Румънските власти блокираха възможността за доставка на руска бронетехника в Сърбия по река Дунав. Както съобщава сръбската информационна агенция Informer, причината поради която Букурещ възпрепятства получаването на бронетехника от Сърбия е директно разпореждане от ръководството на НАТО, пише руското издание „Московский комсомолец“, предаде агенция "Фокус".
Както отбелязва изданието, решението на румънските власти напълно нарушава Дунавската навигационна конвенция, според която река Дунав е международен воден път. Според военния и политически експерт на "Информър" Мирослав Лазански, става въпрос за партида от 30 танка Т-72Б3 и 30 бронетранспортьора БРДМ-2. През 2016 г. Русия реши да изпрати оборудването като подарък на Сърбия в рамките на военното сътрудничество между двете страни. Най-евтиният начин, според експерта, е оборудването да се изпрати по Черно море и Дунав. Но поради позицията на НАТО доставката на важната за сръбската армия техника става невъзможна.
Според Лазански, на 16-17 юли, официалната делегация на НАТО, водена от върховния командващ Алианса, генерал на американската армия Тод Волтерс, ще посети Букурещ. Ситуацията се утежнява от факта, че Сърбия няма директен достъп до морето и е заобиколена от страни-членки на НАТО, което сериозно усложнява доставката на оръжие от Русия. На това обръща внимание и бившият служител на сръбското контраразузнаване Любан Каран.
„Те разшириха своите фронтални атаки, участвайки в анти-сръбски дейности и привличайки към тях страните-членки на НАТО, с които все още имаме честни отношения. Така Румъния имаше задачата да предотврати транспортирането на модернизираните ни танкове и бронирани превозни средства по Дунава, въпреки че това противоречи на международното право. Това не е просто провокация, но и сигнал, че Сърбия не може да има добри отношения с която и да е съседна страна и че можем да бъдем насилствено лишени от всякаква помощ от Русия“, подчерта Каран.
Конвенцията за свободното корабоплаване по Дунава е сключена в рамките на Белградската конференция от 1948 година. Според условията ѝ СССР, Унгария, Чехославакия, Румъния и Югославия (чиято правоприемница е Сърбия) имат право на свободно пътническо и търговски придвижване по Дунав. След разпада на СССР, правителството на Руската Федерация настоя за включване на Русия в състава на страните-участници в конвенцията. Съгласно допълнения в условията на конвенцията от 1998 година, държавите-участници имат право да инспектират кораби, но не и да препятстват тяхното придвижване по Дунав.