Германците вече свикнаха да работят от разстояние: повече от две трети от тези, които са работили от вкъщи по време на пандемията от коронавирус, биха искали да продължат да го правят и след края ѝ. През май 2020 г., в началото на пандемията, идеята се хареса само на 58% от гражданите на ФРГ, а сега на - 71%, отбелязва вестник BILD, предаде агенция „Фокус“.
Според проучване, проведено от YouGov, 26% от анкетираните биха искали да работят от вкъщи на пълен работен ден, 45% биха предпочели да работят в хибриден формат, което означава комбинация от работа от дома и офиса.
Както обаче отбеляза адвокатът в областта на трудовото право Никол Мучке, въпреки активните дискусии, дистанционната работа все още не е регулирана от германското законодателство. Ако в трудовия договор не е предвидена възможност за работа от вкъщи, след премахването на ограниченията на коронавирус служителите са длъжни да се върнат на работа в офиса на компанията. Също така няма специална регулация за хората в риск. В този случай всеки може да се опита да преговаря с шефа си за продължаване на работата от дома, на индивидуална основа.
Анкетата на YouGov разкри и причините за нарастващата популярност на дистанционната работа. 70% от респондентите отбелязват, че основното предимство на работата от вкъщи е спестяването на време поради липсата на необходимост да се стига до офиса. Освен това 57% от анкетираните посочиха по-гъвкав работен график, 52% - намаляване на транспортните разходи, 43% - намаляване на вредното въздействие върху околната среда.
Според изчисленията на Германския транспортен клуб, поради прехвърлянето на служителите във формат на дистанционна работа, емисиите на парникови газове в околната среда може да бъдат намалени с 3 милиона тона.
Проучване на Deutsche Bank обаче показва, че понякога служителите, работещи от вкъщи, могат да имат проблеми с производителността, например поради сложния процес на комуникация и проблеми с интернет връзката.
В допълнение, дистанционната работа не е благоприятна за икономически растеж. Според изчисленията на консултантската компания PwC, поради факта, че служителите, работещи от вкъщи, отказват да ядат в кафенета и ресторанти и не правят покупки по пътя за работа, германският БВП може да спадне с 15 млрд. евро.