Предполагаше се, че петият пакет със санкции на ЕС срещу Русия, приет на 8 април, окончателно ще довърши руската военна икономика: на всичките 2873 кораба от руския търговски флот бе забранено да влизат в европейските пристанища. Изключения бяха допуснати само за превоза на храни, медикаменти или енергоносители.
Санкции без ефект
Няколко седмици след приемането на ограниченията обаче се вижда, че няма и помен от строгото им спазване: особено петролните сделки на руските енергийни гиганти Роснефт и Лукойл продължават да се извършват необезпокоявано през европейски пристанища.
„От Русия продължават да заминават по около 4,5 милиона барела суров петрол на ден, чиято стойност се изчислява на близо 509 милиона долара“, става ясно от известния корабен регистър на лондонската компания Lloyd’s. Така количествата изнасян руски петрол са достигнали нивата си отпреди началото на войната - и то основно с помощта на Гърция.
„Докато много европейски и американски търговци и компании прекъснаха отношенията си с Русия, гръцките собственици на кораби разшириха бизнеса си с тази страна“, пише „Велт ам Зонтаг“, като се позовава на експерти.
За руските търговци на петрол пътят по море стана все по-важен, откакто по петролопроводите тече все по-малко гориво. От началото на войната в Украйна товарите на петролните танкери бележат ръст от 230 процента. От това печели и Гърция – страната с най-голям корабен флот в света. Само през април 190 танкера са отпътували от руските пристанища Приморск, Новоросийск, Уст-Луга и Санкт Петербург, от които 76 са били под гръцки флаг. Като цяло гърците са утроили своя дял в превоза на руски петрол спрямо предходната 2021 година, сочат данните на лондонската компания.
Солидни парични постъпления, които финансират ново оръжие
Гръцките собственици на кораби не виждат в това нарушение на европейските санкции срещу Русия. По-различно гледат на това в Украйна. Киев дори създаде специална група – Russian Tanker Tracking Group – с участието на правителствени представители, която много педантично документира движението на всеки танкер от и за Русия. А главната прокурорка на Украйна Ирина Венедиктова съобщи, че вече се подготвят юридически мерки срещу фирми и отделни лица, участващи в петролния бизнес на Русия.
Експерти са изчислили какво количество оръжия би могла да закупи Русия с парите от тези продажби на петрол – дневните постъпления в размер на близо 509 милиона долара биха стигнали за покупката на 21 000 танка или 31 милиона автоматични оръжия, тип АК-47. Германия заема 14-то място сред най-големите купувачи на руски петрол – с 85 506 барела на ден. Парите, които Германия плаща на Русия по тези сделки, биха стигнали за 469 танка.
Представеното миналата седмица предложение на председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен предвижда до 6 месеца да бъде спрян вносът на руски петрол – независимо дали той се доставя чрез тръбопроводи или с кораби. Гърция се обяви против с аргумента, че бизнесът с танкери е много важен за страната. „Не печелим нищо, ако азиатските корабни компании започнат да обслужват руския износ на петрол“, посочи гръцкият посланик в Брюксел миналата сряда. Той обаче забрави да каже, че Гърция притежава 716 петролни танкера – повече, отколкото Китай, Япония, Корея и Сингапур взети заедно.
Петролното ембарго би засегнало Русия много по-сериозно
Ако ЕС действително се споразумее за петролно ембарго срещу Русия, за нея ще стане извънредно трудно да продава своята суровина. А експерти са изчислили, че липсващите постъпления от продажбите на петрол биха ударили руския бюджет от 3 до 4 пъти по-тежко, отколкото тези от продажбите на газ.
Затова и Путин реагира моментално: подписа декрет за „икономическо наказание“ на Запада. Вече ще е забранено да се продават руски суровини на фирми и лица, на които Кремъл е наложил санкции, а договорните задължения към западни партньори ще могат и да се игнорират.