Напрежението в Източен Йерусалим нараства преди очакваното посещение на Храмовия хълм на новия министър на националната сигурност на Израел Итамар Бен-Гвир. Като лидер на партия "Отма Йехудит" Бен-Гвир е смятан за един от най-крайнодесните министри в новото правителство и за силно противоречива фигура, предаде ТПС за БТА.
Часове след като беше назначен на новия си пост в неделя, Бен-Гвир обеща да посети свещеното място. "Никой няма да ни заплашва или да ни казва каквото и да било. Храмовият хълм е най-святото място за народа на Израел", заяви Бен-Гвир. "Храмовият хълм е свещен за мюсюлманите и за всички видове религии, не се съмнявам в това, нито в правото им на достъп до това място", допълни той.
Не е определена обаче никаква дата за визитата му. В неделя той написа в Туитър: "По отношение на графиците - обещавам да актуализирам информацията, когато отида там. Дотогава бих се радвал новинарските емисии да започват всяка вечер с новини, които засягат въпроса кога възнамерявам да се кача на Храмовия хълм".
Бившият министър-председател и настоящ лидер на опозицията Яир Лапид призова министър-председателя Бенямин Нетаняху да "спре посещението на Бен-Гвир на Храмовия хълм, защото ще умрат хора".
Представител на Хамас заяви пред ТПС: "Ако Бен-Гвир отиде в джамията Ал Акса, ще изглежда като Ариел Шарон през 2000 г., след като отиде в джамиите и предизвика пълна експлозия." Палестинците наричат Втората интифада "Интифада Ал Акса" заради посещението на Шарон. Но в годините след това палестинските лидери потвърдиха, че Втората интифада е била планирана предварително.
"Бен-Гвир дава сигнал за война", добави източникът от Хамас.
Ливанската новинарска мрежа "Ал Маядин", която е близка до Хизбула, съобщи днес, че Хамас изпраща ясни и категорични послания чрез ООН и Египет, че няма да стои безучастно, ако Бен-Гвир посети свещеното място.
Насер Лахам, репортер, работещ за "Ал Маядин" в Палестинската автономия, заяви пред ТПС, че "посещението на Бен-Гвир е възможно, защото (министър-председателят Бенямин) Нетаняху е дал пълна свобода на екстремистите в своето правителство по отношение на Източен Йерусалим и палестинците, докато запазва въпроса за външните отношения с арабския свят за себе си".
Според Лахам "това може да доведе до началото на религиозна война".
Напрежението в Източен Йерусалим нарасна в очакване на плановете на Бен-Гвир. Шейх Екрима Сабри, ръководител на Висшия мюсюлмански съвет и един от най-важните духовници в източната част на града, заяви, че "посещението на Бен-Гвир изразява новата стратегия на Израел, целяща да промени статуквото на Храмовия хълм".
Сабри предупреди за това, което според него е списък с искания, който пак според него "екстремистки синагогални групи" вече са представили на полицията. Той твърди, че тези искания включват изграждането на синагога на Храмовия хълм. Сабри призова арабските и ислямските страни да признаят заплахите на Израел да "наложи своя суверенитет над джамиите".
Официални лица призоваха палестинците да бъдат готови да отидат на Храмовия хълм, за да защитят джамиите.
Храмовият хълм, където са построени Първият и Вторият храм, е най-святото място в юдаизма. Деликатното статукво, което го регулира, датира от 1967 г., когато Израел освобождава Стария град на Йерусалим от Йордания по време на Шестдневната война.
Опасявайки се от религиозна война, тогавашният министър на отбраната Моше Даян се съгласява ислямският Вакъф, мюсюлманско попечителство, да продължи да управлява текущите дела на свещения обект, докато Израел ще запази цялостния си суверенитет и ще отговаря за сигурността. Според статуквото на евреите и немюсюлманите ще бъде позволено да посещават Храмовия хълм, но не и да се молят там.
През септември броят на евреите, които посещават Храмовия хълм, за пръв път в съвременната история премина прага от 50 000 души, според "Беядену", организация, която работи за укрепване на еврейските връзки със свещеното място.
Въпреки че Храмовият хълм е най-святото място в света за евреите, равините са все по-разделени по отношение на изкачването на евреите на Храмовия хълм. В продължение на векове широко разпространеният равински консенсус е, че законите за ритуална чистота все още се прилагат за мястото. Но през последните години все по-голям брой равини твърдят, че законите за ритуална чистота не се прилагат за всички части на Храмовия хълм и насърчават посещенията в разрешените зони, за да се поддържат еврейските връзки с хълма.