Вече е ясно: Фолксваген няма да строи нова фабрика в Турция, за която сериозен кандидат беше и България. Анкара обвини ръководството на концерна от Волфсбург, че решението е политическо.
„Фолксваген“ основа дъщерната фирма през октомври 2019 година с капитал от 105 милиона евро. Първоначално проектът беше отложен, а през юли 2020 – окончателно погребан заради пандемията. Ликвидацията на дъщерната фирма беше съпроводена от публичното огласяване на новите намерения на VW: да вложи 500 милиона евро в разширяването на завода си в Словакия, където ще се произвеждат новите модели „Пасат“ и „Шкода Сюпърб“. „В обозримо бъдеще и до преодоляване на последствията от коронавируса и кризата, производството на превозни средства ще се осъществява само в заводите, които в момента влизат в обединението,“ обявиха от концерна.
Анкара: "Губи Фолксваген, не Турция"
Турция реагира гневно на решението, което я лишава от инвестиция за милиарди. Министърът на промишлеността Мустафа Варанк обвини концерна, че решението било политическо. Според него, глобални концерни като „Фолксваген“ трябвало да предприемат действия, водени единствено от икономически подбуди. Министърът припомни, че Турция има сериозна икономическа тежест и държи на чуждестранните инвестиции. В същото време обаче външните инвестиции в страната спаднаха още през 2019 година. По онова време плановете на „Фолксваген“ изглеждаха като много благоприятен жест в помощ на Турция. Днес се случва точно обратното и министър Варанк е гневен: „В случая губи „Фолксваген“, а не Турция. Взимайки политическо решение, те показаха, че са излъгали собствените си инвеститори.“
От Волфсбург засега не коментират
До вчера (4 януари) от „Фолксваген“ нямаше реакция на това обвинение. От централата във Волфсбург на няколко пъти обясняваха, че единствената причина е спадналото търсене на автомобили заради коронавируса.