Някои руски авиокомпании обмислят да създадат базирани в Турция превозвачи, за да заобиколят санкциите, които им попречиха да наемат самолети и да имат достъп до съоръжения за поддръжка и ремонт след нахлуването в Украйна, пише Bloomberg TV Bulgaria.
Pegas Touristik, която притежава Nordwind Airlines, и Anex Tourism Group, която управлява Azur Air, обмислят да базират нови авиокомпании в Турция и са провели дискусии с лизингови компании за получаване на самолети, според източници на Bloomberg. За разлика от държавния "Аерофлот", който летеше до около 56 държави преди нахлуването в Украйна, Azur Air и Nordwind превозват предимно руски туристи до туристически дестинации. Те са базирани в Русия, но и двете са част от по-големи туристически компании, контролирани от турски бизнесмени. Превозвачите не са били индивидуално санкционирани, така че ходовете няма да нарушават правилата, казаха източниците, като поискаха да не бъдат идентифицирани.
Санкциите на Европейския съюз принудиха лизингови компании, базирани главно в Ирландия, да прекратят договорите за наем на самолети на авиокомпании в Русия и забраниха на превозвачите да летят в европейското въздушно пространство. Авиокомпаниите от своя страна отказаха да върнат самолетите на наемодателите, след като руското правителство, решено да поддържа въздушните връзки на страната, ги принуди да потърсят разрешение, преди да върнат самолетите. Anex може да базира ново подразделение в Анталия, основният център за южното крайбрежие на Турция, откъдето ще може да оперира със самолети на Boeing Co., каза един от хората. Групата е в дискусии с няколко наемодатели, включително Dubai Aerospace Enterprise и Aviation Capital Group, както и AerCap Holdings и Boeing Capital Corp.
Представителите на Azur Air и Nordwind не са отговориха на търсене на коментар. Турският офис на Anex не отговори на имейл, докато служител на Anex в Москва каза, че руският офис не може да коментира действията на компанията майка. Pegas не беше на разположение веднага за коментар. DAE, Boeing и AerCap отказаха коментар. Aviation Capital Group не отговори на имейли с искане за коментар. Pegas може да пусне авиокомпания, наречена Southwind, казаха хората, добавяйки, че новите превозвачи може да заработят това лято.
Anex също обмисля да използва съществуващ лиценз на превозвач за започване на операции и е в дискусии с чартърната авиокомпания Tailwind, каза един от хората. Pegas също обмисля Армения като място за базиране на нова авиокомпания, каза човек. Руските туристи пътуват във все по-голям брой до Турция и въпреки недостига на полети броят им все още може да достигне три милиона тази година в сравнение с пет милиона през 2021 г., според Мая Ломидзе, която оглавява Асоциацията на туроператорите. Но „търсенето далеч надхвърля предлагането“ по въздушните маршрути до Турция, тъй като Turkish Airlines не е получила всички допълнителни слотове, които е поискала от руските авиационни власти, а забраната за използване на наети самолети в чужбина ограничава капацитета на руските превозвачи, каза тя. Преди руската инвазия Azur Air разполагаше с флот от 34 самолета Boeing, според данни от проследяващия уебсайт planespotters.net. Nordwind имаше 28 самолета, включително Airbus SE и Boeing.