6 Август, 2024 21:01 4 532 24

Нов "златен гьол" на мафията в България край Дунав мост 2

  • корупция-
  • емилия милчева-
  • дунав мост 2-
  • дунав мост-
  • българия-
  • шенген-
  • тирове-
  • златен гьол-
  • румъния-
  • ес-
  • паркинг-
  • дунав-
  • мафия

Частните паркинги за тирове по българските граници край Дунав са сигурна фабрика за пари на мафията

Нов "златен гьол" на мафията в България край Дунав мост 2 - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Емилия Милчева:

С какво частните паркинги на мостовете на Дунава - при Видин-Калафат и Русе-Гюргево, са по-различни от хватката на “Мултигруп” например, стиснала през 1990-те държавния комбинат Кремиковци на “входа” и на “изхода”? Принципът е един и същ - там, където е налице голям и сигурен стокооборот, се появява частна фирма, чийто бизнес се състои в монопол върху дейност, свързана с потока от товари и услуги. Властта не ѝ пречи - напротив, съдейства и игнорира неудобните въпроси. А монополът не се влияе от политическата конюнктура и не съществува риск от конкуренция - пример са частните лаборатория и “златен паркинг” на ГКПП "Капитан Андреево".

Парализираната държава

Появилите се на граничните пунктове частни “буферни” паркинги за тирове - държавата не е изградила нито един, не безпокоят управляващите, въпреки негативният имидж, който носят за България. Паркингът на Дунав мост 2 е описан като “фабрика за пари” от полски шофьор пред швейцарската медия SRF, според която българската мафия печели от него милиони евро - събира по 15 лева от български и по 25 евро от чуждестранни шофьори. А към него насочва светофар, който свети в червено в посока към моста и зелено - към паркинга, което налага камионите да отбиват към паркинга, “подпомогнати” от здравеняци в черни тениски. В репортаж bTV показа шофьор, който разказва за заплахи към негов колега, който не е ползвал паркинга: “Снимат му номера и само му казват, че ще има проблеми, ако още веднъж го направи това нещо“.

При Видин е най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница, следват Русе и Кулата - всеки ден по Дунав мост 2 минават над 4000 превозни средства, камиони и автомобили, повечето чуждестранни и на много тирове им се налага да чакат повече от денонощие. “Те като не работят там на митницата, ако ще хиляда паркинга да направят, все тая…”, казва превозвач, цитиран от БНР.

Частният паркинг започва да се строи през март 2023 г., когато управлява служебното правителство на Гълъб Донев, регионален министър е Иван Шишков и е пуснат в експлоатация през май т.г. - на площ от 70 дка за 550 камиона. Но и от правителството на ПП-ДБ с премиер Николай Денков не са възразили срещу строителството му. Съгласно Закона за движение по пътищата условията и редът за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството. “Трите взаимно свързани обекта - път, водещ към Дунав мост Видин-Калафат, пътна връзка и паркинг - са изградени и пуснати в експлоатация по съответния нормативно уреден ред”, отговориха от МВР на въпроси на Дойче Веле.

Защо никой не се е намесил?

Това означава, че никое от ведомствата, които имат отношение към паркингите - МРРБ и АПИ, Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), МВР - заради регулирането на трафика и безопасността, не са сметнали за необходимо да се намесят. Не го е направило и Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) - държавни дружества под неговата шапка управляват мостовете на Дунав, както и светофарните уредби към тях.

Кой управлява светофара, който насочва тировете към буферния паркинг на Дунав мост 2? Според отговора на МВР до Дойче Веле, светофарната уредба, която се намира на територията на “Дунав мост Видин-Калафат” - дружеството, което отговаря за управлението, експлоатацията и поддръжката на моста, е преместена след изграждането на пътната връзка с ТИР паркинга. “Мястото на поставянето му е определено от съответните проектанти и технически лица, изготвили и изпълнили проектите за изменение на организацията на движението, съгласувано със стопаните на пътя и компетентните органи”, се посочва в отговора. Сиреч - насочването е законно и се извършва от “Дунав мост Видин-Калафат”. Потвърди го в парламента и вътрешният министър Калин Стоянов: “Управлението на светофара се осъществява от стопанина на пътя, а именно „Дунав мост Видин-Калафат АД”.

А служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, който беше на този пост и в кабинета на ПП-ДБ, защити в парламента буферните паркинги - щели да премахнат опашките от камиони по границата. В действителност нищо не премахват - проверките от двете страни затрудняват преминаването и на час минават не повече от 40-50 камиона. Освен това изземват и бизнес във Видин и Русе на фирми с паркинги и намаляват конкурентоспособността на българските предприемачи.

