„Задкрилките, по дяволите!” и „Командире, падаме”. Това са последните думи от пилотската кабина на разбилия се руски Ту-154 в Сочи.
Вицепрезидентът на Федерацията на любителската авиация заслужилият летец – изпитател на СССР Виктор Заболотски уточни, че ако самолетът има проблеми със задкрилките, то той става неуправляем.
Експертите се надяват, че след като бъде намерена и втората черна кутия, то картината от трагедията ще се нареди до последните минути на полета.
Задкрилките осигуряват по-доброто набиране на височина, но при излитането не са били в подходяща позиция. Алармата в пилотската кабина може да не се е включила и никой не е разбрал за проблема. Това предполагат руски авиационни специалисти, цитирани от РБК.
Според тях процедурата при полети на военни самолети предвижда те да бъдат водени от земята от военен диспечър по секретна честота. При аварийна ситуация на борда първо се уведомяват военните, а след това гражданските власти. Дали е имало такава комуникация не е ясно в момента.
Веднага след трагедията стана известно, че кулата в Сочи е поддържала нормален контакт с пилотите преди самолетът изненадващо да изчезне от радарите. Първите данни бяха, че пилотите не са съобщили за нередност или техническа неизправност на борда.
Проблем със задкрилките причини самолетната катастрофа в Мадрид на 20 август 2008 г. Тогава загинаха 154 души, сред които и българка - 40-годишната Антоанета Станимирова, майка на футболиста Мартин Кожухаров от младежкия отбор на „Реал Мадрид”.