Липсата на гориво за обществения транспорт в Скопие е свела до минимум и без това недостатъчните автобуси, съобщават медиите в Северна Македония. Като проблем за това те посочват неплатени задължения към доставчика на гориво и допълват, че в движение са останали само 25 автобуса, които използват пропан-бутан, предаде БТА.
Председателят на Независимия синдикат на шофьорите в общественото дружество за градски транспорт в Скопие Африм Муча казва пред медиите, че ситуацията е тревожна, защото почти 70 процента от превозните средства стоят в гаражите. Кметът на община Шуто Оризари Курто Дудуш обяви протест този петък пред сградата на Община Скопие заради влошената ситуация с градския транспорт, която създава огромни проблеми на гражданите, пише сайтът „Плюс инфо”.
„Всеки ден се сблъскваме с един и същи проблем – хората чакат с часове на спирките. Не можем да позволим нашите деца, жени и стари хора да страдат при тези минусови температури, след като по два-три часа чакат автобус, който може и да не дойде. Това не е проблем само на Шуто Оризари. Това е проблем, който засяга всички граждани на Скопие”, казва във видеообръщение във фейсбук профила си Дудуш.
Проблем с горивото имаше и миналия уикенд, но от управата на Скопие обявиха, че автобусите ще се движат редовно от началото на работната седмица.
Частните превозвачи в Скопие призовават властите незабавно да проведат разширено заседание, за да разрешат проблема с обществения градски транспорт. Според частните фирми за да се изпълни напълно зимното разписание на градския транспорт в Скопие, са необходими 352 автобуса, а в момента на ден не достигат от 160 до 200 автобуса. Частните превозвачи обаче не могат да се включат в графика заради оставащи задължения към тях още от юни, се казва в съобщение на три частни фирми, публикувано в медиите.
Според съобщение от управата на Скопие в по-късните следобедни часове причината за сегашната криза в градския транспорт е представителка на ВМРО ДПМНЕ в Бюрото за обществени поръчки, която е прекратила редовната обществена поръчка за гориво на обществената фирма за градски транспорт.
"Припомняме, че от момента, в който (премиерът на Северна Македония Християн) Мицкоски започна преговори с компания за закупуване на 100 електрически автобуса, които, както и обещанието за общо 250 нови автобуса от програмата за Скопие, са част от обещанията на ВМРО-ДПМНЕ към гражданите на Скопие, започна Голготата на компанията (за градски транспорт). По това време започнаха и спекулациите за колапс в компанията, поради възможен сценарий за приватизацията ѝ“, се посочва в съобщението на управата на Скопие.
Напрежението между кмета на Скопие Данела Арсовска и ВМРО-ДПМНЕ, които я подкрепиха на местните избори през 2021 г., но след това оттеглиха подкрепата си към нея, продължава да бъде изострено. Предишните кризи в градския транспорт, когато частните превозвачи отказаха да обслужват пътници заради неплатени задължения, както и кризата с боклука през юли миналата година също придобиха политически оттенък.