Увеличението на цените на хранителните продукти плаши клиентите. Затова много производители и търговци залагат на друго: същата цена, но по-малко количество в опаковката. В Германия тези случаи зачестяват.
В супермаркета посягаме към обичайните неща, цената върху опаковката е същата и уж всичко изглежда наред. Чак вкъщи установяваме измамата: опаковката съдържа по-малко количество от продукта - например 420 вместо 500 грама. Хванали сме се на въдицата.
По-малко количество от даден продукт за същите пари: това означава, че въпросният продукт е поскъпнал. Вярно, че в магазина е отбелязана новата цена за 100 грама от дадения продукт, но малцина си правят труда да четат тази информация. Изглежда търговците разчитат именно на това: клиентите бързат и не гледат малките букви на етикета.
За да не плашат клиентите
Търговците имат голям интерес да не повишават цените, казва Армин Фалет от Потребителската централа в Хамбург. Купувачите не обичат промените, а това се отнася и за цените. Затова и производителите реагират така: с по-малко съдържание в опаковките.
Само в Потребителската централа в Хамбург през миналата година са постъпили 3000 жалби от клиенти. Купувачите се чувстват измамени, тъй като при горепосочената практика става дума за скрито повишение на цените. Всеки един сигнал се проверява от експертите, които от своя страна настояват за отговор от производителите. Нерядко те обаче казват, че за цената отговаря търговецът, а не производителят. А всъщност двете страни работят в тясно сътрудничество помежду си, уточняват от Потребителската централа.
Нов феномен: да увеличиш цената два пъти
Централата в Хамбург информира и за случаи, в които хем се вдига цената на продукта, хем се намаля и количеството в опаковката. Това на практика означава, че цената се вдига два пъти: веднъж скрито - като се намали количеството от продукта в опаковката, и втори път - чрез вдигането на цената. Един от последните подобни случаи, регистрирани от експертите в Хамбург, е с опаковки чипс.
Тези ценови увеличения са само началото на една нова ценова спирала, смята Фалет. Хранителната индустрия се нуждае от около половин година време, за да промени опаковките на продуктите, етикетите с цените в магазините и всичко останало. "Смятаме, че подготвяните в момента намаления в грамажите ще бъдат факт в супермаркетите към края на годината", казва той.
Освен че така се мамят потребителите, намаленият грамаж означава, че опаковките стават излишно големи за тях, което пък води до пилеене на ресурси. Колко точно материали се прахосват по този начин - това трудно може да бъде установено, посочва Манфред Зантен от "Грийнпийс".