Така "ябълковата компания" цели да постигне напредък в картите, търсенето и рекламата, което създаде курс на сблъсък между големите технологични компании. Двата гиганта от Силиконовата долина са съперници на пазара на смартфони, откакто Google придоби и популяризира операционната система Android през 2000-те години.
Съоснователят на Apple Стив Джобс нарече Android „откраднат продукт“, който имитира мобилния софтуер iOS на Apple, след което обяви „война“ на Google, измествайки тогавашния главен изпълнителен директор на компанията за търсене Ерик Шмид от борда на директорите на Apple през 2009 г.
Въпреки че оттогава съперничеството е по-малко шумно, двама бивши инженери на Apple казаха, че производителят на iPhone оттогава има „ненавист“ към Google. Един от тези хора каза, че Apple все още е въвлечена в „тиха война“ срещу своя най-голям съперник.
Той прави това чрез разработване на функции, които могат да позволят на производителя на iPhone да отдели още повече своите продукти от услугите, предлагани от Google. Първият фронт на тази битка е картографирането, което започна през 2012 г., когато Apple пусна Maps, измествайки своя съперник Google като предварително изтеглено приложение.
Този ход трябваше да бъде блестящ момент за софтуерната мощ на Apple, но стартирането беше толкова бъгово – някои мостове например изглеждаха деформирани и потънаха в океаните – че главният изпълнителен директор Тим Кук каза, че „изключително съжалява за разочарованието, което това е причинило на нашите клиенти".
Картите на Apple обаче се подобриха значително през последното десетилетие. По-рано този месец той обяви Business Connect, функция, която позволява на компаниите да заявят своето цифрово местоположение, за да могат да взаимодействат с потребителите, да показват снимки и да предлагат промоции.
Това е пряко предизвикателство към Google Maps, който си партнира с платформата за препоръки Yelp, за да предлага подобна информация и прави приходи от реклама и такси за препоръки. Business Connect отива по-далеч, като се възползва от операционната система на Apple, за да даде на потребителите на iOS уникални функции, като безпроблемна интеграция с Apple Pay или Business Chat, инструмент за текстови разговори за търговия.
„Apple е в много добра позиция да се отдели от Google все повече и повече, до голяма степен под прикритието на поверителността на потребителите“, каза Кори Мънчбах, главен изпълнителен директор на BlueConic, платформа за клиентски данни.
Вторият фронт в битката е търсенето. Докато Apple рядко обсъжда продукти, докато са в процес на разработка, компанията отдавна работи върху функция, известна вътрешно като „Apple Search“, инструмент, който улеснява „милиарди търсения“ на ден, според служителите на проекта.
Екипът за търсене на Apple датира поне от 2013 г., когато придобива Topsy Labs, стартираща компания, която индексира Twitter, за да даде възможност за търсене и анализи. Технологията се използва всеки път, когато потребител на iPhone попита гласовия асистент Siri на Apple за информация, въведе заявки от началния екран или използва функцията за търсене „Spotlight“ на Mac.
Предложението за търсене на Apple беше разширено с покупката през 2019 г. на Laserlike, стартираща компания за изкуствен интелект, основана от бивши инженери на Google, която описа мисията си като предоставяне на „висококачествена информация и разнообразни гледни точки по всяка тема от цялата мрежа“.
Джош Кьониг, главен стратегически директор в Pantheon, платформа за операции на уебсайтове, каза, че Apple може бързо да отхапе 92-процентния дял на Google в пазара за търсене, като не направи Google настройката по подразбиране за 1,2 милиарда потребители на iPhone.
„Ако Apple можеше да изгради нещо, което по същество да е толкова добро, колкото „Google classic“ – Google около 2010 г., когато беше проста търсачка, по-малко оптимизирана за приходи от реклами – хората може просто да предпочетат това“, каза Кьониг. Това обаче би било скъпо. Alphabet плаща на Apple между 8 и 12 милиарда долара годишно, за да бъде Google търсачката по подразбиране в iOS, според Министерството на правосъдието на САЩ.
И все пак, изместването на Google на iPhone и гарантирането на потребителите, че техните уеб заявки няма да изтекат към брокери на данни от трети страни, ще се съгласува добре със софтуерните промени и маркетинговата кампания на Apple, ориентирани към поверителността – като същевременно потенциално ще донесе огромен удар за бизнеса на Google.
Откакто стартира политика за поверителност през април 2021 г., която лиши компании като Facebook и Snap от лесно изграждане на потребителски профили и проследяване на техните действия от приложение в приложение, акциите на тези компании се сринаха съответно с 58 процента и 84 процента.
Третият фронт в битката на Apple може да се окаже най-опустошителен: нейните амбиции в онлайн рекламата, където Alphabet прави повече от 80 процента от приходите си. Миналото лято Apple публикува позиция на своите страници за работа за някой, който да „движи дизайна на възможно най-ориентираната към поверителността, сложна платформа от страна на търсенето“. DSP е инструмент за закупуване на цифрови медии, който позволява на рекламодателите да купуват рекламни места на множество борси.
Обявата за работа беше индикация, че Apple иска да изгради нова рекламна мрежа, която да промени начина, по който рекламите се доставят на потребителите на iPhone и да държи посредниците на данни от трети страни извън цикъла.
Ролята беше изпълнена през септември от Кийт Вайсберг като групов продуктов мениджър на Ad Platforms. Вайсбург, който също е прекарал десетилетие в Google и YouTube, е бил старши продуктов мениджър за DSP на Amazon.
Ходът на Apple на три фронта остави позицията на Alphabet в iOS да изглежда „по-уязвима от всякога“, каза Андрю Липсман, анализатор в Insider Intelligence. „Apple е все по-стимулирана да навлезе в бизнеса с търсачки, тъй като изгражда своята рекламна ръка. Търсенето е ключът към огромно количество данни от първи страни и това е новото бойно поле за бъдещето на дигиталната реклама.“