"Капитал": Златни паркинги на север и на юг

Още преди година “Капитал” и Антикорупционният фонд разкриха, че фирми, близки до един от героите на българския ъндърграунд - Размиг Чакърян-Ами, инвестират в „златни“ паркинги за тирове. Разследванията показаха как схемите на юг се мултиплицират и на север - все на места, откъдето преминава основният транзитен поток на тежкотоварните автомобили. (След началото на войната в Украйна този трафик се е увеличил.) През август 2020 г. на свиленградската граница, до “Капитан Андреево” e пуснат паркинг за 600 тира, по-късно и друг за 100 в близост. На ГКПП “Лесово” работи друг паркинг с 350 места за тирове и 75 за автомобили. Чрез подставени лица моделът се пренася на север, където през 2022 г. близки до Ами фирми получават монопол над паркирането и край Русе, следва и повторение при моста Видин-Калафат, става ясно от разследванията.

На 27 май т.г. обаче, малко след пускането в експлоатация на буферния паркинг при Дунав мост 2, притежаван от “Данубия Логистик Видин” със собственик Горанчо Цветковски, гражданин на Северна Македония, Общинският съвет на Видин прие декларация до Министерски съвет, транспортното министерство, МВР и Окръжна прокуратура-Видин за скандалната ситуация. Задължителното отклоняване към буферния паркинг нарушава един от принципите на ЕС - за свободното придвижване на стоки и услуги. То бе констатирано в изказвания на общински съветници от Видин на сесията им в края на май. Затова и поискаха да се провери законността на задължителното отклоняване към този паркинг и разположения преди моста Видин-Калафат светофар, който насочва към него.

За МВР паркингът не е проблем

На въпроси на Дойче Веле от МВР отговориха, че “не е съгласувана организация на движение със задължително преминаване през въпросния паркинг”. МВР не насочва никого към частните ТИР-паркинги, заяви наскоро и вътрешният министър Калин Стоянов на въпрос за паркинга по време на парламентарния контрол. Не насочва, но и не пречи на насочването. Установената организация на движението на пътя преди навлизане в зоната на ГКПП не е със задължително преминаване на превозните средства през новоизградения паркинг, каза в пленарна зала Стоянов. Реалността грубо опровергава това отклоняване от истината.

На общинската сесия във Видин Валери Василев, член на борда на дружеството под шапката на МТС, казва, че “трябва да има някакъв ред на преминаване - това, което се случва в момента, не е нормално” и призовава държавата в лицето на АПИ и транспортното министерство да създадат правила. Запитан може ли камионите да минат моста, без да са преминали през паркинга, Василев отговаря: “Както е ситуацията сега, ги вкарва всичките на паркинга… Не трябва да се събират пари от камиони, които не престояват на паркинга”.

А правила няма. “Чувам за натиска, който се упражнява върху превозвачите, но общината, освен с издаването на строителните книжа, няма никакво отношение към този процес”, заяви и кметът на Видин Цветан Ценков пред общинските съветници.

Паркингът в Русе - по 600 000 лева за 29 години

През юни м.г. заработи и буферният паркинг, изграден преди граничния пункт Дунав мост при Русе-Гюргево, за около 700 тира. Тировете също чакат по 14-16-30 часа, за да преминат. Пропускателната способност на т.нар. Мост на дружбата в едната посока е около 2000 камиона за 24 часа, но преминават около 1400-1500 камиона. Освен този поток, близо 3000 коли пресичат границата всеки ден, като през празници и уикенди трафикът почти се удвоява.

Но и тук бавните и тромави проверки на вътрешна граница на ЕС забавят камионите - и увеличават приходите на паркинга, изграден от „Тир Паркинг Русе“ ЕООД. От община Русе твърдят, че тировете не са задължени да го ползват, а могат да избират. За чуждестранните камиони и тук таксата е 25 евро. На въпроси на Дойче Веле от община Русе отговориха същото, което неколкократно обясняват - фирмата печели открит конкурс за учредяване на възмездно право на строеж върху терен общинска собственост за срок от 30 години. За отстъпеното право на строеж дружеството ще заплати общо 18,2 милиона лева за 30 години. От тях 6% (или малко над 1 млн. лева) са изплатени преди подписването на договора. Остатъкът ще се заплаща на 29 равни годишни вноски или малко под 600 000 лева на година.

В разследването на АКФ “Игра на паркинги” икономистът Георги Ангелов отбелязва, че на фона на натоварения трафик от тежкотоварни автомобили през граничния пункт при Русе, и високият марж на печалба, инвестицията в проекта би се изплатила за година-две. Според него би следвало общината да получава фиксирана сума плюс процент от печалбата на съоръжението или да се съкрати периода на отдаване на частния инвеститор.

Пречат на усилията за пълноправен Шенген?

А община Русе смята да отдаде под наем и втори буферен паркинг за тежкотоварни автомобили по бул. „България“ със 75 места за паркиране на камиони.

С влизането на България и Румъния в сухопътния Шенген необходимостта от престой на буферните паркинги силно ще намалее, тъй като граничните проверки ще отпаднат. Сега единствената възможност да се избегнат дългите опашки е от време на време да се прилага облекченият режим на гранични проверки, но това не е устойчиво решение. Парадоксът е обаче, че буферните паркинги и техните собственици може да ерозират усилията за пълноправен Шенген.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    7 15 Отговор
    Собственикът на паркинга е французин.

