"Света София е наш вътрешен въпрос" ("Йени шафак", "Тюркийе"), "Ердоган счупи оковите" ("Йени акит"), "Подкрепа от ислямския свят за джамията "Света София" (в. "Йенисьоз"), "Турция не преви врат пред Запада" ("Анаюрт") - това са някои от заглавията в турския печат тази сутрин по повод на решението за промяна на статута на храма "Света София" в Истанбул от музей в джамия.
Редица вестници цитират днес думите на президента Реджеп Тайип Ердоган, че турският народ, а не други, е последната инстанция, която решава за статута на "Света София", предава БТА.
"Това е наш вътрешен въпрос. Другите страни трябва само да проявят уважение към взетото решение", заяви турският лидер.
В интервю за списание "Критер" президентът казва, че решението на министерския съвет на страната от 1934 г., с което "Света София" става музей, е наранило дълбоко турския народ. "Трябваше "Света София" да си върне същинската идентичност", посочи още той.
"Йени шафак" отбелязва, че след решението за отварянето на храма за богослужения, интересът е насочен към двамата имами и четиримата мюеззини, които ще бъдат назначени там.
"Тюркийе" пише, че решението за връщането на статута на джамия на "Света София" след 86 години като музей е разтревожило Запада, а папата е заявил, че е опечален от решението.
"Гневните гласове отвътре и извън страната в хода на процеса са без никаква стойност. Това е наш вътрешен въпрос", изтъкна Ердоган.
Според цитиран от същия вестник професор по история на турското и ислямското право Екрем Бугра Екинджи с решението за промяна на статута на "Света София" е "поправена една грешка". Той отбелязва, че султан Мехмед Втори Завоевателя е превърнал византийската църква в джамия, спазвайки закона, и я е дарил за религиозни цели.
Вестник "Дирилиш постасъ" отбелязва, че решението за превръщане на музея в джамия е предизвикало реакции от страна на християнския свят. Според вестника по-специално руснаци и гърци реагирали "като луди" на намерението за преустройване на храма в място за мюсюлмански богослужения, а фашистка група в Гърция запалила турското знаме пред посолството на Турция в Атина. Сред руснаците пък били предприети кампании да не се ходи в Турция, пише още изданието.
Същевременно обаче мюсюлманският свят приветствал "избавянето на джамията Аясофия от 86-годишно пленничество", пише "Йенисьоз" и цитира реакции от представители на различни мюсюлмански страни.
"Не богослужението е въпросът при "Света София", пише същевременно опозиционният в. "Джумхуриет" и цитира мненията на различни анализатори.
"Зад всяка стъпка, направена от политическия ислям, лежи принципът "републиката трябва да падне", казва Ергин Йълдъзоглу. Според Мехмет Али Гюллер въпросът не е в богослуженията, а няма и необходимост от (ново) място за богослужения. "Въпросът се отнася до уреждане на сметки с Лозанския договор, с републиката", смята той.
"Това решение е предизвикателство към Ататюрк. Обвързването на решението с независимостта и суверенитета е оскърбление за Ататюрк", казва Йорсан Йоймен. Според Ердал Атабек пък е "стара традиция да се укриеш в храма, когато в трудно време нямаш друг изход".