Купила ли си е съпругата на украинския президент Зеленски спортен автомобил за 4,5 милиона евро? Човек, представящ се за търговец на коли, твърди това в Инстаграм, а сайтове тиражират твърдението. ДВ провери фактите.
Ако не са бижута, ще е някоя луксозна яхта или дори резиденция на британското кралско семейство - в интернет периодично се появяват съобщения за огромни богатства и имоти, които украинският президент Володимир Зеленски и съпругата му Олена уж притежавали или току-що си били закупили. Сега се твърди, че при последното си посещение в Париж те са се сдобили с последен модел на луксозната италианска марка спортни автомобили „Бугати“.
Твърдение: Олена Зеленска е поръчала в автокъща в Париж първата бройка от най-новия модел „Bugatti Tourbillon" – кола, която струва 4,5 милиона евро.
Проверка на фактите: лъжа
Във видеоклип в Инстаграм, който междувременно е изтрит, предполагаем служител на автокъща от веригата "Groupe Schumacher" в Париж обявява продажбата. Малко изнервен на външен вид, той изразява подкрепа за украинците и приветства президентската двойка с "добре дошли в семейството на Bugatti".
Видеото е послужило като основа на статия в уебсайта "Veritee Cachee France" (Скритата истина), където се показва и предполагаемата фактура за продажбата. Видеоклипът е бил споделен милиони пъти от 1 юли насам – най-вече в платформата X (преди Туитър). Само публикацията на известния разпространител на фалшиви новини Джаксън Хинкъл, в който той се опитва да обоснове невярното твърдение със снимка на "фактурата", е гледан 6,5 милиона пъти в Х.
От автокъщата отричат
Автокъщата, спомената във видеоклипа и във фактурата, действително съществува. На запитване от ДВ нейният шеф опроверга писмено твърдението. В отговора си той уверява, че автокъщата няма нищо общо с въпросните твърдения и допълва, че вече са завели съдебно дело за фалшификация, кражба на самоличност и клевета.
Възможно е фактурата изобщо да не е издадена от посочената автокъща, тъй като в нея има множество грешки. Така например населеното място в адреса Neuilly-sur-Seine е изписано само с едно "l", липсва задължителната информация за ДДС и начините на плащане. Не е посочена дори валута. Със сигурност никой във Франция не би издал фактура по толкова дилетантски начин - особено пък за такава огромна сума.
Дилърът на коли просто не съществува в интернет
Вече сваленото от мрежата видео също повдига редица въпроси: човекът се държи странно - изражението на лицето, движенията и тонът му не съответстват на грандиозното съобщение, което прави. Френският му език показва странни грешки. Ако всичко това са субективни впечатления, съществуват и обективни доказателства: според изтрития профил в Инстаграм (jacqes_bertin_ls) предполагаемият продавач на автомобили се казва Жак Бертан. Нито името, нито снимката му обаче дават някакъв резултат при търсене в интернет.
Това са ясни признаци, че такъв човек не съществува в действителност и по всяка вероятност става дума за измислица, създадена с помощта на изкуствен интелект (ИИ).
В сайт за фалшиви новини
Третият признак, че историята е измислена, е предполагаемият новинарски сайт, в който е публикувана. Текстът е структуриран като статия в таблоиден вестник и е достатъчно подробен, за да изглежда генериран от изкуствен интелект.
Самият сайт обаче има всички типични характеристики на тролски сайт: няма правна информация, нито имена на автори или данни за произхода на снимките. Странното оформление на страницата с неясни и размити снимки или абсурдни детайли от снимки вероятно са резултат от небрежно програмиране.
Може би най-показателно е това, че заглавието на почти всяка статия от началната страница започва с думите "Voici un titre court pour l'article" (Ето кратко заглавие на статията). Възниква подозрението дали някой (или по-скоро някоя компютърна програма) не е дал нареждане на чатбот да напише статията с изкуствен интелект и да ѝ сложи заглавие.
Типичен модел за създаване и разпространение на фалшиви новини
Начинът, по който се произвеждат фейкове, е отдавна изследван: първо се създава информация, която да обслужва интересите на нейния създател. В този случай: клевета по адрес на украинския президент Зеленски.
След това се създава самият фалшификат. Това може да бъде видеоклип в социалните мрежи, имитация на известна медия или снимка. Тук често помага изкуственият интелект, но понякога се използват и по-конвенционални трикове, например програми за редактиране на изображения.
След това идва редът на сайтовете за фалшиви новини, като "Veritee Cachee France", които подхващат темата. Паралелно с това информацията се тиражира от техните профили в социалните мрежи X, Фейсбук, Teлеграм или ToкToк. Такива профили по начало имат голям брой последователи и така фалшивата информация бързо става вирална.