    Коментиран от #7, #14, #20

  • 2 Не мръмкай

    41 2 Отговор
    ...а продължавай да гласуваш за гр0б и дпc или да не ходиш да...пак за тях е не дадения вот
  • 3 Помак

    15 7 Отговор
    Неуместно сравнение авторе. ...частния капитал Не спи като вас (,,умишлено ). и.като кметовете на рУси и видин ..тва е бате...другото е завист или мафия ...

    Коментиран от #22

  • 4 Петърчо

    32 3 Отговор
    България няма гьолове, а морета. Цялото Черноморие е златен гьол. Частният капитал си е пладнешка кражба. Той не спял. А крадял!.
  • 5 Боклуците на Боклука

    26 0 Отговор
    Едни спят от народа, други от народа крадат, заедно с депутатите. Затова в България е така.
  • 6 ТОВА ЧУДО ГО НЯМА НИКЪДЕ

    42 1 Отговор
    ЗНАЧИ ПРОСТО ДЪРЖАВАТА ОТСЪСТВА. НЯКОИ ЧИНОВЦИ СРЕЩУ ПОДКУП РАЗРЕШАВАТ.
  • 7 Тъпунчо

    26 1 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    и ти вярваш ,че той е реалния собственик.
  • 8 Напреднала работа начи

    23 2 Отговор
    Те и на остров Ява аборигените имат такъв режим..всяко село в планината има нощен наряд който събира данък от преминаващите камиони
    Иначе паркинг за 700 тира е бая плодородна земя бетонирана..
  • 9 Тъмен бизнес

    25 2 Отговор
    Е еее мафията си има държава.
  • 10 Напреднала работа начи

    21 1 Отговор
    Вторичния бизнес покрай тия паркинги дали включва проституция и кебапчета..за един приятел питам..
  • 11 Дерибей балкански

    28 0 Отговор
    Така както чета на митничарите вечер не им се бачка обаче мафията е намерила начин да установи вторичен пропусквателен пункт..много ми е чудно защо държавата назначава хора които не вършат работа..
  • 12 ГОСТ

    23 1 Отговор
    на месец в тия паркинги влизат близо 2 900 000 хиляди лева както твърдят че минавът1500 камиона за 24 часа да ги разделим по равно наши с 15 лева и чужди с 25 евро но те също минават и през паркингите.е толкова ли са богати общините че раздават общински терени за жълти стотинки.община Русе ще прибира по 600 000 за 29 години а фирмата 2 900 000 за месец.кой ял ял кой блял блял.
  • 13 Калпазанин

    16 2 Отговор
    В бг няма мафия, защото мафията я управлява държавната мафия оная която ни я натресоха кравари и апаши
  • 14 Рошко

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Колкото и ти си софиянец
  • 15 Много,

    16 0 Отговор
    Много сме далеч от истината. Няма граничен пункт като Видин. Пълен хаос. Ориенталски африкански модел.
  • 16 шофьор

    3 12 Отговор
    паркинга е страхотен !
    чисти безплатни душове ,кафе ,вкусни банички...
    направих си девет часова пауза ( но ги предупредих охранителите ,те казаха ок .)
    ЗАБЕЛЕЖКА: трябва да го разширят ,още 500 места трябва т....

    Коментиран от #18

  • 17 иван костов

    11 3 Отговор
    Нямат край безобразията на крадливите типове от ППДБ/ЛГБТ !🤑🤑🤑🤑🤑🤑
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 бай Иван

    13 1 Отговор
    Абе ей! Тая така наречена държава с един златен гьол не може да се справи Вие ми говорите за конституция ,съдебна реформа ,демокрация ,евроатлантизъм ,някакви шенгенски зонии и тем подобни алабалистики. не разбрахте ли ,че от тая територия държава вече не става. Една проста справедливост иска народа и зачитане на законите и не можете и не можете вече 35 години.
  • 20 Проф.Тазобедрев

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Пак ли си ПЪРВИ бе?...И тук ПЪРВИ ли с бе..и все си ПЪРВИ бе...,,Последният..." Как пък все си ПЪРВИ БРЕ...
  • 21 От всякъде

    3 1 Отговор
    Се граби...златото от канадците , самолети,бтр-ри ядрена централа от американците , газопровод от руснаците а накрая и местните феодали с обществени поръчки,ЕС и той с неговите санкции и зелени сделки...май само извънземни могат да ни спасят
  • 22 кой в този

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Помак":

    руси и защо трябва да го познаваме? от видин ли е ?
  • 23 Истината

    3 0 Отговор
    Само на границата с Румъния ли е "златния гьол"?
    От всички страни сме заобиколени със "златни гьолове". 4 лева такса дезинфекция, 3 лева такса банкова транзакция общо 7 лева.
    Наистина няма такава държава...
  • 24 КИРИЛ

    0 0 Отговор
    КРАДЛИВА ПРАДЛИВА И ФАЛШИВА БЪЛГАРИЯ