Отскоро България е член на Шенген по въздух и вода, отбелязва швейцарската медия SRF. В същото време обаче контролът по сухопътните граници е все така валиден - проверява се всеки един камион, преди да премине в Румъния, както и автомобилите и пешеходците. А това според икономисти води до загуба от 500 милиона евро за българската икономика. Но някои печелят - и по-конкретно мафията, отбелязва медията.
По 25 евро на камион за частна фирма
"Фабрика за пари" - така полски шофьор описва пред SRF частния паркинг, разположен преди "Дунав мост 2". Светофар преди моста насочва всички превозни средства към въпросния паркинг, където нощувката струва 25 евро за чужденците. Мястото е собственост на български подземен бос, отбелязва още Сара Новотни от SRF. На него можете да се изгубите между гуми, брезенти и регистрационни табели от Турция, Литва и Полша. Появяват се и мъже, облечени в черно, с които не искаш да започваш спор, пише още Новотни.
Въпреки това тя говори с управителя на паркинга. Той си противоречи в рамките само на няколко изречения. Първо казва, че шофьорите не трябвало да влизат в паркинга и можели да останат, където пожелаят. Но как, когато има светофар и указателна табела, които ги водят към паркинга? "Светофарите не са моя работа. Паркингът е за безопасността на шофьорите, те нямат право да стоят на пътя", отговаря мъжът.
Щом България стане пълноправен член на Шенген, камионите просто ще могат да минават оттук, без да чакат часове наред, и няма да се налага никой да използва паркинга. Местни политици искат да знаят кой е отговорен за това, че в момента светофарите принуждават всички шофьори да използват частния паркинг, разказва SEF. Но засега нито една българска институция не поема отговорност.