В Германия фалира компанията BIA Forst, която произвеждаше хромирани звездни лога за автомобили Mercedes-Benz. Заводът, който произвежда части и за други германски автомобилни производители, ще бъде затворен до края на годината, а 150 от служителите му ще бъдат съкратени. Монтираната през 2020 година нова скъпа линия за поцинковане пък ще бъде демонтирана.
Причината за затварянето на предприятието, според представители на компанията, е "липса на устойчиви перспективи". Оборотът на BIA Forst намалява през последните две години, заедно със световния спад в продажбите на автомобили. В същото време разходите растат, загубите се трупат, а рязкото поскъпване на енергията очевидно беше капката, която преля чашата.
Mercedes-Benz реагира доста спокойно на тази новина. Според изданието Echo24 автомобилният производител не очаква прекъсвания в доставките на звезди, тъй като други изпълнители също ги произвеждат. Въпреки това, BIA Forst далеч не е единственият доставчик на германската автомобилна индустрия, който е банкрутира напоследък.
Преди месец, след повече от век и половина от съществуването си, Borges, основен производител на пластмасови панели и изолационни материали за автомобили, подаде молба за банкрут. Месец по-рано основаната в началото на миналия век Dr. Schneider, която произвежда вентилационни системи и части за автомобилни интериори, също фалира. И това са само два от най-ярките примери.
Самите производители на автомобили, за разлика от доставчиците на резервни части, се справят доста добре. Миналата година те насочиха фокуса си към производството на скъпи модели, носещи добри печалби, така че спадът в продажбите на автомобили не се отрази по никакъв начин на приходите им - те дори нараснаха.
Напоследък обаче броят на продажбите също започна да расте, но според експерти това е само временен ефект, дължащ се на най-лошата за автомобилната индустрия година, когато пандемията и недостига на необходимите микрочипове за производство почти спря производството на автомобили.
Но за доставчиците на части финансовият успех на техните клиенти няма положителен ефект. За тях няма значение дали произведената част ще бъде монтирана на скъпа или евтина кола - накрая ще получават еднакви пари за нея. Докато производителите на автомобили изгодно намаляват производството на евтини модели, доставчиците губят печалби и препълват складовете си с готова продукция.
Освен това не е известно дали тези резервни части, произведени през последните две години, ще бъдат необходими на някого в бъдеще - гамата от автомобили се актуализира редовно и вече се задава масов преход към електрически автомобили, които използват и други резервни части, и дори други емблеми.
През пролетта на тази година се стигна почти до директен конфликт. Неспособни да издържат на последиците от продължителната криза в индустрията, която вече беше доста ясно насложена върху енергийната криза, изпълнителите поискаха автомобилните производители да преразгледат договорите и цените, фиксирани в тях.
В същото време някои очакваха да се споразумеят по приятелски начин, но например Mann + Hummel, заплаши с рязко спиране на доставките. Като посредник Асоциацията на германските производители на автомобили се опита да уреди спора, но очевидно не много успешно.
Концерните не бяха много склонни да правят отстъпки, а доставчиците, по-голямата част от които са малки компании, просто нямаха сила за съдебни спорове. Освен това цялата ситуация се оказа всъщност един голям форсмажор - за такова увеличение на цените на енергията, а с това и увеличението на разходите, никой в бранша не бе подготвен. Само големи изпълнители като Bosch и Continental, но те са малка капка в морето.
Според списание Spiegel сега концерните, очевидно осъзнали сериозността на ситуацията, са започнали да търсят нови доставчици в чужбина. По-специално, португалската компания Soplast отбеляза увеличение на заявките от немски производители. Но както Маурисио Моралес, говорител на компанията за автомобилни гайки и болтове Würth Industrie Service, посочва, възстановяването на веригите за доставки може да отнеме половин година.
Доставчиците, поне тези от тях, които все още не са фалирали, възнамеряват да преместят производството си в чужбина - според Съюза на германските търговско-промишлени камари делът на компаниите с такива планове е най-висок в германската автомобилна индустрия.