и за електрическите превозни средства, тъй като навигационната система се нуждае от достъп до данните за превозното средство, за да оцени обхвата и да програмира следващото спиране на зареждане в навигацията. Да се надяваме, че производителите на автомобили ще се разберат това и ще оставят тази работа на софтуерните компании, като по този начин това ще е в полза на техните клиенти. Защото днес никой не се интересува от навигационната система в автомобила, то била тя и с размерите на телевизор.