В ранните часове на 26 март корабът "Дали", натоварен с 5000 контейнера, се блъсна в мост в Балтимор и го срути. Вече е потвърдено, че най-малко шестима души са загинали при инцидента.
Пристанището на мегаполиса на източното крайбрежие на САЩ бе затворено. Около 40 кораба, които са били готови да отплават, не могат да го напуснат. Плавателните съдове, идващи от Атлантическия океан пък, не могат да акостират в Балтимор до второ нареждане.
Друга реакция беше също толкова бърза: акциите на датския конгломерат "Мерск" се сринаха с 2,6%. Анализатор на онлайн брокера "Норднет" коментира пред информационната агенция Ройтерс: "В дългосрочен план това събитие няма да има голямо отражение върху цената на акциите - освен ако не се появи неприятна информация, като например доказателства за груба небрежност, довела до инцидента." Грегъри Дако, главен икономист в консултантската компания за управление EY, също не е разтревожен, казва той пред "Блумбърг”. "Мисля, че макроикономическите ефекти ще останат ограничени."
Кой ще плати сметката?
Министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутиджидж изтъкна икономическите последици от срива. Сега ще трябва да се подготвим за проблеми във веригата за доставки, "които знаем, че предстоят", каза той на пресконференция. Те ще засегнат не само града и околностите му, "но и цялата икономика на САЩ".
Президентът Джо Байдън заяви, че пристанището в Балтимор е едно от най-важните в САЩ. Всяка година от там се превозват 850 000 автомобила, а от това зависят около 15 000 работни места. Освен това мостът "Франсис Скот Кий", който беше разрушен, е важна транспортна артерия на източното крайбрежие на САЩ. Според Байдън преди инцидента по него са преминавали около 30 000 превозни средства всеки ден.
Възстановяването ще отнеме много време. Президентът вече е обещал финансова подкрепа: "Възнамерявам федералното правителство да покрие всички разходи по възстановяването на този мост", заяви Байдън. Очаква се изграждането на моста да струва между 500 милиона и 1,2 милиарда щатски долара и да отнеме поне две години.
Търговците се местят към Западното крайбрежие?
Европейските производители на автомобили - включително "Мерцедес", "Фолксваген" и БМВ, поддържат сериозна инфраструктура за транспортиране на автомобили в района на Балтимор. "Търговията с Германия вероятно ще бъде засегната от отклоненията, тъй като пристанището в Балтимор е специализирано в разтоварването на автомобили", коментира търговият експерт на "Комерцбанк" Винсент Стамер пред "Ройтерс”.
"Форд" и "Дженеръл мотърс" вече реагираха и търсят алтернативи на пристанището в Балтимор. Това потвърждава и Райън Питърсън, главен изпълнителен директор на "Флекспорт" - компания за товарни услуги от Сан Франциско. Той коментира, че компаниите вече са започнали да се изместват към Западното крайбрежие.
Затворен Балтимор и повече трафик по тихоокеанското крайбрежие? Това ще доведе до "задръствания и закъснения". Според Питърсън това е дежа вю за компаниите и потребителите, защото се случвало и по време на пандемията от коронавирус. Внезапното увеличаване на трафика в едно пристанище с 10 до 20% е достатъчно, за да предизвика редица закъснения от всякакъв тип.
Автор: Дирк Кауфман