Производителите на автомобили продават на трети страни подробни доклади за шофьорските навици на клиентите си и тези доклади влияят върху цената на застрахователните полици. Това показва разследване на New York Times.
General Motors, Honda, Kia, Mitsubishi, Subaru и други автомобилни производители събират данни от свързани с интернет превозни средства
И въз основа на тази информация се съставят поведенчески профили на водачите, които съдържат подробни описания на това колко често даден шофьор използва аварийно спиране, колко често той нарушава ограничението на скоростта и колко склонен е към рязко ускорение, когато светофарът светне зелено.
Частен случай
През 2022 г. 65-годишният американец Кен Дал установява, че застрахователната му премия се е увеличила с 21%. Той се свърза с няколко застрахователни компании, но всички те му предлагат неадекватни според него цени за полица Каско. Един застрахователен агент впоследствие призна, че данните от профила му в LexisNexis са причината.
Базираната в Ню Йорк LexisNexis е глобален брокер на данни с отдел Risk Solutions, който предлага анализ на данни в редица индустрии, включително автомобилостроенето. Наборите от данни обикновено включват злополуки и нарушения на пътя, но 258-страничният „доклад за разкриване на потребители“ казва много повече за неговите навици на шофиране.
Всичките му пътувания през последните шест месеца са изброени на 130 страници
Това са общо 640 пътувания. Докладът включва датите на всяко пътуване, часа на началото и края му, изминатото разстояние и също така оценява поведението му при шофиране по отношение на превишена скорост, спиране и ускорение.
Оказва се, че понякога шофира безразсъдно, което кара застрахователната му премия да се вдига. Дал несъзнателно е включил функцията на колата си, за да оцени стила си на шофиране и не е прочел обяснението с дребен шрифт относно възможността за прехвърляне на тези данни на трети страни. Той е само един от многото хора, които са изправени пред нарастващи застрахователни разходи поради събиране на данни, за което дори не знаят.
Някои шофьори дори не са включвали тази функция
Но застрахователните им премии все пак са се повишили - когато това се случи, не винаги е възможно да се разберат причините. LexisNexis открито заявява, че може да предостави на застрахователните компании доклади за „реално поведение при шофиране“ за повече от 10 милиона превозни средства.
Съгласно закона всеки може да поиска справка за своя профил онлайн от брокер на данни, но това няма да се отрази на размера на застрахователната премия. Но за да не се случва това е най-добре внимателно да проучите настройките на автомобил с достъп до интернет и да деактивирате всички функции за споделяне на данни.